Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 21765 besök totalt |
![]() Problemet blir att hitta referensbilen. Vem skall få vara snabbast i klassen iår? Visst skulle det gå men du blir inte av med godtycket i alla fall. Använd mätning när det behövs (vid protest tex). Realistisk effekt finns ju medskrivet som sagt och det är tävlingsledningen som bestämmer den. |
||||
Du missar poängen Niklas.
Poängen är att med en ny, ärlig och lättanvänd, metod definera gränserna. Precis som oftats när man byter mätmetod så kan man inte till fullo jämföra gamla värden med dom nya. Det är ju bara att mäta på en del bilar och göra lite interpolationer och annan anpassning och sen säga att den här eller den där kurvan är den som gäller för C, en annan för B och en tredje för A. Sen om det råkar motsvara ngn procent upp eller ner spelar ingen roll, för det är *nästa års* reglemente och är inte en ersättning för dagens krystade beräkningsmetod för *dagens reglemente*. Alltid när det görs en ändring så är det ngn som drabbas och ngn annan som gynnas (möjligen förutom med fjantiga katalysatorkravet som inte gynnar ngn). I detta fallet är det inte en ändring för ändringens skull utan det blir en förbättring när väl det inledande gnället från dom som råkar missgynnas har lagt sig. Sen är det ju möjligt att ha övergångsregler om man anser det är nödvändigt. Dvs t.ex behålla dagens reglemente avseende detta, men redan nu under vintern eller våren definera gränserna och sen låta folk mäta sina ekipage under nästa säsong så att dom vet vad dom behöver göra för att ev. Optimera sig till 2008. Jag tycker iofs det är onödigt, kurvorna kan defineras under hösten/vintern på landsväg eller möjligen laglig rivstartsträning på rak bana och sen kan man ha ngn försäsongsträff eller ngt där det finns möjlighet att mäta sitt ekipage. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag tycker det låter som ett bra förslag att ha en accelerationsmätning. Finner bara två problem:
1. Turbobilar med ställbart laddtryck, hur kontrollerar man att man inte ställer upp trycket efter mätningen? ![]() ![]() 2. Om man ska ha en mätning på första tävlingen eller på någon försäsongsträff hur gör man då med bilar som inte är med vid detta tillfälle? Jag t.ex körde ju bara årets sista deltävling. En stor fördel med en så pass enkel mätning är ju att ekipage som förbättrar sig mycket under säsongen kan man snabbt kolla om det är bilen som trimmats eller om det bara är chauffören som blivit duktigare. Blir ingen diskussion angående bilens förbättrade prestanda! ![]() Egentligen tycker jag att hela diskussionen är lite onödig... det är ju gladracing MGCCs KM skall handla om, inte att jaga varandra för minsta överträdelse! ![]() Jag vill förresten gärna ha en Driftbox i min bil! ![]() |
||||
Jag fattar andemeningen men extrapolerar snabbt till vad jag själv skulle göra.
Med ett mätreglemente som enda styrning så blir det ju Megasquirt som åker i (vi har ju kastat motorbegränsningarna överbord) och optimeringarna blir då enkla att göra. Möjligen skall man lägga in en G-mätare som matar knacksensoringågnen så att man inte accar bättre än den för säsongen tillåtna max. Skulle lösningar som dessa anses vara fusk (eftersom man snorenkelt kan få bra mätvärden när man vill (slå på/av G-sensorn)). Det finns alltid vägar att komma nära gränsen men med ett mätreglemente blir det i mina ögon värre än straffvikterna i STCC (undrar varför ingen tagit upp det om problemet är att det är så ojämnt?). Det finns ju en annan sak som kan mätas som är myckat billigare, varvtiderna. Kör i lagom blandade heat och dra sedan gränslinjer mellan klasserna där det passar (tex. C får inte köra snabbare än 1.14 på Knutan)? om du klurar på det så blir effekterna ungefär desamma som att begränsa accelerationsförmågan (alla försöker komma så nära gränslinjen som möjligt utan att komma över den). I mina ögon är problemet (i MGCC's depå) att dagens reglement inte gås igenom ordentligt och att ev. Oegentligheter inte tas om hand (protestera om du har nåt att anmärka på, sprid inte galla i depån). |
||||
Lite ströinfo om ett papper jag sett nånstans, hur nära det ligger det blivande reglementet vet jag inte men det kanske är i dessa områden det blir förändringar.
|
||||
När man läser din lista så kan man undra varför man trycker så hårt på saker som aerodynamik. Grejor som ger bättre effekt struntar man totalt i, tänker på lättat svänghjul, växlar etc.
Det hade varit bättre om det hade varit bättre fokus på säkerheten, verkar vara något som är helt främmande för MGCC. ![]() Formuleringen om att bilen skall vara besiktad kan dessutom även den kastas i väg, är det ok med att ta bort passagerestolen så kommer det inte att gå att besikta bilen. Då är det bättre med dagens regler. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
SBF har denna vecka fått SPVM's förslag på reglementet för Sportvagnsserien.
Det som kan ändra sig nu är antagligen kopplat till säkerhet. Tanken med utformningen är att vi skall kunna köra en Nordisk Cup i Roadsport på detta reglemente. Norrmännen är possitiva till ide'n. _________________ Janne Warg |
||||
![]() Hur lång tid tar det innan det reviderats klart tror du? Hinns det med innan Nyår (låter kort iofs)? |
||||
Inte en aning. Det var tre år sedan sist och då var jag inte med i loopen. _________________ Janne Warg |
||||
Nu finns det ny DriftBox-firmware som visar bilens effekt på displayen ![]() Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
Skall bli intressant om man kan påverka det nya reglementet, t ex med motion. Har ju några kärnfrågor som jag skulle vilja att det fanns med!
Fram för högre säkerhet! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
När det klubbats så gäller det i tre år så ev. förändringsförslag inför 2007 är lite sent att komma med nu. Men MGCC's tolkning/tillägg går ju alltid att diskutera... |
||||
![]() I.v.f. blir det spännande att se ändringarna och hur det kommer påverka min gamla kareta.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() Man ska vá lite vaken ibland... ![]() |
||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Var hitta reglemente för Streetsport ?
|
||||
Har man planer på en klass....och inte något regelverk att jabba efter. Jag läste någonstanns att det inte skulle körar i år...pga för få anmälningar. Så någonting måste det väl finnas..?? Vad går det ut på..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej Håkan Reglerna finns med i det förslag som SPVM lämnade för alla SPVM klasser till SBF i november och det kommer att publiceras så snart det blir godkännt, troligen senast i slutet av januari. Grovt kan man säga att det liknar Roadsport reglementet men där fler bilmodeller tillåts som är 2 dörrars och godkännda hos SBP(ej amatörbyggd) med undantag av effekt. Ni som känner att det kan passa kan gott mejla till SPVM och berätta vad ni vill köra med: info@spvm.se _________________ Janne Warg |
||||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 21765 besök totalt |