Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3312 besök totalt |
Accelerations fråga
Fick höra detta av en kille nyss:
Detta med orginaldäck. Är det sant? ![]() För mig känns det lite fel.. Saaben lär ju inte ta beemern i starten iaf.. _________________ /Johan Söderberg Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande. |
||||
En SAAB kan prestera en hel del vrid...vilket är rackarns så relevant.
Men är den bara chippad kan han lugnt somna om och fortsätta suga på kudden. ![]() /J |
||||
Hur chippar man en 9-3 till 300hk? Låter humbug tycker jag?
offtopic: En stöddig kille som åkte kullen ifjol skröt över alla attribut på sin vulvo 240. Acctider, 402m, effekt..ojojoj så häftig den var. han fick svaret att det fortfaande var en volvo (killen åkte på 1.12 med runt 400hp i motorn och gatdäck) Vi har en kille i våran klubb som åker på 1.04 med en 100hp Alfa sud.... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Frågan är om spridare, turbo och annat i en Aero räcker till för att leverera 300 hk?
Urspårningsvarning... ![]() Kinnekulle är väl ändå 75% mod, 20% skicklighet, och resten bil va? ![]() /J - åker på alfasud-tider med ~350 hk, fyrhjulsdrift och feta bromsar. ![]() ![]() |
||||
Har alldrig sett en framhjulsdriven bil acca snabbare än runt 6 sek till 100 (bortsett från stripp modifierade bilar) Det torde ha med felhjulsdrift utan diffbroms och gatdäck och har inte så mycket med effekten att göra. det går inte att få ner krutet i backen helt enkelt. Så M5 ägare sover lungt
![]() ![]() ![]() Damit, har inte varit under 1.05 ännu. hade iofs passagerare och 200kg mer vikt än vad jag har iår. Kullen är nog 90 % mod, 100% skicklighet och gynnar väghållning ja 100%. Hur många procent blev det igentligen... ![]() ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Re: Accelerations fråga
"I stort sett alla acc tester" kan ju tolkas lite hur man vill speciellt om det finns en tabell som anger 0-100, och sen sjuttielva irrelevanta (ej för husvagnsägare) segdragningstester i olika intervall på de högsta växlarna. Om då M5:an var snabbare 0-100, men saaben snabbare på segdragning pga starkt mellanregister med overboostat turbotryck och lägre vikt och utväxling så är ju saaben snabbare i stort sett alla acc tester..... ![]() ![]() Men när det kommer till maximal acceleration, så är ju en sån saab en bit efter. Vad väger saaben? 1450 tjänstevikt? M5 1800? 1800/400=4.5 kg/hk 1450/300=4.8 kg/hk Ingen jätte skillnad så visst hänger väl saaben på hyfsat om den nu verkligen levererar 300 hk hela tiden utan att gå för varm. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Re: Accelerations fråga
Har du pratat med vara Tony-Avesta nu igen? LOL! ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
0-100 är saabaset garanterat efter, och några 300hk med bara chipp het glöm det
![]() Men nu pratar vi rakt fram eller typ motorväg börjar det svänga riält saaben hamna på efterkälken om nu den inte är RIÄLT moddad. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vet ej om Aero men spridare i t.ex. 9000 CSE (200 hk) räcker till 286 hk. Det må vara att en chippad SAAB accar snabbare än dom flesta bilar när det gäller segdragning (jag minns tester som visade att den accade snabbare 50-70 miles per hour på 5:an än själva Lamorghini Diablo) men som någon sa, det har inget med maximal accelleration att göra.
Jag har upplevt det hands-on: Min kompis hade både 9-3 Viggen med Steg-3 kit från BSR samt en Porsche 996 C2 (nuförtiden utbytt mot en 996TT). Vi latjade lite på E4:an och mycket riktigt så hängde SAAB:en utan problem med porkern på t.ex. 5:an men när man började utnyttja varven så började den falla bakom. så det är lite lokalpatriotism där...den motorn är byggd för att ge så mkt. vrid som möjligt i och med att dom flesta människor spenderar sin tid där. Det är små aggregat, hög avgasmottryck, höga avgastemperaturer,snälla kammar osv. som möjliggör detta. Missförstå mig inte, det är en väldesignad motor som är byggd för överladdning och kan prestera en hel del, dock inte bara genom chippning. om man portar toppen, sätter i "skevögda" kammar, dubbelt så stora spridare, GT40 turbo, öppen avgas, programmerar om Trionic och flyttar varvspärren en tusen uppåt och sätter i den i 1000kg bakhjulsdriven sportbil så kan man kanske leka med M5:a, tvivlar annars... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Inte ens en steg3 från Nordic, BSR eller vad du vill lämnar några 300 hästar... SAAB's avgashus är små. Kan vara därför det sitter en och annan vovlo-snurra i saabar
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Ja, men mindre avgashus betyder också bättre snurr på turbon vid medelvarv vilket också betyder bättre maxvrid...och den här handlar antagligen om segdragning och i det fallet är mindre hus bättre. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag vet en viss pugg som hängde på en 9-3 aero tills ca 200m på uråsa för ett tag sedan..
![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
300 hk med en Aero ska vara möjligt med omprogrammering, full flödes system, höjning av bränsletryck och byte av luftsnoken till turbon. Dock så borde ett lite större aggregat vara lämpligt.
Saaben bör vara ganska snabb i lite högre hastigheter, då man inte accelererar från stillastående. När det gäller maxhastighet så blir den ju också efter eftersom det är då effekt och luftmotstånd som räknas och även om Saaben troligen har lägre luftmotstånd så har den ännu lägre effekt. Detta gäller naturligtvis gamla Aeron. Även den tillverkas fortfarande. Volvo har inte bara steget större avgashus utan även kompressorhus och sämre material i avgashusen. |
||||
Jag vet en otrimmad Polo GTI som kör jämnt eller ifrån Porsche 944'or ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Chippade Turbovarianter till och med! ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3312 besök totalt |