Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (17433 totalt) |
I en annan tråd var det någon som tog upp ROM-kurvan på Mantorp 1970 när F2 loppet gick där.
Så jag var tvungen att titta igenom mina bilder och hittade några från F2 loppet 1970, några har ni kanske sett men ett par är nog nya. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ronnie Peterson på promenad tillbaka till depån efter att ha kört av i Romkurvan! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ett par bonusbilder från 1972. ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Säkerheten ha ju gått framåt...
![]() Ha hört många MC åkare som "missade" den nya hårnålen under träning och fortsatte ner på denna som han sa, underbara bansträckning. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Eh, det har jag även lyckats med (i bil)! Det var väl en kombination av regn, r-däck och för stor bromsverkan fram...ja, lite klantighet med förståss! Hursomhelst puttrade jag runt den gamla bansträckningen - hur läckert som helst - och kom tillbaka ungefär vid infarten till depån! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Kul!! Det var jag som tog upp ämnet. Ska visa min jobbarpolare bilderna i morgon, suveränt!
.......han sa visserligen att det var 1971, men jag gissade att det var ett år fel? _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Har pratat med en äldre herre som stått som flaggvakt i just romkurvan. Dom stog precis vid bankanten med sina flaggor, två citat får sammanfatta säkerhetstänket anno '70.
"fast det var inte så farligt, vi stog ju på innern" "Det blev dock farligt en gång när två bilar krokade ihop, en bil passerade oss snurrande på asfalten framför oss, den andra snurrandes på gräset bakom oss. Men han var trevlig, han vinkade åt oss på efterföljande varv" _________________ /Kristian Elisson |
||
Det var väl mer känsla och mindre säkerhet förr?
Fina bilder f.ö.! Hur gick bansträckningen förr mot Mantorp nuförtiden? (förlåt en okunnig eller om jag bara tänker fel) Är det långa Mantorp då eller? _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Riktigt synd att dom inte prioriterar publikplatser även i södra delen av banan. Skulle vara riktigt kul med en läktare vid F2 kurvan.
Dom har ju gjort en platå för en läktare vid depåavfarten, varför används inte den!? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Jaha, den gick så! Då är jag med...
Synd att de inte använder den nuförtiden. Visserligen skulle banan bli ännu "tråkigare" för mig med såpass slö bil (på rakorna) men ändå skoj att testa nya kombinationer och sträckningar! Känslan förr i det måste varit hemsk.. men känslan av att se att det hängde på förarna vem som vann och inte bara bilarna är skoj ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Backen ner mot Romkurvan var det snabbaste partiet på banan, när den här sträckningen användes.
Det är två kort där det är formula Ve bilar som kör, om ni tittar riktigt noga så finns det inga flaggvakter på dom korten. Undrar om det ansågs onödigt när dom körde, eller om bilarna är ute under någon paus och testar. Kommer inte ihåg hur det var. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
En chikan ed på väg ner mot Rom-kurvan skulle väl lösa problemet!? och kanske 100 m leca kulor bakom Rom-kurvan
![]() Det behövs mer kapital i svensk racing antar jag? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
Undrar förresten vilken hastighet de hade vid depåinfarten? Det gick nog inte långsamt eftersom Romkurvan verkar vara snabb. Men det är nog inte bara pengar utan även välvilja från bullermätande miljöförvaltningar mm (expansion låter inte bra i deras öron). Sen är det ju fullbokat med den inriktning som man har (inget värre än STCC behöver lockas dit). |
||
otrolig stort depå-utrymme... ![]() Kraven har ökat inte bara på säkerhetssidan.. Jag var med mina bröder när de tog licens '69 på Mantorp, och vad man fick vänta länge innan de kom runt nerifrån dalen, nästan så man varje varv undrade om det hade hänt något ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (17433 totalt) |