Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nordschleife sep 06
14 besök senaste veckan (4195 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nordschleife sep 06

Söndag 24/9:
Efter att ha laddat mentalt en tid var det så äntligen dags att få återse Ringen. Denna fantastiska berg- och dalbana som framkallat svettningar hos de mest förhärdade racerförare.
Vid tiotiden på förmiddagen kom vi, Anna och Jag, i väg från garaget med Kadetten som då stod packad med R-däck och de vanligaste reservdelarna.
Efter en dag omväxlande bakom ratten och i passagerarstolen kunde jag förnöjt konstatera hur mycket vikteffektivare det är att ha ljuddämpning instoppad i öronen istället för att ha det utspritt på golv, sidor, tak, torpedvägg och alla andra ställen i bilen. Nackdelarna är väl att det är tämligen svårt att kommunicera och att det inte ens är någon idé att skaffa en radio.
Vi hade inte bokat något boende men hittade ett billigt och bra hotell med fin, låst, gård att parkera på i Schleswig strax söder om Flensburg.

Måndag 25/9:
Avfärd redan vid åttatiden och ca 20 mil kortare än dagen innan borde ju borga för att vi kommer fram under eftermiddagen och i god tid hinner förbereda oss för kvällens övningar som skall börja vid 17.15. Teori och praktik stämmer som bekant inte alltid, efter att ha suttit fast i timmes-långa köer ner mot Dortmund där tyska vägarbetare tydligen tyckte ett körfält var mer än nog för framkomligheten kastade vi oss mer eller mindre i panik ut på mindre vägar lite österut. Efter några mindre felkörningar kom vi så fram till huset i Wimbach, 3 km väster om Adenau, där vi hyrt en lägenhet i bottenvåningen vid 17.30 tiden.
Efter en hastig urpackning och byte till R-däck var det då äntligen dags att ge sig upp till påsläppet för att ha kul.

Väl på plats kunde vi konstatera att det inte var speciellt mycket folk där, klart att föredra framför storhelger då köerna ringlar sig långa. Köpte ett 8-varvskort och gav mig, med Anna i högerstolen, ut på första varvet på 2 ½ år. Känslan var härlig när man gav sig i kast med de inledande kurvorna i Tiergarten, vid Hatzenbach slog det mig hur mycket banan lutar och svänger åt alla håll och kanter (till skillnad mot en "vanlig" racerbana som mest går höger eller vänster.) Jag blev också varse att de problem jag hade med tändning och/eller laddtryck på högre växlar vid full belastning inte var lösta, tråkigt när man nu äntligen är på plats. Resten av varvet gick även det i städat tempo, släppte om en golf efter Aremberg och hade nöjet att ligga bakom för att på så sätt hitta betydligt bättre spår än vad min vaga minnesbild kunde återge. Vid ett samtal med Golf-föraren efteråt visade det sig att han endast bodde tio mil bort och hade 250 varv i ryggsäcken.
Fler varv blev det inte den kvällen pga att en mc gått omkull vid Brünchen, varför banan stängde tidigt.
Vi gick runt lite vid Grüne Hölle och tittade på bilar, såg bland annat en fantastiskt läcker mattsvart 996 GT-MR från Manthey Racing.

Ett kul gäng Japaner var också på plats. De förfogade över en Ruf RT12, en Porsche 997 GT3 och en BMW 5-serie (var det transportbilen från flygplatsen?) Ingen av dem körde särskilt fort med någon av bilarna men en av killarna hoppade vid ett tillfälle ut RT12an och sade till en annan av dem ungefär att "den här gick fortare än den andra..."

Konstigt nog var den högra av de tre vita racerbilarna intressantast för åskådarna, kan det vara för att den är ovanligare på platsen?

Tisdag 26/9:
Börjar dagen med en långpromenad upp till Adenauer Forst och går sedan via Fuchsröhre till Aremberg. Bilindustrins testning pågår, funderar på hur man får ett jobb som går ut på att bränna runt på Nordslingan med en F430? Nåja, alla jobb blir väl långtråkiga emellanåt.

(Bilden tagen vid Hatzenbach 3 vid senare tillfälle)

Under eftermiddagen letar jag fel på bilen, byter till en bättre begagnad tryckklocka till turbon och tycker den verkar funka hyfsat under några korta rusher på lämpliga vägar.
På kvällen är det så dags att åka. Banan öppnar lite tidigare än väntat och vi åker ut. Problem med att motorn hackar och har sig i hög fart kvarstår dessvärre. Hittar trots det bättre fart och flyt än vid det enda varvet igår kväll. En omkullkörd mc vid Kallenhard och långa oljespår i samma område ger gulflagg där under hela kvällen.

onsdag 27/9:
Vi går en morgonpromenad vid Quiddelbach och beskådar nästan samma testbilar som dagen innan. Ägnar eftermiddagen åt att leta rätt på den nerlagda Südschleife. Varför tog de bort den? Den verkar ju roligare än GP-slingan i alla fall!

Südschleife

På kvällen är det dags att köra upp de sista varven på kortet. Anna tar plats i förarstolen och jag åker med som "instruktör...". Vi konstaterar ganska snabbt att det är dumt att hålla ut till vänster som jag skriker om det samtidigt kommer en Porsche som är på väg att köra om (som jag inte ser från min stol). Varvet går ändå bra och vi byter förare. Efter nästa varv, när jag tycker jag fått upp ångan rätt bra, tycker Anna att det nog är bäst om jag åker sista varvet själv. Klämmer av det med ganska lite trafik och är rätt nöjd med körningen. Vi skyndar oss hem för att få några timmars sömn innan hemresan i morgon där vi tänkte starta riktigt tidigt för att slippa köer.

Torsdag 28/9:
Vi kommer, för ovanlighetens skull, iväg en halvtimma tidigare än beräknat och åker redan 04.30. Trots denna okristliga tidpunkt är Autobahn inget under av transporthastighet. Det går hyfsat att ligga runt 160-180 långa perioder men alla vägarbeten och omkörande långtradare sänker ändå snittfarten till i klass med Svenska och Danska motorvägar. Vi lyckas pricka 14-båten i Helsingör med 1 minuts marginal och blir dessutom näst sista bil som får plats på däck. Kul med bra timing!
Åter i Sverige slår det en hur lite bilar, långtradare, vägar och befolkning vi har. På väg upp till Jönköping inser man att det är här, om någonstans, det skulle gå att snitta 200 vid behov. Vi rullar istället på med 120-130 på mätaren och kommer hem ganska sega och lomhörda efter en dagsetapp på 154 mil, sällan har väl den egna sängen känts så bra.

BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Man tackar. Ytterligare en sporre att komma iväg en sväng innan vintern. :-)

(PCS #9240)
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

"Den där vita saken längst till vänster" är en RUF Rt12.
Gissningsvis är han inte japan utan asiat, dock är jag osäker så vi lämnar det därhän.
Det stämmer dock överens med hespereaus på 6speedonline som köpt en vit Rt12 och en vit Gt3.

Jag hjälpte honom lite när han specade sin bil, och han började med att be om ursäkt för att han inte hade det så gott ställt egentligen.

http://www.6speedonline.com/forums/showthread.php?t=59407

http://www.6speedonline.com/forums/showthread.php?t=59405

I ett nyligen utfört test gjorde den 0-300 km/h på 24.8 sekunder, därför är den nog "lite snabbare än den andra."

Den mattsvarta bilen från Manthey var läcker också.

Tack för storyn. Mer bilder nu-uuu!

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Tack för trevlig läsning!

Tänkte precis också tipsa om att det nog är Hesperus bil/bilar du sett och att han nog inte är Japan.

Har följt hans äventyr med RT12:an, spännande!

Men som sagt, tack för trevlig rapport!

/Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trevlig läsning! Kan riktigt känna igen mig i den där känslan att äntligen få köra ut på banan igen...

Reflektion: Det är kärlek när tjejen ställer upp på en 300 milatur med öronproppar! thumbs up

Göteborg
Här sen Okt 2003

krämbulle skrev:
Tack för trevlig läsning!

Tänkte precis också tipsa om att det nog är Hesperus bil/bilar du sett och att han nog inte är Japan.

Har följt hans äventyr med RT12:an, spännande!

Men som sagt, tack för trevlig rapport!

/Johan

Nej, han är inte Japan. Jag pratade med honom i depån samma dag angående bilarna. Båda två skulle skeppas till Filipinerna inom kort från två olika hamnar. GT3:an var 2 dagar gammal i Måndags och RT12:an ca en månad. Mycket trevlig kille som direkt kom fram och frågade om jag ville kolla inne i bilen och öppnade dörren åt mig. Han sa också att han var på ringen mest för att ha testat lite och säga att man varit där och inte för någon serriös körning. Såg honom aldrig på banan men har svårt att tänka mig att han inte gasat en hel del i alla fall. thumbs up

#52 Modsport II
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pga min högst begränsade färdighet att använda kameran blev det inte så många bilder som jag tänkt mig men här är i vart fall några till:

Lägenheten vi hyrt i bottenvåningen av detta hus i Wimbach var kanon om man inte måste ha krypavstånd från Pistenklause. 38 euro per natt och helt i nyskick (med bla hällspis, diskmaskin, satelit-tv mm. De hade även en bra hemsida: www.gaestehaus-ute-mueller.de.vu

Rolig Audi under utprovning.

Kommande Opel Corsa OPC under utprovning. En sak jag kan säga säkert är att föraren inte gjorde något allvarligare försök att dölja avsaknaden av diffbroms. Kördes mycket under både testdagarna och på turistkörningen.

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

BTG skrev:
Reflektion: Det är kärlek när tjejen ställer upp på en 300 milatur med öronproppar! thumbs up

Läste högt för min fru, som bara skrattade åt mig!! Henne får jag nog hämta upp vid flygplatsen...Hahaha

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Fyller på lite. Jag väntar fortfarande på "riktiga bilder" från "mannen med den riktiga kameran" men några få kan jag fylla på med.

Vi var 4 personer som åkte ner för att kolla på Nurburgring Classic samt köra några varv med egen bil.

En av de snabbaste Porscharna under helgen - med raka rör naturligtvis!

Många trevliga bilar var på plats men detta var en av favoriterna.

Brett spektrum av bilar. Här var det inga säkerhetsbälten inte. Modigt!

De omtalade vita Porscharna

Svenskar på ringen - Corvetten hade problem med krängaren. Finns han här kanske?

#52 Modsport II
Citera
Janne S
Haninge
Här sen Okt 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hallå!

Nu finns han här...
Gick nyss med i Forumet. Har bara sneglat lite förut, men när jag jag hittade mig själv på bild så var jag ju bara tvungen att ansluta.
Mycket riktigt så var det något mystiskt "klonk" i krängningshämmaren. Det löste sig med lite massage, smörjning och hårdkörning. Har varit knäpp tyst sedan dess.

Vi hade några fina dagar där nere. Turista vid Mosel och köra på Ringen. Kan det bli bättre?
Corvetten går riktigt fint på bana. Jag har tidigare kört den en helg på Mantorp. Att Corvetter är ruskigt snabba rakt fram vet nog alla, men bilen är överaskande snabb även i kurvorna. Kul är det...

Vi hörs och ses.
Janne

Göteborg
Här sen Okt 2003

Janne S skrev:
Hallå!

Nu finns han här...
Gick nyss med i Forumet. Har bara sneglat lite förut, men när jag jag hittade mig själv på bild så var jag ju bara tvungen att ansluta.
Mycket riktigt så var det något mystiskt "klonk" i krängningshämmaren. Det löste sig med lite massage, smörjning och hårdkörning. Har varit knäpp tyst sedan dess.

Vi hade några fina dagar där nere. Turista vid Mosel och köra på Ringen. Kan det bli bättre?
Corvetten går riktigt fint på bana. Jag har tidigare kört den en helg på Mantorp. Att Corvetter är ruskigt snabba rakt fram vet nog alla, men flera ägare till "Tyska kvalitets sportbilar" blir överaskade även i kurvorna. Kul är det...

Vi hörs och ses.
Janne

Välkommen Janne!
Kul att fler intresserade hittar hit.

Nej, en mycket trevligare semester än vid ringen är svår att tänka sig. Vi tog det också som en liten semesterresa med lite andra aktiviteter i kombination med körning på banan. Såg ni Nurburgring Classic tävlingen under helgen? Det var riktigt underhållande. thumbs up

#52 Modsport II
Citera
Janne S
Haninge
Här sen Okt 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hej igen!

Nej, vi kom ner först på måndagen så vi missade tyvärr klassikerna. Jag får planera lite bättre tills nästa resa. Det känns tråkigt att det jag planerar nu är när bilen skall ställas av inför vintern. Jag får trösta mig att bläddra i Corvette tillbehörbroschyrer från USA. En uppgradering av bromsskivor och belägg står överst på önskelistan...

Ha det fint!
/Janne

Nordschleife sep 06
14 besök senaste veckan (4195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande