Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4886 besök totalt |
Nya klasser som startar
Det är många som funderar på att starta nya klasser inom Svensk Sprintracing. Ginetta Cup (Leif Lindström i SPVM) Porsche 997 Carrera Cup (STCC) Roadsport GT (SPVM) Retroracing (Rejsa-folk) EAS RS-bil med MC-motor (Butterfly) Rörrams-Focus i skala 5/8dels (SSK) Vilka kommer få tävlande? och vilka är bara ytterligare en utspädning till Svensk Racing nu när dom flesta sprintklasser har under 20 tävlande och vissa till och med ner mot 10 bara. Är det nya klasser Sverige behöver eller är det bara ett symptom på en sprintracing i kris? |
||||
Kan det helt enkelt bero på att man är intresserad av olika sorters bilar?
Prio ett är kanske att köra en bil man tycker om/har råd med sen att tävla kommer lite i andra hand? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
visst kan det vara så....... så det är inget problem att fler och fler klasser blir ca 10 bilar istället för färre klasser med stora startfält ?? Eftersom det är nästan inga befintliga Sprint-klasser som läggs ner vad jag vet. |
||||
De gånger som det erbjudits kombinationssprintrace så verkar det inte locka så mycket (Nordic Supercar+Modsport tex) men det kunde ju vara ett sätt att få fler bilar på banan samtidigt (men 7-8 klasser i ett Heat är ju ingen hit). Idag så är ju 10bilar i en sprintklass på banan samtidigt mycket... Att 10 bilar deltar i samtliga tävlingar i en sprintserie är enormt mycket. Undrar hur många sprintförare det finns i Sverige och hur många klasser räcker det till (10st kanske?)? |
||||
SLC
Vilka klasser kommer att ingå i SLC 2007 ? Det blir många klasser nu !! Sverie är nog det landet som har fläst klasser per invånare. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Re: SLC
SLC lägger ner våra 3 sprintklasser just för att intresset inte är stabilt då våra startfält varierat mellan 5 och 19 bilar..... så vi kommer inte ha några sprintklasser alls själva. jo många klasser är det på sprintsidan... |
||||
|
||||
SSK R5 junior - 15st? Fyndbörsen - 10st? SSK kl.2 - 5 st? SSK kl.3 - 1-2st? SSK Classic - 5st? Volvo original - 15st? SPVM Roadsport A Roadsport B Roadsport C Modsport l Modsport ll Modsport lll RS Clubman Södra DM Roadsport C ? STCC STCC Super produktion 2000 - 22 bilar Carrera Cup - 10-11 st Camaro Cup - 18 st Volvo S60 - 10 st Radical - 20st JTCC - 15 st Formel Ford - 10-14st Formel Renault - 10 st Ferrari Challenge - 20+ RHK Många många klasser i historiskt Clubserier BMW Cup Standard Modifierad GT ALFA 2 klasser? Porsche 3 klasser? har jag missat någon??.... Och antal har jag bara gissat ur minnet nu...... |
||||
Med Södra DM menas antagligen MGCC så där finns Roadsport ABC, Historic och RS (egenterligen Modsport+RS). Men det angränsar ju lite till klubbtävling per definition (men det är ju SSK också...).
Hur som så är det många klasser som skulle kunna slås ihop (om man nu struntar i viljan över att kunna vara lika konkurrenskraftig med sin nuvarande bil utan att ändra den). Jag skjuter ju mig själv i foten men det skulle räcka med tre klasser för gatreggat (Alfa+Porsche+BMW+SPVM under samma reglemente) och tre för icke gatreggat (samma ursprung men moddat så det inte kan gatreggas). Undrar hur stora startfält det hade blivit (kan man hitta serieresultat från iår och göra en sammanslagning?)? Sen finns det ju utrymme för vilken klass som helst som kan skapa en businessmodell så det går runt (vem kan förhindra det?). När man slår ihop ekipagen så blir det några stycken, de är bara så utspädda. Finns det inte krav från SBF på resutatrapportering som man kan använda för att göra analys? |
||||
Absolut, problemet är väl mest att det finns en massa klasser som hålls i liv mot alla "business" modeller som existerar...... Förrutom nedan/ovanstående uppräknande så vet jag om minst 4 klasser till som planeras för Sprint men inte är offentliga av någon eller annan anledning. |
||||
SPVM har iaf haft följande deltagande (målgång i minst en tävling) iår:
Roadsport A - 13st Roadsport B - 11st Roadsport C - 1st Modsport I - 16st Modsport III - 2st Clubman - 15st RS - 4st BMWSC (sista helgen är inte med) Special - 18st Modifierad - 7st Standard - 15st MGCC (sista KM inte med) Roadsport A - 16st Roadsport B - 13st Roadsport C - 17st Historic - 9st "RS" - 9st (2 Modsport och 7 Clubman/RS) CAR Challange Klass 1 - 3st Klass 2 - 6st Klass 3 - 9st Klass 4 - 4st (samma ekipage förkommer på fler än ett ställe ibland men inte ofta) Jag får det till ca 150 stadardvagnsbaserade ekipage. Det vore väl en livskraftig serie med 6 klasser (det gäller ju att utmana banlicensen)? Hur många/vilka som skulle tycka det vore skoj är en annan femma. Sen är det långt från alla som kommer på samtliga tävlingar. Sen skulle det väl behövas en katastrof för att dessa olika viljor skulle råka dra åt samma håll. Jag har missat PCSR+SSK's klasser men de borde ju komma in här de med så det borde bli lite fler. Edit: PSCR (tre sista inte med) Klass 1 - 11st Klass 2 - 8st Klass 3 - 12st Klass 4 - 4st SSK. Fyndbörsen - 17st Qwinsta Trophy - 17st Renault Junior - 14st SSK Classic - 7st Volvo orginal - 21st Yokohama Scandinavia - 6+1st |
||||
Re: Nya klasser som startar
Jag tycker att några av de nya klasserna verkar bra. Några mycket personliga antaganden: -Ginetta Cup (Leif Lindström i SPVM)...........Köpe/hyrbilar för den som inte vill skruva själv -Porsche 997 Carrera Cup (STCC)..............Här tänker jag inte ens komentera.. -Roadsport GT (SPVM)...............................En kopia och konkurent till Retro...inte bra. -Retroracing (Rejsa-folk)...........................Har mitt fulla stöd. Kanske tillochmed deltar ? -EAS RS-bil med MC-motor (Butterfly)........Detta har jag råd med...utan hjälp utifrån...och tycker jag inte att detta går tillräckligt fort, får jag börja med frihoppning från höga berg och byggnader. -Rörrams-Focus i skala 5/8dels (SSK).........Jag tror inte på detta, ser för dyrt ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() Men hur det nya "Sportvagns"reglementet kommer att se ut får vi nog inte veta förrän så sent att det kommer att skuvas mer än vanligt i garagen i vår. Ett extremfall är ju att droppa vagnslistan rakt av (men det anses nog som alltför extremt...). |
||||
Som jag sagt förut....hoppas det drar ut på tiden...så SSK självdör. EDIT...hopps.. det är väl inte SSK som styr längre.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag tror på den klassen. Men de förutsätter att de blir som dom pratade om från början. Att de även kommer karosser i andra märken och modeller. Kan åtminstonde bli en bra klass på sikt. Men tyvärr, så verka de som att dom gå ut lite för mjukt. Men vi får väl se nästa höst vad som hänt med alla klasser. De är de väl upp till arrangörerna och ta in klasserna som publiken tycker är intressanta. Men samtidigt så är de viktigt med stora startfält. Ta man STCC som ett exempel så är ju frågan om de är intressant med så många klasser likvärdiga klasser. Stcc, Jtcc, S60 är ju i grund och botten tre rätt likvärdiga klasser. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Men STCC AB gör ju som de vill och verkar kunna locka klasser och tävlande att vara med och leka på helgerna så varför inte. STCC AB verkar ju vara mindre statiska med sina klasser än resten av racingsverige iaf (och om det kan man tycka vad man vill). |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
![]() ![]() Vee är väl dessutom historik formel (går att plocka in nästan vart som helst)? |
||||
för det mesta i RHK, eftersom det är en historisk bil som körs med en hel del avsteg från moderna säkerhetsregler (har jag för mig iaf) |
||||
Volvo S60 är ju mest med för att Volvo betalar. vilket ju gör den intressant för STCC , annars tror jag den har hade blivit avpolleterad för länge sen. Men frågan är om Volvo överhuvudtaget kommer existera nästa år på svenska banor. Eftersom om dom ska köra vidare i STCC så måste dom gå in stort och byta bil (går ju inte att köra vidare med gamla S60 karossen hur länge som helst speciellt inte när den inte ens är konkurrenskraftig längre och den lär ju inte bli bättre nästa år) och om dom ska byta kaross så lär det dra iväg stort....... Och om Volvo inte satsar på STCC klassen så lär dom knappast göra det heller på Volvo S60 Challenge.... Rörrams Focus ser jättekul ut, men idag krävs det rätt mycket kapital för att lyckas tränga igenom som en klass, frågan är om han klarar det, eftersom vad jag förstått så är det en privat kille som tävlar i SSK som byggt bilen under ett flertal år redan..... dvs inga stora resurser att satsa på att få igång många bilar snabbt. |
||||
Superkart är ju en ytterligare klass som finns..... Och som väl varierar väldigt kraftigt i startantal beroende på vem som arrangerar...... var väl stora startfält i STCC och små i SSK har jag för mig.
Verkar vara lite som att om man åker Sprint och inte åker i STCC supporterklasserna så räknas det inte som riktig tävling..... för vad jag vet så hade väl superkart tävlingara i SSK samma status som dom som åkte i STCC........ eller har jag fel? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4886 besök totalt |