Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förändringar reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5
21765 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Pär Hylander skrev:
om vi antar att grafen som P-o visade är en maxoptimerad C-bil med oändligt antal växlar (så att motorn alltid går på bästa varvtal) så innebär det att när man testar en bil med den mätmojängen så får man inte ngnstans (växlingstransienter undantaget) har en brantare lutning på kurvan för att klassa i C.
Varför får man inte ha en bil som är snabbare än just P-o's (den har ju övervikt)?

Problemet blir att hitta referensbilen. Vem skall få vara snabbast i klassen iår?
Visst skulle det gå men du blir inte av med godtycket i alla fall.

Använd mätning när det behövs (vid protest tex). Realistisk effekt finns ju medskrivet som sagt och det är tävlingsledningen som bestämmer den.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Du missar poängen Niklas.

Poängen är att med en ny, ärlig och lättanvänd, metod definera gränserna. Precis som oftats när man byter mätmetod så kan man inte till fullo jämföra gamla värden med dom nya.

Det är ju bara att mäta på en del bilar och göra lite interpolationer och annan anpassning och sen säga att den här eller den där kurvan är den som gäller för C, en annan för B och en tredje för A. Sen om det råkar motsvara ngn procent upp eller ner spelar ingen roll, för det är *nästa års* reglemente och är inte en ersättning för dagens krystade beräkningsmetod för *dagens reglemente*. Alltid när det görs en ändring så är det ngn som drabbas och ngn annan som gynnas (möjligen förutom med fjantiga katalysatorkravet som inte gynnar ngn). I detta fallet är det inte en ändring för ändringens skull utan det blir en förbättring när väl det inledande gnället från dom som råkar missgynnas har lagt sig.

Sen är det ju möjligt att ha övergångsregler om man anser det är nödvändigt. Dvs t.ex behålla dagens reglemente avseende detta, men redan nu under vintern eller våren definera gränserna och sen låta folk mäta sina ekipage under nästa säsong så att dom vet vad dom behöver göra för att ev. Optimera sig till 2008. Jag tycker iofs det är onödigt, kurvorna kan defineras under hösten/vintern på landsväg eller möjligen laglig rivstartsträning på rak bana och sen kan man ha ngn försäsongsträff eller ngt där det finns möjlighet att mäta sitt ekipage.

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Jag tycker det låter som ett bra förslag att ha en accelerationsmätning. Finner bara två problem:

1. Turbobilar med ställbart laddtryck, hur kontrollerar man att man inte ställer upp trycket efter mätningen? Föreslå nu inte att förbjuda turbobilar för då blir jag arg!

2. Om man ska ha en mätning på första tävlingen eller på någon försäsongsträff hur gör man då med bilar som inte är med vid detta tillfälle? Jag t.ex körde ju bara årets sista deltävling.

En stor fördel med en så pass enkel mätning är ju att ekipage som förbättrar sig mycket under säsongen kan man snabbt kolla om det är bilen som trimmats eller om det bara är chauffören som blivit duktigare. Blir ingen diskussion angående bilens förbättrade prestanda!

Egentligen tycker jag att hela diskussionen är lite onödig... det är ju gladracing MGCCs KM skall handla om, inte att jaga varandra för minsta överträdelse!

Jag vill förresten gärna ha en Driftbox i min bil!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Jag fattar andemeningen men extrapolerar snabbt till vad jag själv skulle göra.

Med ett mätreglemente som enda styrning så blir det ju Megasquirt som åker i (vi har ju kastat motorbegränsningarna överbord) och optimeringarna blir då enkla att göra. Möjligen skall man lägga in en G-mätare som matar knacksensoringågnen så att man inte accar bättre än den för säsongen tillåtna max.
Skulle lösningar som dessa anses vara fusk (eftersom man snorenkelt kan få bra mätvärden när man vill (slå på/av G-sensorn)).

Det finns alltid vägar att komma nära gränsen men med ett mätreglemente blir det i mina ögon värre än straffvikterna i STCC (undrar varför ingen tagit upp det om problemet är att det är så ojämnt?).

Det finns ju en annan sak som kan mätas som är myckat billigare, varvtiderna. Kör i lagom blandade heat och dra sedan gränslinjer mellan klasserna där det passar (tex. C får inte köra snabbare än 1.14 på Knutan)?
om du klurar på det så blir effekterna ungefär desamma som att begränsa accelerationsförmågan (alla försöker komma så nära gränslinjen som möjligt utan att komma över den).

I mina ögon är problemet (i MGCC's depå) att dagens reglement inte gås igenom ordentligt och att ev. Oegentligheter inte tas om hand (protestera om du har nåt att anmärka på, sprid inte galla i depån).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Lite ströinfo om ett papper jag sett nånstans, hur nära det ligger det blivande reglementet vet jag inte men det kanske är i dessa områden det blir förändringar.
Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
Det förslag som jag hållit i min hand innehöll inga stora förändringar. Hur det kommer att se ut när det är klart har jag ingen aning om.
Förslaget (okänd revision osv) innhöll dessa punkter (som jag lade märke till, kraftigt egenfokuserad som vanligt):
* Inga ändringar i vikt/effekt för klassgränserna.
* Passagerarstol får bortmonteras
* Svänghjul, koppling & tryckplatta fritt
* Byte av antalet växlar tillåtet
* Nåt om aerodynamisk undersida, oklar om hur men det skulle var tillåtet med effekttillägg (det låt inte färdigformulerat).
* Diffusor (lite oklar defintion) ger 5% tillägg
* Moddning av högvarvig högeffektiv motor innebär 20% tillägg på specad effekt (för att slippa moddade MCmotorer, de är tillräckligt bra i orginal)
* En motorklass till vid beräkning av moddad grundeffekt (nåt med lägre litereffekt för uråldriga konstruktioner, minns för dåligt)
* Justering uppåt av litereffekterna vid överladdning

Men det papper jag såg var fullt med kommentarer, vad det blir i slutänden hoppas jag vi får se på den här sidan nyår. Men om ovanstående slår in (och inget annat tillkommer) så behöver jag inte ändra nåt pga reglementet iaf.
Glömde att det även fanns med ett embryo till text om mätning vid certifierade Rototestanläggningar. Nåt om 10% över grundeffekt (med tillåtna modifieringar) som gräns. Men som sagt, vi vet först när det riktiga reglementet blir publikt.

Jag skulle inte ändra ett jota på bilen förrän det färdiga reglementet är klart, dessa punkter kan lika gärna ses som uppdiktade drömmar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
När man läser din lista så kan man undra varför man trycker så hårt på saker som aerodynamik. Grejor som ger bättre effekt struntar man totalt i, tänker på lättat svänghjul, växlar etc.

Det hade varit bättre om det hade varit bättre fokus på säkerheten, verkar vara något som är helt främmande för MGCC.

Formuleringen om att bilen skall vara besiktad kan dessutom även den kastas i väg, är det ok med att ta bort passagerestolen så kommer det inte att gå att besikta bilen.

Då är det bättre med dagens regler.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

SBF har denna vecka fått SPVM's förslag på reglementet för Sportvagnsserien.
Det som kan ändra sig nu är antagligen kopplat till säkerhet.

Tanken med utformningen är att vi skall kunna köra en Nordisk Cup i Roadsport på detta reglemente.
Norrmännen är possitiva till ide'n.

_________________
Janne Warg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Jan Warg skrev:
SBF har denna vecka fått SPVM's förslag på reglementet för Sportvagnsserien.
Det som kan ändra sig nu är antagligen kopplat till säkerhet.

Tanken med utformningen är att vi skall kunna köra en Nordisk Cup i Roadsport på detta reglemente.
Norrmännen är possitiva till ide'n.
Skoj Skoj
Hur lång tid tar det innan det reviderats klart tror du? Hinns det med innan Nyår (låter kort iofs)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
Jan Warg skrev:
SBF har denna vecka fått SPVM's förslag på reglementet för Sportvagnsserien.
Det som kan ändra sig nu är antagligen kopplat till säkerhet.

Tanken med utformningen är att vi skall kunna köra en Nordisk Cup i Roadsport på detta reglemente.
Norrmännen är possitiva till ide'n.
Skoj Skoj
Hur lång tid tar det innan det reviderats klart tror du? Hinns det med innan Nyår (låter kort iofs)?


Inte en aning. Det var tre år sedan sist och då var jag inte med i loopen.

_________________
Janne Warg
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Niklas Falk skrev:

Du menar alltså att det inte finns nån färdig effektparameter i driftboxens mjukvara som kan visas i en kurva.


Nu finns det ny DriftBox-firmware som visar bilens effekt på displayen Skall ladda ner och testa i helgen.

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Skall bli intressant om man kan påverka det nya reglementet, t ex med motion. Har ju några kärnfrågor som jag skulle vilja att det fanns med!

Fram för högre säkerhet!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



easec skrev:
Skall bli intressant om man kan påverka det nya reglementet, t ex med motion. Har ju några kärnfrågor som jag skulle vilja att det fanns med!
Vi träffas ju på Knutan på onsdag och diskuterar reglementesförslaget (det är inte klubbat av SBF än).
När det klubbats så gäller det i tre år så ev. förändringsförslag inför 2007 är lite sent att komma med nu.

Men MGCC's tolkning/tillägg går ju alltid att diskutera...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Niklas Falk skrev:
easec skrev:
Skall bli intressant om man kan påverka det nya reglementet, t ex med motion. Har ju några kärnfrågor som jag skulle vilja att det fanns med!
Vi träffas ju på Knutan på onsdag och diskuterar reglementesförslaget (det är inte klubbat av SBF än).
När det klubbats så gäller det i tre år så ev. förändringsförslag inför 2007 är lite sent att komma med nu.

Men MGCC's tolkning/tillägg går ju alltid att diskutera...
Det är väl inte nu på onsdag väl Jag har för mig jag läste 20/2 i inbjudan..

I.v.f. blir det spännande att se ändringarna och hur det kommer påverka min gamla kareta..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Eddie Varvstopp skrev:
Det är väl inte nu på onsdag väl Jag har för mig jag läste 20/2 i inbjudan..

I.v.f. blir det spännande att se ändringarna och hur det kommer påverka min gamla kareta..
20/2 och 20/12 är väl inte så stor skillnad
Man ska vá lite vaken ibland...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
om det nu skall gälla i tre år så kommer katalysatorkravet att finnas med.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Var hitta reglemente för Streetsport ?

Var hitta reglemente för Streetsport ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re: Var hitta reglemente för Streetsport ?

ButterflyRacing skrev:
Var hitta reglemente för Streetsport ?
Det borde väl vara med i förslaget som skickats till SBF (om det skall köras 2007). Jag har inte sett det men det borde väl bli tillgängligt när allt är klubbat och klart.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Var hitta reglemente för Streetsport ?

Niklas Falk skrev:
det men det borde väl bli tillgängligt när allt är klubbat och klart.


Har man planer på en klass....och inte något regelverk att jabba efter. Jag läste någonstanns att det inte skulle körar i år...pga för få anmälningar. Så någonting måste det väl finnas..??

Vad går det ut på..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

Re: Var hitta reglemente för Streetsport ?

ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:
det men det borde väl bli tillgängligt när allt är klubbat och klart.


Har man planer på en klass....och inte något regelverk att jabba efter. Jag läste någonstanns att det inte skulle körar i år...pga för få anmälningar. Så någonting måste det väl finnas..??

Vad går det ut på..??


Hej Håkan

Reglerna finns med i det förslag som SPVM lämnade för alla SPVM klasser till SBF i november och det kommer att publiceras så snart det blir godkännt, troligen senast i slutet av januari. Grovt kan man säga att det liknar Roadsport reglementet men där fler bilmodeller tillåts som är 2 dörrars och godkännda hos SBP(ej amatörbyggd) med undantag av effekt.

Ni som känner att det kan passa kan gott mejla till SPVM och berätta vad ni vill köra med: info@spvm.se

_________________
Janne Warg
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755




_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Allmänt banåkaforum
Förändringar reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5
21765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande