Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2683 besök totalt |
ABS eller inte ABS??
Hej! Som en del redan har sätt så hade jag tänkt att sälja min 911:a och skaffa en racebil, ska titta på en 944 turbocup i helgen och den saknar ABS. Frågan är om det är väldigt mycket svårare att köra en sådan bil på bana om man som jag är van vid ABS ![]() När man kör i väta känns det väldigt tryggt att ha ABS:en iaf ![]() Skulle det gå att installera i efterhand?? Mvh ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Personligen föredrar jag att köra på bana utan ABS. Iaf så länge det är torrt. Vid regn ger ju ABS en viss trygghet. Man får tänka sig för lite bara.
Jag tror inte du kommer uppleva en bil utan abs som speciellt svårbromsad. _________________ /Per Hyltén |
||||
Hej Per!
Kanske inte är så stor skillnad som jag tror ![]() Dumt att välja bort bilar pga det då! Hur går det med försäljningen av din bil?? Kanske skulle ta mer bilder ![]() ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Skulle man få välja fritt så skulle jag välja att ha ABS. (har det inte i 924:an)
I flera racingserier ger ABS vikttillägg, 5% tror jag det är både i Roadsport och Porsche-Micheln Challange, så där anses det vara en fördel. Sen tror jag iofs inte att jag skulle bedöma det som så viktigt att det hindrar en i övrigt vettig affär _________________ Pär Hylander |
||||
Är det inte så att de flesta "normala" ABS-system får spatt av värmeutvecklingen vid ordentlig bankörning??
Bland annat S60-Challenge bilarna hade väl en hel del strul med bromsarna i början. Själv trivs jag alldeles utmärkt utan ABS ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Hej Björn!
Såg att su ska sälja kärran, några delar till salu? Lite sugen på ratt och förlängt nav, skicka PM. 964:ans ABS är inte den bästa. Den är rätt långsam jämfört med t.ex den på 993:an. Så det är skillnad på ABS och ABS också vill jag bara påpeka. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Har aldrig kännt att ABS-systemet strular när jag kör på bana! Men jag kör nog inte som S60-förarna heller ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Kanske inte ![]() Men det är nog definitivt skillnad på ABS och ABS...själv tycker jag att den är alldeles för känslig på pendlarbilen (V70) men en del standardbilar har helt klart system som verkar bättre kalibrerade... Men det jag egentligen menar är att det antagligen känns tryggare utan ABS än med om man inte kan vara 100% säker på att den inte hittar på dumheter själv... _________________ Karl Brag |
||||
Eller så har du ingen S60. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Efter att ha åkt med några snabba varv runt Gelleråsen i en 993RS (Tack Anders J) kan jag mycket väl förstå att det ger viktbestraffning i Porsche Michelin challenge.
I "vanliga" gatbilar tycker jag inte det ger något extra jämfört med väl balanserade fram- och bakbromsar. Vanliga bilars ABS är så långsam i reaktionerna att det känns otäckt med tappan bromsverkan bara för att ett hjul lättar lite efter ett krön och liknande. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag har hört att man kan snabba upp ABS-system genom att använda lågviskös/tunnflytande bromsvätska, tror det var någon motul bromsvätska för motorcykel _________________ Pär Hylander |
||||
Lancian är en bil som saknar ABS (rätt unikt tydligen) och det är jag nöjd/glad över!
Bilen beter sig mycket trevligt vid inbromsaning specielt sedan Mov'it bromsarna monterades! ![]() Men ännu har jag inte panik bromsat så vi får väll se hur det blir... /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
min erfarenhet !!!!!
har kört på bana med o utan ABS,,, om du vill andvända bak bromsarna lika efektivt som fram bromsarna så är ABS:sen nästan ett måste . När ja körde utan ABS så upp kom 2 vanliga fenomen 1 altingen låste ja fram hjulen och fick släppa för att få fäste igen som resulterade dålig broms sträcka eller 2 bromsade jag för lite som igen resulterade en sämre broms sträcka jämn fört med ABS då ,,, 944 turbo ,,, dem ska ha nått speciellt med ABS:sen ,, om ABS:sen kommer in för fram hjulen så kan man trycka hårdare på pedalen tills man får in ABS:sen på bak hjulen också ,,,, (jag föredrar dock att du ska ha ABS) ja är lite dålig på att uttrycka mig men hoppas på att du har fått en bra uppfatning !!!!! |
||||
Ha! Nu får jag min chans att agera lite forumpolis!
![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
På min M3'a (-96) så är systemet väldigt långsamt att ge tillbaka bromseffekten när man fått tillbaka greppet (efter att bilen satt sig efter att ha blivit lätt över ett krön eller om man bromsat med bilen i obalans så att ett hjul haft taskigt tryck mot backen) Det tar flera billängder
![]() Så om man aldrig råkade ut för oförutsedda saker så skulle jag skippa ABS. Jag brukar koppla ur det ganska ofta när jag kör konbana. Men normalt så händer det saker i ens omgivning som man inte räknat med, både i trafiken och vid bankörning (mest i trafiken ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Instämmer!! Ikväll på väg hem från Gelleråsen så skulle jag köra om en karavan av 2 bilar och jag blinkar och svänger ut vänster samtidigt som trotteln aktiveras,bara det att den bakre av dom 2 bilarna ser inte min omkörning och svänger ut för att köra om den första ![]() Vad gör jag då om inte girar ännu mera vänster (smal väg) och ställer mig på bromsen samtidigt,DÅ upptäcker den föraren att platsen är upptagen och svänger tillbaka in i ledet ![]() Utan ABS så vete sjutton hur det gått,hade nog gjort den andra bilen på smällen ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Nu är bilen testad, kan dock inte avgöra om det ska vara ABS eller inte för så krävande blev inte testkörningen
![]() Bilen har gått 3700 mil och motor 100 mil, men skicket på bilen överstämde inte med milen. Den såg ut att ha lidit av ett par icke entuiaster. Dock var det det värsta jag någonsin provkört, bilen hade ca 370hk vid 1bars ![]() Vet någon om dämpare kan lida av ålder eller om det bara är mil som sliter. Eftersom bilen är från 1986 så är ju grejerna knappt inkörda ![]() Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Dämparna åldras också med åldern. Med 3700 mil på mätaren i kombination med åldern kan man kanske tänka sig att en renovering hade varit på plats om man skall köra seriöst banåka/tävla, annars är det säkert helt OK. Det bästa är ju att testa dämparna lite. Tänk på att om bilen har körts runt på släp till olika banmöten etc. så sliter dessa mil lika mycket på bilen som körda mil. Lite ruffiga bilar av den här typen brukar ju ha gått en hel del bana vilket ju gör att miltalet är rätt ointressant. Det går säkert 100 vanliga mil på en banmil(förslitningsmässigt alltså) Kolla upp vem som ägt åket innan och ring runt och kolla! Jag tror rätt mycket är special på Turbocuppparna (t.ex.) bärarmar så det kan ju bli dyrt om man behöver byta spindelleder etc. Kan du inte släpa upp bilen till Tolli för en genomgång, annars är M-test faktiskt förvånansvärt bra även på sådana här bilar. Att sedan motorn har blivit bytt talar ju för att bilen gått rätt hårt. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det är nog riktigt, att renovera dämparna kan nog behövas. Någon som vet vad det kan kosta??
Bilen har slussats mellen att antal ägare som inte åkt så mycket bana, den som åkte bana smällde motor pga av övertrimning ![]() Effter det fick Tolli bygga en motor som skulle klara denna effekten. Motorn bygger på ett 968-block. om bilen blir aktuell så får Tolli kolla den ![]() Ha det! Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2683 besök totalt |