Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bur och besiktning
<<   1, 2
5716 besök totalt
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Ringde till teknisksupport hos pilprovningen och det gick inte att ta bort helbilsgodkännandet enligt den person jag pratade med.
Fast han höll med om att bilen inte längre är helbilsgodkänd

_________________
Jan Ekehage
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Flesh skrev:
Verkar ju som om du får komma hit och besiktiga bilen helt enklelt jika,


Man blir ju riktigt förbannad! När man försöker göra som man ska så blir det alltid en massa extra besvär. Det är väl så att de nitiska personerna i Nyköping arbetar hos trafikpolisen och de nitiska i Jönköping återfinns hos bilprovningen, vet faktiskt inte var de gör mest skada...
Kul att ni fick igenom bilen!

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



JanneZ3 skrev:
Ringde till teknisksupport hos pilprovningen och det gick inte att ta bort helbilsgodkännandet enligt den person jag pratade med.
Fast han höll med om att bilen inte längre är helbilsgodkänd
Man får väl hoppas att den är dubbelgodkänd nu då och inte hänger mellan stolarna (om de skulle nagelfara den nån gång). Vanlig besiktning blir nog aldrig nåt problem (överdjävlig flygande kan bli värre).

Jag får väl fortsätta att skurva i och ur inför varje besiktning samt plasta en HT så att det inte ser så uppenbart knasigt ut resten av året (det regnar även in mindre då).

Ett (enda?) sätt att plocka bort helbilsgodkännandet är att bygga om till ombyggt fordon, men även din Z3CM är inte tillräckligt ombyggd för det (definitionsmässigt).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Jag och Matz har äntligen fått våra burar från Tyskland! Hade ingen aning om att det skulle vara så svårt att besiktiga med bur. Burarna ska sitta i Z3orna och vi får väl testa att besiktiga en först hemma hos Flesh, eftersom det verkar vara snälla besiktningsgubbar där. Det brukar hjälpa att vara tjej också Fast kanske bara när det är fel på bilen, inte när man ska besiktiga en bur?

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



jika skrev:
Flesh skrev:
Verkar ju som om du får komma hit och besiktiga bilen helt enklelt jika,


Man blir ju riktigt förbannad! När man försöker göra som man ska så blir det alltid en massa extra besvär. Det är väl så att de nitiska personerna i Nyköping arbetar hos trafikpolisen och de nitiska i Jönköping återfinns hos bilprovningen, vet faktiskt inte var de gör mest skada...
Kul att ni fick igenom bilen!



Kan vara så illa, för poliserna här är överjävliga

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Niklas Falk skrev:
JanneZ3 skrev:
Ringde till teknisksupport hos pilprovningen och det gick inte att ta bort helbilsgodkännandet enligt den person jag pratade med.
Fast han höll med om att bilen inte längre är helbilsgodkänd
Man får väl hoppas att den är dubbelgodkänd nu då och inte hänger mellan stolarna (om de skulle nagelfara den nån gång). Vanlig besiktning blir nog aldrig nåt problem (överdjävlig flygande kan bli värre).

Jag får väl fortsätta att skurva i och ur inför varje besiktning samt plasta en HT så att det inte ser så uppenbart knasigt ut resten av året (det regnar även in mindre då).

Ett (enda?) sätt att plocka bort helbilsgodkännandet är att bygga om till ombyggt fordon, men även din Z3CM är inte tillräckligt ombyggd för det (definitionsmässigt).


Nejdå det är ingen fara med att den är reggad så som den är.
Fast jag får ju byta grejer så som du får göra tex bromsar,fjäderben och stolar byter jag till orginalgrejer när det är dags för besiktning.

Har haft planer länge på att regga den som ombyggtfordon, är ju det där med tid som spökar just nu
Får ta kontakt med en SFRo besiktningsman å se hur mycket som måste göras.
Är 90% säker att det räcker med helt nytt bromssystem och nya hjulupphängningar för att få den reggad som ombyggtfordon+ alla andra grejer så som andra stolar,utbytt tak och bur

Motorn är givetvis helt orginal och överensstämer med orginal avgaskrav å dyligt

Läste någonstans att det jobbas på att göra det lättare för folk som oss som vill modifiera sin "nya" bil
Någon som vet mera?

_________________
Jan Ekehage
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Niklas Falk skrev:
JanneZ3 skrev:
Ringde till teknisksupport hos pilprovningen och det gick inte att ta bort helbilsgodkännandet enligt den person jag pratade med.
Fast han höll med om att bilen inte längre är helbilsgodkänd
Man får väl hoppas att den är dubbelgodkänd nu då och inte hänger mellan stolarna (om de skulle nagelfara den nån gång). Vanlig besiktning blir nog aldrig nåt problem (överdjävlig flygande kan bli värre).

Jag får väl fortsätta att skurva i och ur inför varje besiktning samt plasta en HT så att det inte ser så uppenbart knasigt ut resten av året (det regnar även in mindre då).

Ett (enda?) sätt att plocka bort helbilsgodkännandet är att bygga om till ombyggt fordon, men även din Z3CM är inte tillräckligt ombyggd för det (definitionsmässigt).


Nejdå det är ingen fara med att den är reggad så som den är.
Fast jag får ju byta grejer så som du får göra tex bromsar,fjäderben och stolar byter jag till orginalgrejer när det är dags för besiktning.

Har haft planer länge på att regga den som ombyggtfordon, är ju det där med tid som spökar just nu
Får ta kontakt med en SFRo besiktningsman å se hur mycket som måste göras.
Är 90% säker att det räcker med helt nytt bromssystem och nya hjulupphängningar för att få den reggad som ombyggtfordon+ alla andra grejer så som andra stolar,utbytt tak och bur

Motorn är givetvis helt orginal och överensstämer med orginal avgaskrav å dyligt

Läste någonstans att det jobbas på att göra det lättare för folk som oss som vill modifiera sin "nya" bil
Någon som vet mera?


Fasen, med det resonemanget borde ju jag kunna rega om Audin också!
Fjäderben från Sellholm och andra bromsar-då skulle det ju räcka att bygga tillbaka motorn till "oriinalspec" vid regbes
om det skulle vara möjligt så skulle man ju kunna göra sig det besväret vid ett tillfälle och slippa bes med mössan i handen varje år...
TheRealPinto, vart är du nu när du ska svara på frågor???

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Tobbe... skrev:
TheRealPinto, vart är du nu när du ska svara på frågor???
Möjligen upptagen med att jobba fram förslag till förenklade rutiner för entusiastfordon baserade på EU-godkända karosser?
(Nä, jag gissar bara, men jag har för mig att SFRo jobbar lite på vidareförädling av regler/praxis).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Tobbe... skrev:
JanneZ3 skrev:
Niklas Falk skrev:
JanneZ3 skrev:
Ringde till teknisksupport hos pilprovningen och det gick inte att ta bort helbilsgodkännandet enligt den person jag pratade med.
Fast han höll med om att bilen inte längre är helbilsgodkänd
Man får väl hoppas att den är dubbelgodkänd nu då och inte hänger mellan stolarna (om de skulle nagelfara den nån gång). Vanlig besiktning blir nog aldrig nåt problem (överdjävlig flygande kan bli värre).

Jag får väl fortsätta att skurva i och ur inför varje besiktning samt plasta en HT så att det inte ser så uppenbart knasigt ut resten av året (det regnar även in mindre då).

Ett (enda?) sätt att plocka bort helbilsgodkännandet är att bygga om till ombyggt fordon, men även din Z3CM är inte tillräckligt ombyggd för det (definitionsmässigt).


Nejdå det är ingen fara med att den är reggad så som den är.
Fast jag får ju byta grejer så som du får göra tex bromsar,fjäderben och stolar byter jag till orginalgrejer när det är dags för besiktning.

Har haft planer länge på att regga den som ombyggtfordon, är ju det där med tid som spökar just nu
Får ta kontakt med en SFRo besiktningsman å se hur mycket som måste göras.
Är 90% säker att det räcker med helt nytt bromssystem och nya hjulupphängningar för att få den reggad som ombyggtfordon+ alla andra grejer så som andra stolar,utbytt tak och bur

Motorn är givetvis helt orginal och överensstämer med orginal avgaskrav å dyligt

Läste någonstans att det jobbas på att göra det lättare för folk som oss som vill modifiera sin "nya" bil
Någon som vet mera?


Fasen, med det resonemanget borde ju jag kunna rega om Audin också!
Fjäderben från Sellholm och andra bromsar-då skulle det ju räcka att bygga tillbaka motorn till "oriinalspec" vid regbes
om det skulle vara möjligt så skulle man ju kunna göra sig det besväret vid ett tillfälle och slippa bes med mössan i handen varje år...
TheRealPinto, vart är du nu när du ska svara på frågor???


Räcker inte med bara fjäderben utan även bärarmar och infästningar ska göras om och vad gällande bromsar så måste man väl byta ut hela systemet och inte bara bromsoken om jag förstått det rätt.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
JanneZ3 skrev:


Räcker inte med bara fjäderben utan även bärarmar och infästningar ska göras om och vad gällande bromsar så måste man väl byta ut hela systemet och inte bara bromsoken om jag förstått det rätt.


ok, nu är det ju inte du som ska svara på dessa frågor, men räcker det att ha andra bärarmar och fästpunkter-fast med fästpunkterna på samma ställe som std, jag har redan funderat på andra länkarmar med bätter justeringsmöjligheter jämfört med std?
Kanske men skulle ha med sig Dude på besiktningen och tolka regler och paragrafer
Det börjar kännas som att en rejäl justering av hela bilen kommer närmare och närmare...Att bygga tillbaka till det fina originalskicket den var när jag köpte den är vääääldigt avlägset redan nu
(Hoppas inte killen som importerade bilen alt första ägaren till bilen (jag är fjärde ägaren)ser det här )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



JanneZ3 skrev:
Så jag hade nog en osannolik tur när jag fick min reggad med bur

Märkligt att du lyckades måste jag ändå säga, när jag skulle regga (trodde jag) min gamla bil för några år sedan så förstod inte besiktningsmannen varför han inte kunde knappa in de nya uppgifterna i handdatorn, så vi fick avbryta besiktningen och så fick han luska reda på varför det inte gick tills dagen efter då jag kom på besök igen. Då var det andra tongångar kan man säga, helt plötsligt hade jag världens mest trafikfarliga bil och det var väl knappt man fick ta den hem. Detta var vid den första besiktningen efter köpet så det måste väl varit 2001 för bilen var en 99:a så det var första årsmodellen med helbilsgodkännande. Väldigt irriterande att man inte kan få regga nyare bilar med minst halvbur tycker jag, speciellt när tyskarna köper precis samma grejer och smäller dit i bilen och där funkar det ju prima. >

och sen när det gäller däck & fälgar så verkar det ju skilja en del också mellan bilar trots att det är samma bilmodell och tillverkade samma år med samma utrustning. Polaren hade en likadan bil och den hade enbart en omgång fälgar och en omgång däck sepcade på regbeviset, min hade 3 olika typer av hjul att välja på.

Fortfarande har jag inte förstått varför vi i Sverige ska vara ensamma om detta helbilsgodkännande...

_________________
Peter Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Här är jag! Rätt upptagen med att bland annat svara på skrotbilsremiss, besikta, förvärvsarbeta och ta hand om familjen ;-)

ombyggt fordon kan det bli om man byter;
* hela bromssystemet (ok/skivor samt huvudcylinder, fram och bak förstås), samt
* "fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts"

Den senare punkten är förstås svår att tolka för modernare bilar. Den är formulerad utifrån en Ford -32 ram där man monterar jagga-axel bak och Mustang II framvagn, ungefär - där är det lätt.

För en nyare bil kunde man tänka sig att man ska byta bärarmar (annan design/andra infästningar - annan funktion alltså) samt fjädrar/dämpare/fjäderben och förmodligen även spindlar/lagerhus/motsvarande. Men saken är inte utredd eftersom det ännu inte varit upp ett fall där SFRo och Bilprovningen varit oense, som överklagats till VV.

Helfordonsgodkännandet gäller i hela EU, inte specifikt för Sverige på nåt sätt. De olika länderna kan tillämpa fordon som ändrats map helfordonsgodkännande på olika sätt men väldigt få länder har fungerande, smidiga system för att enkelt regga ändringar. Det är antingen omöjligt (de flesta länder) eller dyrt/svårt med intyg (Tyskland, England...).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Barbapappa skrev:
Fortfarande har jag inte förstått varför vi i Sverige ska vara ensamma om detta helbilsgodkännande...
Vi är inte ensamma om det men ensamma(?) om att inte fixa smidiga formella lösningar parallellt (Tex TÜV-godkända tillbehör, som kanske kan ses som ett gissel i sig, men det verkar ju fungera iaf).

Men det vore ännu värre om besiktningen skulle vara övernitiska på alla punkter (tvåtimmarsbesiktningar med kostnad därefter). Men det kanske vore bättre eftersom det då skulle bli tydligare hur snett reglerna ofta slår (om nu nån lyssnar på argument). Nu skyddar ju verkligheten hos besiktare och polis oss stackas medborgare från full impact av reglerna (förutom de stackare som fastnar i nätet för att statuera exempel).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
[quote="Tobbe..."]
therealpinto skrev:
Hej

Här är jag! Rätt upptagen med att förvärvsarbeta och ta hand om familjen ;-)

ombyggt fordon kan det bli om man byter;
* hela bromssystemet (ok/skivor samt huvudcylinder, fram och bak förstås), samt
* "fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts"

Den senare punkten är förstås svår att tolka för modernare bilar. Den är formulerad utifrån en Ford -32 ram där man monterar jagga-axel bak och Mustang II framvagn, ungefär - där är det lätt.

För en nyare bil kunde man tänka sig att man ska byta bärarmar (annan design/andra infästningar - annan funktion alltså) samt fjädrar/dämpare/fjäderben och förmodligen även spindlar/lagerhus/motsvarande. Men saken är inte utredd eftersom det ännu inte varit upp ett fall där SFRo och Bilprovningen varit oense, som överklagats till VV.



/Gustaf



Sedärja, hej på dig du!

Ja, om jag tar det i mina ögon väsentliga (helbilsgodkännande problem bekymrar mig i dagsläget inte ett smack! )

om vi leker med tanken att jag plockar av mina länkarmar, lämnar dom till icke nämnd verkstad som tillverkar "kopior" av tex cromoly (stavning?) och riktiga uniballs för möjlighet att justera rejält osv, behåller original spindlar samt även behåller fjäderbenen från Sellholm, drar nytt bromssystem med bromsvåg för att tydligt ha modifierat brommsystemet-eller vad krävs för att det ska räknas som ändrat, är det en så där lite godtrycklig detalj..? (kan man fortfarande utnyttja original ABS, bromsservo?) -finns det möjlighet att besikta in en sådan "mild" konvertering som ombyggt fordon?
Måste det finnas intyg på modifierade detaljer, eller är det där du eller dina kollegor kommer in?
och-hur är det med motordetaljer på en bil som regas som ombyggt fordon, hur räknas det?
Är det enklast att utgå från en "originalmotor", eller finns det möjlighet att även rega in modefieringar som tex större turbo/annat insug eller liknande?

oj, jag ser att det kanske var lite vaga frågor att svara på-men det kanske finns en hemsida att läsa svaren på innantill?
om du fokuserar på just detaljen med intyg, hur är det, bedömning från bil till bil eller?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobbe... skrev:
frågor om SFRo-godkännande


Tobbe. Det finns redan en tråd för frågor av den här typen. Ställ dina frågor där istället:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966

thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Ahaa...
Will do!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Niklas Falk skrev:
Barbapappa skrev:
Fortfarande har jag inte förstått varför vi i Sverige ska vara ensamma om detta helbilsgodkännande...
Vi är inte ensamma om det men ensamma(?) om att inte fixa smidiga formella lösningar parallellt (Tex TÜV-godkända tillbehör, som kanske kan ses som ett gissel i sig, men det verkar ju fungera iaf).



Fast det finns regler för nationellt (och internationellt...) typgodkännande av separata tekniska system, även i Sverige. Jag har inte hunnit/orkat plöja igenom de reglerna till fullo men jag anar att öppningen finns. Där handlar det ju om att våra svenska trim/tuningfirmor kanske borde bearbeta Vägverket och reglerna istället för att bara sälja "olagliga" prylar ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Bur och besiktning
<<   1, 2
5716 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande