Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Accelerations fråga
1, 2   >>
3312 besök totalt
Rejs Nisse
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 43


Trådstartare
Accelerations fråga

Fick höra detta av en kille nyss:
Citat:
En saab 9-3:a chippad till 300hk är snabbare än en BMW M5:a i stort sett alla acc tester.


Detta med orginaldäck.

Är det sant?
För mig känns det lite fel..
Saaben lär ju inte ta beemern i starten iaf..

_________________
/Johan Söderberg
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



En SAAB kan prestera en hel del vrid...vilket är rackarns så relevant.
Men är den bara chippad kan han lugnt somna om och fortsätta suga på kudden.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Rejs Nisse
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 43


Trådstartare
Hehe..
Blev lite rädd ett tag där.
Jag fråga honom om han vakna sen.

_________________
/Johan Söderberg
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Hur chippar man en 9-3 till 300hk? Låter humbug tycker jag?


offtopic: En stöddig kille som åkte kullen ifjol skröt över alla attribut på sin vulvo 240. Acctider, 402m, effekt..ojojoj så häftig den var. han fick svaret att det fortfaande var en volvo (killen åkte på 1.12 med runt 400hp i motorn och gatdäck)
Vi har en kille i våran klubb som åker på 1.04 med en 100hp Alfa sud....

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Frågan är om spridare, turbo och annat i en Aero räcker till för att leverera 300 hk?

Urspårningsvarning...
Kinnekulle är väl ändå 75% mod, 20% skicklighet, och resten bil va?



/J - åker på alfasud-tider med ~350 hk, fyrhjulsdrift och feta bromsar. Feg med andra ord.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har alldrig sett en framhjulsdriven bil acca snabbare än runt 6 sek till 100 (bortsett från stripp modifierade bilar) Det torde ha med felhjulsdrift utan diffbroms och gatdäck och har inte så mycket med effekten att göra. det går inte att få ner krutet i backen helt enkelt. Så M5 ägare sover lungt

offtopic varning

Damit, har inte varit under 1.05 ännu. hade iofs passagerare och 200kg mer vikt än vad jag har iår.
Kullen är nog 90 % mod, 100% skicklighet och gynnar väghållning ja 100%. Hur många procent blev det igentligen...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Accelerations fråga

Rejs Nisse skrev:
Fick höra detta av en kille nyss:
Citat:
En saab 9-3:a chippad till 300hk är snabbare än en BMW M5:a i stort sett alla acc tester.


Detta med orginaldäck.

Är det sant?
För mig känns det lite fel..
Saaben lär ju inte ta beemern i starten iaf..


"I stort sett alla acc tester" kan ju tolkas lite hur man vill speciellt om det finns en tabell som anger 0-100, och sen sjuttielva irrelevanta (ej för husvagnsägare) segdragningstester i olika intervall på de högsta växlarna. Om då M5:an var snabbare 0-100, men saaben snabbare på segdragning pga starkt mellanregister med overboostat turbotryck och lägre vikt och utväxling så är ju saaben snabbare i stort sett alla acc tester.....

Men när det kommer till maximal acceleration, så är ju en sån saab en bit efter. Vad väger saaben? 1450 tjänstevikt? M5 1800?

1800/400=4.5 kg/hk
1450/300=4.8 kg/hk

Ingen jätte skillnad så visst hänger väl saaben på hyfsat om den nu verkligen levererar 300 hk hela tiden utan att gå för varm.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Nya eller gamla 9:3:an? Nya pallar väl inte med 300hk?
Citera
Rejs Nisse
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 43


Trådstartare
Det är naturligtvis en ny bil vi snackar om -03 alltså.

_________________
/Johan Söderberg
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re: Accelerations fråga

Rejs Nisse skrev:
Fick höra detta av en kille nyss:
Citat:
En saab 9-3:a chippad till 300hk är snabbare än en BMW M5:a i stort sett alla acc tester.


Detta med orginaldäck.

Är det sant?
För mig känns det lite fel..
Saaben lär ju inte ta beemern i starten iaf..


Har du pratat med vara Tony-Avesta nu igen? LOL!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1683

Namndispens
Namndispens

Man kanske skulle skaffa sig en saab istället då
/Johan

_________________
Johan B
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

0-100 är saabaset garanterat efter, och några 300hk med bara chipp het glöm det Men råkar nassehålet ut för en älder 9-3, 9-5 eller 9000 som är chippad och hårvaru skrämd också så blir det tuft med rullande start.
Men nu pratar vi rakt fram eller typ motorväg börjar det svänga riält saaben hamna på efterkälken om nu den inte är RIÄLT moddad.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Vet ej om Aero men spridare i t.ex. 9000 CSE (200 hk) räcker till 286 hk. Det må vara att en chippad SAAB accar snabbare än dom flesta bilar när det gäller segdragning (jag minns tester som visade att den accade snabbare 50-70 miles per hour på 5:an än själva Lamorghini Diablo) men som någon sa, det har inget med maximal accelleration att göra.

Jag har upplevt det hands-on:

Min kompis hade både 9-3 Viggen med Steg-3 kit från BSR samt en Porsche 996 C2 (nuförtiden utbytt mot en 996TT). Vi latjade lite på E4:an och mycket riktigt så hängde SAAB:en utan problem med porkern på t.ex. 5:an men när man började utnyttja varven så började den falla bakom.

så det är lite lokalpatriotism där...den motorn är byggd för att ge så mkt. vrid som möjligt i och med att dom flesta människor spenderar sin tid där. Det är små aggregat, hög avgasmottryck, höga avgastemperaturer,snälla kammar osv. som möjliggör detta.

Missförstå mig inte, det är en väldesignad motor som är byggd för överladdning och kan prestera en hel del, dock inte bara genom chippning.

om man portar toppen, sätter i "skevögda" kammar, dubbelt så stora spridare, GT40 turbo, öppen avgas, programmerar om Trionic och flyttar varvspärren en tusen uppåt och sätter i den i 1000kg bakhjulsdriven sportbil så kan man kanske leka med M5:a, tvivlar annars...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Inte ens en steg3 från Nordic, BSR eller vad du vill lämnar några 300 hästar... SAAB's avgashus är små. Kan vara därför det sitter en och annan vovlo-snurra i saabar Vovlo har steget större avgashus.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



DanneT16 skrev:
Inte ens en steg3 från Nordic, BSR eller vad du vill lämnar några 300 hästar... SAAB's avgashus är små. Kan vara därför det sitter en och annan vovlo-snurra i saabar Vovlo har steget större avgashus.

Ja, men mindre avgashus betyder också bättre snurr på turbon vid medelvarv vilket också betyder bättre maxvrid...och den här handlar antagligen om segdragning och i det fallet är mindre hus bättre.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kunta skrev:
Kullen är nog 90 % mod, 100% skicklighet och gynnar väghållning ja 100%. Hur många procent blev det igentligen...


Modet behövs under bron iaf usch usch... där fegar jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag vet en viss pugg som hängde på en 9-3 aero tills ca 200m på uråsa för ett tag sedan.. Det har inte bara med effekt att göra rakt fram heller fast i längden tar det ut sin rätt

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



300 hk med en Aero ska vara möjligt med omprogrammering, full flödes system, höjning av bränsletryck och byte av luftsnoken till turbon. Dock så borde ett lite större aggregat vara lämpligt.

Saaben bör vara ganska snabb i lite högre hastigheter, då man inte accelererar från stillastående. När det gäller maxhastighet så blir den ju också efter eftersom det är då effekt och luftmotstånd som räknas och även om Saaben troligen har lägre luftmotstånd så har den ännu lägre effekt.

Detta gäller naturligtvis gamla Aeron. Även den tillverkas fortfarande.

Volvo har inte bara steget större avgashus utan även kompressorhus och sämre material i avgashusen.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Johan Edlund skrev:
Detta gäller naturligtvis gamla Aeron. Även den tillverkas fortfarande.


Men det gör den väl ändå inte? Tillverkningen i Nystad är ju numera nedlagd...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Eric Josefsson skrev:
Jag vet en viss pugg som hängde på en 9-3 aero tills ca 200m på uråsa för ett tag sedan.. Det har inte bara med effekt att göra rakt fram heller fast i längden tar det ut sin rätt


Jag vet en otrimmad Polo GTI som kör jämnt eller ifrån Porsche 944'or

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jag vet en viss pugg som hängde på en 9-3 aero tills ca 200m på uråsa för ett tag sedan.. Det har inte bara med effekt att göra rakt fram heller fast i längden tar det ut sin rätt


Jag vet en otrimmad Polo GTI som kör jämnt eller ifrån Porsche 944'or


Chippade Turbovarianter till och med!
Citera
Allmänt banåkaforum
Accelerations fråga
1, 2   >>
3312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande