Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
VLN-2006!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
22831 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Anders Dauner skrev:
Qvisfr skrev:
Var det samme man som åkte uppe på räcket i Hohe Acht??
Den filmsnutten låg väl också ute här på rejsa?

Stämmer, det var Marc Basseng i Land-Porschen som tappade bakhjulet vid Hohe Acht förra året. Och filmen finns nog som sagt länkad här på rejsa om man söker lite. Och även då löd första anropet till depån något i stil med: "Alles klar... Ich bin Abgeflogen..."

Voine, voine....... får han köra mer??

Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004

http://www.20832.com/renn.tv/VLN8_Bilstein_Land.wmv
Där finns filmen om någon är nyfiken..!

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Qvisfr skrev:
Voine, voine....... får han köra mer??

Det får vi ju verkligen hoppas. En brusten hjulupphängning eller olja/kylvätska på ett ställe som flugplatz är ju saker som är svåra att förutsäga. Och tillsammans med Patrick Simon har ju Marc visat att Land Motorsport definitivt hör hemma i toppen av VLN-tabellen.

Å andra sidan så är det ju inte första gången som det inte riktigt går som man tänkt...

och I årets 24h så började bilen brinna när det var 2 timmar kvar att köra. Då låg man på en tredje plats totalt.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Det förstår jag, klumpigt skrivet av mig!

Tänkte ha personlig VLN-premiär för mig den 30:e september. Är det nån mer som skall dit då?

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Är det någon risk att dom inte kommer att fortsätta säsongen ut, att dom här smällarna har kostat så mycket, så att dom istället inriktar sig på nästa år tävlande.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Är det någon risk att dom inte kommer att fortsätta säsongen ut, att dom här smällarna har kostat så mycket, så att dom istället inriktar sig på nästa år tävlande.

De har ju både Bilstein samt Porsche Zenter Koblenz som sponsorer och jag tror nog att de vill fullfolja sæsongen. Dessutom finns ju mojligheten att de har forsækring som tæcker en del av kostnaderna.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Är det någon som har fått någon närmare information hur det gått med dom kraschade Porscharna från förra rejset.
Kommer dom att köra dom resterande tävlingarna i år.

Eventuellt kommer jag att åka ner för att se den sista tävlingen för i år.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Är det någon som har fått någon närmare information hur det gått med dom kraschade Porscharna från förra rejset.

Vet att Alzen tänker komma till start iaf.

Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Här är resultaten av dagens tävling.

http://www.ts-vln.com/valuation/2006-8-place.html

Såg att Ulf Karlsson blev 11.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004

VLN 2006

Race Report från VLN-tävlingen på Nürburgring 2006-09-30.

Under det senaste året har jag kört tre tävlingar för det tyska BMW-teamet Tischner Motorsport, en för det belgiska Porsche-teamet Mühlner Motorsport och en för det svenska teamet Delta. Tävlingarna för Tischner har varit 24-timmarstävlingar och de har inneburit nya utmaningar i språk och kultur. Det har varit mycket nöje men också en lång rad av tekniska problem. Tävlingen för Mühlner var en 6-timmars VLN-deltävling i fjol vilken gick klockrent. Teamet är mycket professionellt. Allt är kliniskt rent men det råder en familjär atmosfär. Tävlingen för Delta var i en GT3 RS. Alx Danielsson, Carl-olov Carlsson och jag körde bilen vilken dock slog eld innan jag fick köra mitt pass.

När jag fick erbjudandet att köra en Porsche 997 GT3 Cup i VLN-tävlingen på Nürburgring nu i lördags 2006-09-30 var det lätt att tacka ja. Inte minst som det även innebar en testdag på Spa Francorchamps i veckan före! Jag har inte kört den nya Cup-bilen tidigare. Den största skillnaden är att växellådan har en sekventiell växlingsfunktion, att ABS-bromssystemet är ersatt av ett bromssystem utan ABS och servo men med manuell bromskraftsfördelare (bromsvåg) och att den konventionella instrumenteringen är ersatt av ett Motec-system vilket är integrerat med bilens elektriska styrsystem. De enda fordon med sekventiell växling jag kört tidigare är Renault Spider och Radical. Radicalen har en motorcykelväxellåda vilken är väldigt enkel att hantera och inte alls jämförbar med ett system som Porschens. Jag har kört mycket GT3 RS och den har också ett bromssystem med bromsvåg, dock ett krångligt sådant att justera.

På Spa började vi med en teknisk genomgång av bilens handhavande. Alla funktioner har fått en ny utformning jämfört med den gamla Cup-bilen och RS:en. Växlingarna måste göras under fullast och med ett bestämt ryck bakåt i växelspaken utan att använda kopplingen. Nedväxlingarna görs med frikoppling, mellangas och ett bestämt tryck framåt på växelspaken. Man tar en växel i taget. Bromsvågen består av en ratt där fördelningen mellan fram och bak visas upp som ett siffervärde när Motec-systemet är ställt i ett speciellt läge. Uppväxlingarna är underbara och med endast marginellt kraftavbrott. Nedväxlingarna var till en början besvärliga och krävde tankearbete och jag var tvungen att se på växelindikatorn i Motec-panelen för att se att en lägre växel verkligen gick i vilket de inte alltid gjorde. Det var lätt att hamna i tidsnöd under nedväxling. På Spa var det speciellt märkbart vid inbromsningen från Blanchemont 2 till Bus Stop-chikanen där man går från 6:an till 2:an. Bromsarna är mycket hårdtrampade men de tar bra, det är dock inte speciellt mycket känsla i dem. Bromsvågen måsta vara rätt inställd och sedan trampar man så mycket man orkar. Är bromsvågen fel inställd så luktar det gummi när hjulen låser upp och bilen kan sladda något men det känns inget i t.ex. ratten.

Jag fick köra i totalt 1,5 timme och i sista passet vilket var 45 minuter långt kändes bilen relativt hemtam. En av de andra förarna, Heinz-Josef Bermes var med under en del av dagen. Han hade kört bilen några varv tidigare och han har mycket erfarenhet av Spa vilket jag inte har. Det är dock helt klart en oerhört härlig bana!

När vi kom till Nürburgring så anslöt den tredje föraren Peter Venn. I teamets andra bil så skulle Heinz-Josef Bermes dubblera tillsammans med proffsföraren Christian Menzel vilken normalt kör Carrera Cup. Jag fick två träningsvarv på fredag eftermiddag under den fria träningen. Det kändes bra, utan testdagen på Spa hade det dock varit stökigt med växlingarna. Bilens chassieinställning var bra, lagom hård och lagom mycket vinkel på bakvingen. Vi kunde gå till sängs med gott mod inför lördagen.

Under natten regnade det lite så på morgonen när kvalet började klockan 8 var banan våt. Solen sken dock så det skulle torka upp under förmiddagen. Alla körde ut på regndäck. Banan torkade långsamt. När jag slutligen skulle ut så hade jag i praktiken ett varv på mig att sätta en kvaltid. Vi satte på slicks och jag lyckades ladda och håll mig kvar i de två torra hjulspåren och få till tiden 9:35. Det räckte till en 18:e tid i startuppställningen. Inbromsningen före Bergwerk var ingen behaglig upplevelse. Hög fart och lika blött som det alltid är där länge efter regn var hårigt.

Peter Venn startade tävlingen i vår bil och Christian Wenzel i den andra bilen. Peter föll tillbaks till 25:plats på första varvet. Han har kört mycket tävling tidigare men inte i Porsche och tog det därför lite lugnt. Den första dryga timmen förflöt utan några incidenter. Peter körde upp sig till en 23:e plats. Christian avancerade några platser till en total 6:e och därmed bäst i klassen. När jag tog över bilen efter Peter bytte teamet till däck som var nästan nya. Bilen kändes bra och jag var laddad. Jag lyckade köra upp oss till en 13:plats totalt och hade 9:07 som bästa varvtid, ett på 9:08 och med många varv inom 9:14-9:17. 9:07 innebär en genomsnittshastighet på 160 km/tim vilket är det bästa jag kört på Ringen. Min enda allvarliga incident var efter Quiddelbacher Höhe på väg in i den första högern mot Flugplatz. Jag skulle köra om en medtävlare till höger alldeles efter krönet. Lite riskabelt men man förlorar mycket tid på att ligga efter på snabba partier. Han började dock vika in för högerkurvan innan jag hann förbi. Jag kom alldeles för fort för att försöka mig på en inbromsning. Jag tvingades därför köra upp över kurbsen och ut på gräset i innerkurvan och köra förbi honom med vänsterhjulen på kurbsen och högerhjulen i gräset. Puh, jag undrar vad han tänkte!

Christian i den andra bilen hade en kollision med en medtävlare och fick linka tillbaks till depån för ett däcksbyte. Heinz-Josef tog över vår bil för det tredje och sista passet och lyckade på slutvarven passera två konkurrenter varför vi slutade 11:a totalt och vi vann klass H. Detta gjorde att vi fick kliva upp på podiet där Schumacher och grabbarna brukar stå. Champagne i nacke och ögon är härligt kan jag meddela! Det var också roligt att det var många svenska supportrar på plats, tack för ert stöd.

Beträffande bilen så är en 997 Cup är något mitt emellan 996 Cup och 996 RS att köra. Den är mycket mer en racerbil än en 996 Cup men inte lika mycket som en RS. Den styr in bra i kurvor och kan köras relativt kontrollerat på avdrift. Växellådan tillför en ny dimension till körningen. Bromsvågen blir hanterbar även vid förarbyten tack vare möjligheten till visning av bromskraftfördelningen. Motorn har ett bättre bottendrag och mer klipp på toppvarv än den gamla. Jag rekommenderar köp för den som har möjlighet till det.

Jag bifogar några bilder från tävlingen som min hustru Pia tagit.

Se mer på www.muehlner-motorsport.com och www.vln.de.

Berhard Mühlner ger mig instruktioner före fredagens fria träning.

Teamet tar emot efter fredagen fria träning.

På podiet - en härlig upplevelse.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Grattis Ulf !

Skoj att få läsa din racerapport också.

Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Här är Mike Frisons bilder från tävlingen.

http://20832.com/event.php3?event=060930_r&id=107&lang=eng

Mer bilder på Herr Karlsson.

Måste också få säga ett stort GRATTIS!

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Den blågula var häftig!

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Grattis och tack för intressant läsning.
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Vill också säga Grattis och tack för en mycket rolig och intressant läsning.

Alltid roligt med Svenska framgångar.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Stort Grattis Ulf.
Nu förstår jag varför kransen hängde nere i frukostmatsalen.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Som vanligt en välskriven rapport från Ulf. Grattis!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Ulf, tack för en intressant och jättefin rapport.
En, möjligen, dum fråga: Vad är det i grova drag som skiljer den Porschen du körde från de som i resultatlistan var ca 30 sek snabbare per varv? (Kom inte och påstå att det är förarrelaterat!)

Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004

VLN-2006

Hej Micke.

De 30 sekunderna har flera förklaringar.

1) Att det är förarrelaterat är en förklaring. Skall man köra tävlingsvarv med en genomsnittshastighet av 160-175 km/tim i tävlingstrafik så ställer det höga krav på föraren. Man måste ha en grundläggande fallenhet och förmåga för bilkörning på den här nivån. Man måste tidigare ha upplevt många av de situationer som uppstår under en tävling. Det är t.ex. beslut som: skall jag köra om den bil jag nu närmar mig direkt på Quiddelbacher Höhe eller skall jag vänta till efter Flugplatzpartiet? Hinner jag om före posteringen som visar gulflagg eller måste jag backa av? Hur mycket fortare kan jag köra i Schwedenkreuz innan jag driftar av i utgången eller inte hinner bromsa ned före Aremberg? Hur väl känner jag hur mycket högre fart bilen tål? Hur mycket sladd kan jag ha innan jag måste frikoppla? Skall jag köra om mellan de två bilarna framför mig eller på utsidan? Hur ofta kan Motecen larma innan jag måste gå in i depån? Var sammanstötningen vid omkörningen så kraftig att jag måste gå in i depån eller kan jag fortsätta ut på Nordslingan? Kör man racerbil varje helg eller kör man två gånger per år så är även det en viktig skillnad. Ja, detta var ett axplock av förarrelaterade förklaringar. De förarrelaterade skillnaderna kan vara mycket stora. Mellan en sportförare och en duktig tävlingsförare kan det säkert skilja en minut på ett tävlingsvarv.

2) De fordonsrelaterade skillnaderna härrör sig åtminstone till effekt och väghållning. Effekten är mer eller mindre helt enkelt antalet hästkrafter. Väghållningen är a) mekaniskt grepp i form av bilens utrustning som chassie- och fjädringsteknik, hur väl man förvaltat det man har genom att justera det optimalt och det är b) aerodynamiskt grepp (downforce).

om vi återvänder till de 30 sekunderna så förhåller det sig mellan den bil jag körde och bilarna från t.ex. Alzen, Land och Manthey ungefär så här:
- 997 Cup (Mühlner) har 400 hk medan de andra tre har 480-500 hk
- 997 Cup (Mühlner) har inga extra aerodynamiska tillbehör medan de tre har extra stora vingar, ledskenor i fronten och någon form av diffusörer undertill vilket ger märkbart mer downforce
- 997 Cup (Mühlner) har ingen Traction Control medan åtminstone Land har det
- 997 Cup (Mühlner) är lika optimalt inställd och preparerad sett till sina förutsättningar som de andra
- 997 Cup (Mühlner) och de tre andra har alla sekventiell växellåda
- de tre andra kör förmodligen på däck med något bättre grepp.

Hur mycket fortare skulle jag köra i en av de tre andra bilarna? En mycket svår fråga men kanske 10-15 sekunder rakt av. Hur mycket fortare skulle jag köra om jag körde varje helg och inte 2-3 gånger per år? En lika svår fråga men kanske 5-10 sekunder. Kvarstår gör ändock 5-10 sekunder av genetisk betingad karaktär.

Tidsuppskattningarna är av teoretisk karaktär och endast bedömningar och jag får aldrig veta om de är rätt eller fel.

Täby
Här sen Nov 2002

Ulf,
Tack igen...
Spontant tycker jag det skiljer förvånansvärt lite med tanke på skillnaderna mellan bilarna. Å andra sidan är det väldigt svårt att ha en reell uppfattning hur stor 15 eller 30 sek är i de farter det är fråga om när man själv inte är i närheten av de förhållandena vid turistkörningar runt 9 minuter BTG, en annan värld liksom.

Vi får väl hoppas du får en riktig chans att testa om dina teorier om de felande sekunderna verkar stämma framöver, lycka till!

Nürburgring
VLN-2006!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
22831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande