Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5716 besök totalt |
![]() ![]() ![]() Kul att ni fick igenom bilen! ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||||
Jag får väl fortsätta att skurva i och ur inför varje besiktning samt plasta en HT så att det inte ser så uppenbart knasigt ut resten av året (det regnar även in mindre då). Ett (enda?) sätt att plocka bort helbilsgodkännandet är att bygga om till ombyggt fordon, men även din Z3CM är inte tillräckligt ombyggd för det (definitionsmässigt). |
||||||||
Jag och Matz har äntligen fått våra burar från Tyskland! Hade ingen aning om att det skulle vara så svårt att besiktiga med bur. Burarna ska sitta i Z3orna och vi får väl testa att besiktiga en först hemma hos Flesh, eftersom det verkar vara snälla besiktningsgubbar där. Det brukar hjälpa att vara tjej också
![]() ![]() |
||||||||
Kan vara så illa, för poliserna här är överjävliga ![]() ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||||
Nejdå det är ingen fara med att den är reggad så som den är. Fast jag får ju byta grejer så som du får göra tex bromsar,fjäderben och stolar byter jag till orginalgrejer när det är dags för besiktning. Har haft planer länge på att regga den som ombyggtfordon, är ju det där med tid som spökar just nu ![]() Får ta kontakt med en SFRo besiktningsman å se hur mycket som måste göras. Är 90% säker att det räcker med helt nytt bromssystem och nya hjulupphängningar för att få den reggad som ombyggtfordon+ alla andra grejer så som andra stolar,utbytt tak och bur Motorn är givetvis helt orginal och överensstämer med orginal avgaskrav å dyligt ![]() Läste någonstans att det jobbas på att göra det lättare för folk som oss som vill modifiera sin "nya" bil Någon som vet mera? _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||||||
Fasen, med det resonemanget borde ju jag kunna rega om Audin också! Fjäderben från Sellholm och andra bromsar-då skulle det ju räcka att bygga tillbaka motorn till "oriinalspec" vid regbes ![]() om det skulle vara möjligt så skulle man ju kunna göra sig det besväret vid ett tillfälle och slippa bes med mössan i handen varje år... TheRealPinto, vart är du nu när du ska svara på frågor??? ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||
(Nä, jag gissar bara, men jag har för mig att SFRo jobbar lite på vidareförädling av regler/praxis). |
||||||||
Räcker inte med bara fjäderben utan även bärarmar och infästningar ska göras om och vad gällande bromsar så måste man väl byta ut hela systemet och inte bara bromsoken om jag förstått det rätt. _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||||||
ok, nu är det ju inte du som ska svara på dessa frågor, men räcker det att ha andra bärarmar och fästpunkter-fast med fästpunkterna på samma ställe som std, jag har redan funderat på andra länkarmar med bätter justeringsmöjligheter jämfört med std? Kanske men skulle ha med sig Dude på besiktningen och tolka regler och paragrafer ![]() Det börjar kännas som att en rejäl justering av hela bilen kommer närmare och närmare...Att bygga tillbaka till det fina originalskicket den var när jag köpte den är vääääldigt avlägset redan nu ![]() (Hoppas inte killen som importerade bilen alt första ägaren till bilen (jag är fjärde ägaren)ser det här ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||
Märkligt att du lyckades måste jag ändå säga, när jag skulle regga (trodde jag) min gamla bil för några år sedan så förstod inte besiktningsmannen varför han inte kunde knappa in de nya uppgifterna i handdatorn, så vi fick avbryta besiktningen och så fick han luska reda på varför det inte gick tills dagen efter då jag kom på besök igen. Då var det andra tongångar kan man säga, helt plötsligt hade jag världens mest trafikfarliga bil och det var väl knappt man fick ta den hem. ![]() ![]() ![]() ![]() och sen när det gäller däck & fälgar så verkar det ju skilja en del också mellan bilar trots att det är samma bilmodell och tillverkade samma år med samma utrustning. ![]() ![]() Fortfarande har jag inte förstått varför vi i Sverige ska vara ensamma om detta helbilsgodkännande... ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||||
Hej
Här är jag! Rätt upptagen med att bland annat svara på skrotbilsremiss, besikta, förvärvsarbeta och ta hand om familjen ;-) ombyggt fordon kan det bli om man byter; * hela bromssystemet (ok/skivor samt huvudcylinder, fram och bak förstås), samt * "fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts" Den senare punkten är förstås svår att tolka för modernare bilar. Den är formulerad utifrån en Ford -32 ram där man monterar jagga-axel bak och Mustang II framvagn, ungefär - där är det lätt. För en nyare bil kunde man tänka sig att man ska byta bärarmar (annan design/andra infästningar - annan funktion alltså) samt fjädrar/dämpare/fjäderben och förmodligen även spindlar/lagerhus/motsvarande. Men saken är inte utredd eftersom det ännu inte varit upp ett fall där SFRo och Bilprovningen varit oense, som överklagats till VV. Helfordonsgodkännandet gäller i hela EU, inte specifikt för Sverige på nåt sätt. De olika länderna kan tillämpa fordon som ändrats map helfordonsgodkännande på olika sätt men väldigt få länder har fungerande, smidiga system för att enkelt regga ändringar. Det är antingen omöjligt (de flesta länder) eller dyrt/svårt med intyg (Tyskland, England...). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Men det vore ännu värre om besiktningen skulle vara övernitiska på alla punkter (tvåtimmarsbesiktningar med kostnad därefter). Men det kanske vore bättre eftersom det då skulle bli tydligare hur snett reglerna ofta slår (om nu nån lyssnar på argument). Nu skyddar ju verkligheten hos besiktare och polis oss stackas medborgare från full impact av reglerna (förutom de stackare som fastnar i nätet för att statuera exempel). |
||||||||
[quote="Tobbe..."]
Sedärja, hej på dig du! Ja, om jag tar det i mina ögon väsentliga (helbilsgodkännande problem bekymrar mig i dagsläget inte ett smack! ![]() om vi leker med tanken att jag plockar av mina länkarmar, lämnar dom till icke nämnd verkstad som tillverkar "kopior" av tex cromoly (stavning?) och riktiga uniballs för möjlighet att justera rejält osv, behåller original spindlar samt även behåller fjäderbenen från Sellholm, drar nytt bromssystem med bromsvåg för att tydligt ha modifierat brommsystemet-eller vad krävs för att det ska räknas som ändrat, är det en så där lite godtrycklig detalj..? (kan man fortfarande utnyttja original ABS, bromsservo?) -finns det möjlighet att besikta in en sådan "mild" konvertering som ombyggt fordon? Måste det finnas intyg på modifierade detaljer, eller är det där du eller dina kollegor kommer in? och-hur är det med motordetaljer på en bil som regas som ombyggt fordon, hur räknas det? Är det enklast att utgå från en "originalmotor", eller finns det möjlighet att även rega in modefieringar som tex större turbo/annat insug eller liknande? oj, jag ser att det kanske var lite vaga frågor att svara på-men det kanske finns en hemsida att läsa svaren på innantill? om du fokuserar på just detaljen med intyg, hur är det, bedömning från bil till bil eller? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||
Tobbe. Det finns redan en tråd för frågor av den här typen. Ställ dina frågor där istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() |
||||||||
Fast det finns regler för nationellt (och internationellt...) typgodkännande av separata tekniska system, även i Sverige. Jag har inte hunnit/orkat plöja igenom de reglerna till fullo men jag anar att öppningen finns. Där handlar det ju om att våra svenska trim/tuningfirmor kanske borde bearbeta Vägverket och reglerna istället för att bara sälja "olagliga" prylar ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5716 besök totalt |