Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hög profil=brett däck
2068 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Hög profil=brett däck

Har hört att man lättare får upp tempen i ett däck med hög profil, och att man då kan åka med bredare däck än om man skulle åka på lågprofil. Vad vet ni om detta

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag vill påstå att det är pladder. Vilken höjd och vilken bredd man skall ha på däcken; är inte kopplat till varandra.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Det kan inte vara så att däcksidan rör på sig mer på ett högt däck, och därigenom genereras mer värme?
Men detta borde väl kunna justeras med däckstryck?

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Teorin bakom påståendet var att ett däck med hög profil deformeras mycket mer än ett stadigt lågprofilsdäck och är därför lättare att få upp temperatur i. Låter rimligt tycker jag, och dom flesta bilar med låg vikt åker med högprofil (för att få upp värmen i ett brett däck?).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vilka lätta bilar tänker du på?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Superseven, formelbilar, och gocarts typ.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Fast ett däck med lång rullomkrets har ju längre avsvalningstid mellan markkontakten också.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Citat:
Fast ett däck med lång rullomkrets har ju längre avsvalningstid mellan markkontakten också.

Tanken var att behålla samma storlek på hjulet men minska fälg och öka däck

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

beror helt vad man är ute efter.

Formel bilar har jag för mig att man låst fäljdiamtern så vill man ha större ostar är det bara profilen kvar att leka med.

Att gå upp i profil är ingen hitt då sidostabiliteten sjunker med ökad däckshöjd.

Sen 7or kan man inte åka med för låg profil pga det tämligen vridveka chassit.
Måste ha lägre fjäderkonst i däcken än i chassit.

Gocart behöver profilen som fjädring

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



fuling skrev:
Sen 7or kan man inte åka med för låg profil pga det tämligen vridveka chassit.
Måste ha lägre fjäderkonst i däcken än i chassit.
Bra, koncentrerad förklaring thumbs up (sen finns det säkert de som inte håller med...)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
fuling skrev:
beror helt vad man är ute efter.

Formel bilar har jag för mig att man låst fäljdiamtern så vill man ha större ostar är det bara profilen kvar att leka med.

Att gå upp i profil är ingen hitt då sidostabiliteten sjunker med ökad däckshöjd.

Sen 7or kan man inte åka med för låg profil pga det tämligen vridveka chassit.
Måste ha lägre fjäderkonst i däcken än i chassit.

Gocart behöver profilen som fjädring


Förstod att jag skulle få det här svaret, hade bara hoppats på att det skulle ligga något i teorin om att hög profil medgav mer bredd. Lät ju inte så fel i teorin

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
teorin om att hög profil medgav mer bredd.


Jag är inte med på hur du tänker.

Bredd var när hur????

ps
Fråga på bara. finns inga dumma frågor bara dumma svar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Högre profil medger bredare däck på samma fälgbredd utan att hamna utanför rekommendationen.
Så det kanske var det du fiskade efter?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Som jag fattade det så kan man om man tex. har ett hjul som är 235/40-16 och har svårt att få upp rätt arbetstemperatur i det, gå ner i fälgstorlek och upp i profil men behålla däcksbredden till (typ) 235/55-14.
Detta skulle enligt killen jag snackade med höja däckstemperaturen pga att den högre profilen gör att däcket deformeras mer och följdaktligen höjer däckstemperaturen.
Sen om man skulle tjäna på det i förhållande till om man bara går ner i bredd framgick inte.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Nu får vi försöka styra upp lite:
Jag tror mig veta att trådskaparen undrar, om man vid någon given däcksbredd slår i taket där bredare däck
ger ett för kallt däck. Låt säga att du får optimal temperatur i ett 225 däck, men när du går upp på 235, så
får du inte upp temperaturen ordentligt, och tappar därmed grepp jämfört med 225 däcket. Det trådskaparen undrar är om man då kan byta till en mindre fälg, och öka på däcksprofilen, och då åka med 235 däck och få rätt temperatur, då högre däcksprofil -> högre däckstemperatur?

(eller är det jag som är stentrött och missförstått alltihop? )

Mvh Jon

Edit: Jaha, då var man 2 minuter för långsam i skallen och tangentbord.. Kimmen förklarade det jag tänkte på ett bättre sätt

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Istället för att öka höjden så kan man gå på mjukare gummiblanding som ger högre däcktemp som ger mer grepp.
Känns som mer rätt väg att gå.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Citat:
Istället för att öka höjden så kan man gå på mjukare gummiblanding som ger högre däcktemp som ger mer grepp.
Känns som mer rätt väg att gå.

Så är det säkert, om man inte redan åker på mjuka däck.
Frågan återstår dock, om det stämmer med att höga däck går varmare?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Däck för banåka
Hög profil=brett däck
2068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande