Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bur och besiktning
1, 2   >>
5716 besök totalt
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Bur och besiktning

Har funderat længe på hur jag sak losa problemet med bur i bilen. Eftersom en bur kræver regbesiktning, och om jag minns rætt omfattar den regbesiktningen HELA bilen, så får jag problem....
Bromsarna ær fel.
Motorsetupen ær fel.
Bromsproblemet ær væl i sig inget storre problem, det ær inte sååå dyrt att kopa en uppsættning originalbromsar, vilket jag ændå har planer på for att kunna kora lite sjois tilsammans med dom dær 15" rallydæcken som har vilat sig i garaget ett par år
Motorsetupen ær ett storre problem, ær dom petiga på besiktningen så åker jag dit på att byta insug, spridare, grenror och turbo samt programvara for originalturbo-ingen av som grejorna har jag kvar, och æven om jag hade det vet jag inte om jag skulle orka skifta allting, i synnerhet som jag ær osæker på hur original programvara skulle funka ihop med kammarna jag har-skenar avgasværdena nær man kor original program ihop med kammar med både hogre lyft och længre oppning???
Whatever.
Jag kom på en annan losning:
Vad sæger "vanliga" besiktningen om man har en skruvbåge och plockar ur diagonalstaget som går i huvudbågen samt diagonalstaget som sitter i stottorna bak, samt sætter i baksæte vid besiktningen, ær det nån som provat besikta så?
Man sparar alltså sjælva buren men plockar ur alla strævor, kan det vara godkænt?
Jag vet att det bæsta ær att fråga besiktningen direkt, men om det ær nån som kort så och inte besiktar i Hærnosand så vet jag vad dom kan tænkas sæga i andra stæder.

(Ja, jag vet att det ær jobbigt att læsa text skrivet på Norskt tangenbord )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Regbesiktning för mindre ändring drabbar väl inte hela bilen (eller är det en vanlig missuppfattning)?
Var glad att bilen inte är helbilsgodkänd, för då går det tydligen inte att regbesikta småändringar enligt tekniska suppporten för 10 minuter sedan.
Det blir att skruva i och ur buren inför varje besiktning för min del.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1817



Vilket år blev bilar helbilsgodkända?

_________________
Markus Ålind
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Qaz skrev:
Vilket år blev bilar helbilsgodkända?


Det ær væl lite flytande beroende på bil, men runt -96, -97 nångång susar det bakifrån huvudet....?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Regbesiktning för mindre ändring drabbar väl inte hela bilen (eller är det en vanlig missuppfattning)?
Var glad att bilen inte är helbilsgodkänd, för då går det tydligen inte att regbesikta småändringar enligt tekniska suppporten för 10 minuter sedan.
Det blir att skruva i och ur buren inför varje besiktning för min del.


Hmmm...man kanske ska ringa tekniska supporten nær man kommer hem.

Vad gæller ændringar på helbilsgodkænda bilar lyckades ju Janne Z3 regbesikta sin Z3a med bur, om æn med vissa problem. (Byta tillbaka solar och bromsar vill jag minnas rækte, men det går ju att læsa innantill i hans tråd om man ids soka)

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Tobbe... skrev:
Qaz skrev:
Vilket år blev bilar helbilsgodkända?


Det ær væl lite flytande beroende på bil, men runt -96, -97 nångång susar det bakifrån huvudet....?

Kravet infördes 980101, men en del tillverkare tjuvstartade.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Vad jag har förstått så är det inte buren som man lägger vikten vid utan att man tar bort baksätet som medför att bilen måste omregisteras (båda sakerna är kanske grund för omregistering). När jag försökte göra omregistering av bilen på grund av detta gick man igenom all data igen. Min bil är från 87 dvs inte helbilsgodkänd.

De kontrollpunkter som jag fick anmärking på kanske kan vara av intresse då de rör de flesa "rejsa bilarna".
*Förarstol utbytt, ej typgodkänd
*Passagerarstol utbytt, ej typgodkänd
*Bältesinfästning på förar och passagerar sidan ej godkänd.
*Ratt utbytt, ej godkänd
*Spårvidd fram och bak ändrad

Sedan kan ju som tidigare nämnt bromsar tillkomma.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Tobbe... skrev:
Vad gæller ændringar på helbilsgodkænda bilar lyckades ju Janne Z3 regbesikta sin Z3a med bur, om æn med vissa problem. (Byta tillbaka solar och bromsar vill jag minnas rækte, men det går ju att læsa innantill i hans tråd om man ids soka)
orkade inte hitta det i hans biltråd men det står lite i denna:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=164106

Jag kanske skall fråga lite efter att jag fått den godkänd i den vanliga besiktningen (utan bur). Dämparna och huvlåsen hade inte heller skadat att få inskrivna i regbeviset...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Tobbe... skrev:
Niklas Falk skrev:
Regbesiktning för mindre ändring drabbar väl inte hela bilen (eller är det en vanlig missuppfattning)?
Var glad att bilen inte är helbilsgodkänd, för då går det tydligen inte att regbesikta småändringar enligt tekniska suppporten för 10 minuter sedan.
Det blir att skruva i och ur buren inför varje besiktning för min del.


Hmmm...man kanske ska ringa tekniska supporten nær man kommer hem.

Vad gæller ændringar på helbilsgodkænda bilar lyckades ju Janne Z3 regbesikta sin Z3a med bur, om æn med vissa problem. (Byta tillbaka solar och bromsar vill jag minnas rækte, men det går ju att læsa innantill i hans tråd om man ids soka)


Letade efter Jannes tråd nu för att kolla lite mera ingående-men det verkar som att han har tagit bort tråden helt och hållet!??
Lite synd isf, då det var en av mina personliga favorittrådar under "våra race och banåkarbilar"
Jaja, man får hoppas att den som avhandlar 911 blir lika underhållande att läsa.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



Tobbe... skrev:
Letade efter Jannes tråd nu för att kolla lite mera ingående-men det verkar som att han har tagit bort tråden helt och hållet!??
Lite synd isf, då det var en av mina personliga favorittrådar under "våra race och banåkarbilar"
Jaja, man får hoppas att den som avhandlar 911 blir lika underhållande att läsa.


Är det denna du tänker på?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11195
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Jajamän!
Jag som sökte och sökte utan att hitta den
Måste ha stavat fel på "Janne" typ "Jane" eller liknande... Tack för hjälpen!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



om du har bytt bromsar och motor så kan du kanske registrera om bilen som ombyggt fordon?
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
om du har bytt bromsar och motor så kan du kanske registrera om bilen som ombyggt fordon?


Njae...motorn är ju inte bytt, utan bara "uppgraderad" med annat insug, kammar, turbo, spridare, grenrör och vevstakar. Sen vet jag inte ens om det hade varit tillräkligt om jag hade bytt motor-det ska väl till att man "väsentligt ändrar" bilens ursprungliga uppbyggnad med tex ändring från fram till bakhjulsdrift eller liknande för att kunna rega om den som ombyggt fordon? Även om det skulle vara tillräkligt med mina modifieringar så skulle jag nog torska på för hög vikt/effektförhållande.... (förhoppningsvis )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



OM man har en bil som bara är godkänd för 1 passagerare (Alla Porsche 924 och 944) är det då OK att sätta i halvbur utan reg.besiktning ?
Spelar det nån roll om buren är av tyrpen som bara skruvas i befintliga hål eller behöver svetsplattor (förutom att en ren skruvbur är lätt att plocka ur om det kniper )

Jag har redan plockat bort baksätet och bakre bälten vilket dom inte hade åsikter om (vilket är logiskt med tanke på att det inte längre får åka passagerare där bak enl. nån ny tillämpning av lagen om antal passagerare)

När det gäller stolar fick jag inga klagomål på mina Recaro. Jag såg iofs till att behålla original underede och därmed original bältesfästespunkter vilket kanske underlättade. Stolarna är ju också i princip lika med de stolar som siytter original i t.ex 968 CS.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Dea - du måste regga med bur oavsett ilket

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Dea skrev:
OM man har en bil som bara är godkänd för 1 passagerare (Alla Porsche 924 och 944) är det då OK att sätta i halvbur utan reg.besiktning ?
Spelar det nån roll om buren är av tyrpen som bara skruvas i befintliga hål eller behöver svetsplattor (förutom att en ren skruvbur är lätt att plocka ur om det kniper
/Dea
Japp, precis som Kristian skriver så ska man regga med buren oavsett hur den sitter fast eller ser ut. Dock kan vi konstatera (som du och jag ju redan pratat om i garra) att de väldigt sällan bryr sig. Jag har besiktat min nu i fem år med bur och de säger inget om det. Hjältén har som bekant inte heller haft problem med sin Porsche heller.
Har man en bur som sticker framför sätena så man riskerar att slå i den så lär de dock bli betydligt mera krävande.
Så med största sannolikhet så kommer du igenom besiktningen utan att regbesikta om den men det finns en liten risk att de krånglar. Fast då är det ju bara att regbesikta eller skruva loss den. Inget som är varken konstigt eller svårt.

Köp nu en bur
//Göran

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Wankelsport skrev:
Fast då är det ju bara att regbesikta eller skruva loss den. Inget som är varken konstigt eller svårt.
Göran, du som rattat en del i SPVM, hur är bedömningen om buren behöver vara regbesiktad eller ej (eller ses den som säkerhetsutrutning pss som bälte och stol)?

Frågar mest för att ta reda på hur stor vits det är att våga fråga stationschefen...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



jika skrev:
Vad jag har förstått så är det inte buren som man lägger vikten vid utan att man tar bort baksätet som medför att bilen måste omregisteras (båda sakerna är kanske grund för omregistering). När jag försökte göra omregistering av bilen på grund av detta gick man igenom all data igen. Min bil är från 87 dvs inte helbilsgodkänd.

De kontrollpunkter som jag fick anmärking på kanske kan vara av intresse då de rör de flesa "rejsa bilarna".
*Förarstol utbytt, ej typgodkänd
*Passagerarstol utbytt, ej typgodkänd
*Bältesinfästning på förar och passagerar sidan ej godkänd.
*Ratt utbytt, ej godkänd
*Spårvidd fram och bak ändrad

Sedan kan ju som tidigare nämnt bromsar tillkomma.



Regb,besiktigade min/våran bil idag.. kom precis hem därifrån nu
och bilen gick igenom utan några problem som helst
och vi har ju satt i en helbur, bortaget baksäte och bälten.
bytt stolar, fast orginal stolsunderrede
bytt ratt,
annan dimension på fälgar

Verkar ju som om du får komma hit och besiktiga bilen helt enklelt jika,

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Niklas Falk skrev:
Göran, du som rattat en del i SPVM, hur är bedömningen om buren behöver vara regbesiktad eller ej (eller ses den som säkerhetsutrutning pss som bälte och stol)?

Frågar mest för att ta reda på hur stor vits det är att våga fråga stationschefen...
SPVM har aldrig visat intresserade om ifall bilen är reggad med bågen eller inte. Den är självklart säkerhetsutrustning! Det enda som är intressant är att den verkligen finns där, är gjord i de dimensioner som står i SBF gemensamma tekniska reglemente och är godkänd i bilens vagnbok.
Menar du att du inte skulle få din bil regbesiktad med bur pga helbilsgodkännandet?

Måste säga att jag är något förvirrad över den diskussion som pågår i en annan tråd kring MGCC KM, säkerhetsutrustning och registrering. Vad är problemet ? Man kör inte fortare bara för att det står på ett papper att bilen har bur, därmot kör man säkrare... Det känns som om någon missförstått att det är klubbracing som pågår. Personligen anser jag att man ska kräva bur i alla bilar men ge f-n i om den står i några papper, det är den enda sunda, säkra och vettiga lösningen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Wankelsport skrev:
Menar du att du inte skulle få din bil regbesiktad med bur pga helbilsgodkännandet?
officiellt ska det inte gå att regga nån ändring öht på en EU-helbilsgodkänd bil. Men om jag kan fixa ett intyg på buren från generalagent (glöm det)...
JanneZ3 lyckades men jag är lite osäker på om jag ska våga fråga (vill ju inte behöva ändra allt som normalt slinker igenom...).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Hej hej

Det verkar som man inte kan sätta bur i en helbilsgodkänd bil, om det ni inte finns som orginaltillbehör så som det finns hos tex porsche å ferrari.

Så jag hade nog en osannolik tur när jag fick min reggad med bur + att han ändrade hjuldimensionerna.
För jag hade lite bredare däck på vid regbesiktningen, vet inte säkert men jag tror inte z3 mcoupe får ha
235 fram och 255 bak enligt helbilsgodkännandet.
Ska kolla upp idag vilka dimensioner den är typad med.

om man ska gå efter reglerna nu så är inte min bil helbilsgodkänd längre, undrar om man kan få bort helbilsgodkännandet nu om det nu visar sig att bilprovningen brytit mot reglerna gällande min bil

_________________
Jan Ekehage
Citera
Allmänt banåkaforum
Bur och besiktning
1, 2   >>
5716 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande