Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta EVOluzione Racing. | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (94908 totalt) |
Mitt projekt: Lancia Delta Evoluzione Racing By Jonas Sköld och Martin.
Bil donator = Lancia Delta Integrale 8V Turbo årsmodell 1988 ca 9000mil. Motor 2 liter & 4 cyl, 136kw 185hk vikt 1215kg Samt permanent 4 Hjulsdrift. Toppfart 215kmt, 0-100 6.6sec. Fakta från fabrik. Från denna bil har vi enbart använt oss av karossen allt annat är nytt eller renoverat till bästa möjliga skick. Målet är att bygga en riktig race bil som även får köras på gata. Vi har försökt att använda endast dom bästa delarna på marknaden. Förhoppningsviss så, med lite kvalitets delar så ska vi kunna undvika större haverier samt ras, man vill ju att det skall hålla så bra så möjligt. Motor 2 liter 4cyl fast modell 16V Turbo med 205 hk är utgångs motor för bygget. Framvagn + Bakvagn är taget från en Integrale Evolution. Förstärkt växellåda. Förstärkt fram diff = special med dubbla drev, samt bak diff med förstärkta lameller. Turbo Garrett GT 35 R kullagrad god för 600 hk. Gik Turbo Gbg. Hks 40mm Wastegate Gik Turbo Gbg. Smidda kolvar CP Pistons Usa. Total Seal Kolvringar Usa Smidda Stakar Carillo Usa. Clevite 77 Nascar lager från Usa Trim Kammar. Kamrems bredning original 17mm breddat till 22mm. Portad Topp med 1mm större ventiler. 12mm topp bultar förstärkta, original 10mm. Spesso topp packning med skärringar. Smiddvev med 8 motvikter från Usa. Med lite extra jobb gjort i Italien. Specialgjort grenrör. Med avstämda rör. 3 tums rostfritt avgassystem från turbo och ut med race kat. Större spridare, eventuelt anpassat för E85. Dubbla bränsle pumpar samt Catch tank. Race koppling samt lättat sväng hjul från Quarter master 2 skivig. Kraftigare oljepump spec. ??? Större Intercooler enligt Jonas Spec. Nira I3 sprut. Mappning av Micke på Trendab. Kaross Delta Integrale 8V den lättaste karossen i Integrale familjen 1215 Kg. ombyggd till en Evolution med Kolfiberdelar, 2 dörrar + huv och bagageluckan samt vänster + höger fram skärm = Kolfiber. Kofångare fram + bak i glasfiber men även tak och bak skärmar. Instrument panel i glasfiber flockad. Grupp A glasfiber backspeglar. Alla rutor bytta till Lexan plast utom framrutan. Vi försöker bygga bilen så lätt så möjligt. Beräknad vikt när bilen är klar blir ca 1000-1050 Kg. Inredning består av 2 Race stolar + 4 punkts bälten, Störtbur Fia Godkänd Samt brandsläckare. Bromsar, Ferrari 550 Maranello bromsar har blivit konverterade för att passa denna lilla racer, 330mm skivor fram med Brembo ok samt 310mm skivor bak med Brembo ok. Samt stålomspunna bromsslangar fram + bak och race bromsbelägg och broms olja. Fälgar Compomotive TH 2 storlek 8 / 17 med 215/40-17 R-däck, tyvärr största som får plats. Ledas Dämpare kit, vet ej vilken än ??? Krängningshämmare fram + bak. Alla bussningar har uppgraderats till Polyuretan samt några special tillverkade som inte fanns att köpa. Byggare av bilen är Jonas & Martin i Stockholm. Jag kan nog säga att dom är dom kunigaste Lancia trimarna i skandinavien vet allt och lite till om deltorna. Förhoppningsviss så skall det även gå att köra ifrån några Ferraris samt Lamborghinis det är ett av målen som måste följas, den lilla Italienaren skall visa hingsten samt tjuren var skåpet skall stå. Det lär bli en liten Italiensk landskamp när bilen är 100 % klar. Mvh Marco blivande Rejsare Bilen nere i Italien innan hemfärden till Helsingborg. Jag har många fler roliga bilder men har problem att få ner storleken på Kbyte Vad gör jag för fel ??? _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Häftigt bygge...kanske synd på en originalare? Kan ni inte ta en SAAB 600??
Hämta Irfanview på nätet, öppna filen och tryck Ctrl-R. Sen kan du välja t ex halva storleken och spara i nytt namn. Kalasprogram! _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
Ur vägen Ponnys och Kossor här kommer Elefanten instampande!
Image resizer är en smidig plugin till XP http://download.microsoft.com/downlo "Programmet lägger sig i "högerklicks-menyn" i utforskaren. När programmet är installerat markerar man bara dom bilder man vill förminska och högerklickar, väljer Resize Pictures, den storlek man vill ha och trycker OK. Svårare än så behöver det inte vara att underlätta för alla. " _________________ Anders Svensson |
||||
Pejnt kör jag med stenhårt.
old wääähz is the shit! Sen brukar jag spara om bilderna i ACDSEE. Då blir dom små och fina. Hehe! Sjukt frän bil btw! Edit: Min åsikt! _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Kör hårt Marco! Blir den klar till Superstage nästa år så lär den ju rocka där!!!!!! =)
Lägg in en projekttråd på lanciadelta.se nu också! _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||
Fränt med trimmade elefanter!
CP kolvarna, har du specialbeställt dom? Jag försöker få tag i smidda kolvar i 1a öd men hittar inget lämpligt ställe. Tänkte om de har kvar måtten från din beställning så kanske det går smidigt att handla från dom. _________________ Joakim Karlsson |
||||
Nu har jag krympt lite fler bilder.
Har någon ideer om saker som vi glömt så säg gärna till. Bilen blivit slaktad invändigt. Bilen på väg till garaget där den skall bli omvandlad till racer. Bilen med bakskärmarna borta för dom nya evo skärmarna skall passas in. Feta däck va Totalt strippad inut i. Martin har bara hängt på lite kolfiber... Jag har fler bilder jag lägger fler om ett par dagar. Bygget skall vara klart i början på 2007 Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Ja absolut så är den klar till Superstage 2007... Då skall det köras _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Mått m.m. får du diskutera med Jonas på delta forumet lanciadelta67 han beställde sakerna i usa och jag hämtade mina delar i Florida. Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Jonas besvarar inte mina mail, sms eller PM på lanciadelta.nu angående kolvar. Konstigt beteende för en person som jag antar livnär sig på att sälja delar... _________________ Joakim Karlsson |
||||
Jonas kan vara jätte svår att få tag på.
om du kollar på hans senaste annons på lancia forumet om evo vingen så finns hans nummer där. Bara ring tills du får tag på han. Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Fan va ballt Marco! Detta blir nåt att regera med i Superstage nästa år!
Kör du med 8vns kraftfördelning eller har du plockat fördelningslådan från evon också? Eller är det t.o.m. special grejer där med? Glöm för tusan att inte lägga upp denna i Projekt delen på lanciadelta.se också!
Det gäller att ha lite tålamod när man ska ha tag i den mannen Men det lönar sig. Väldigt trevligt och lämnar dessutom bra priser. Han var t.ex. 25% billigare på att byta min koppling jämfört med en annan verkstad. Då inkluderade hans pris även materialet. Som Marco säger är det enklast att ringa till honom. Kan PM:a dig hans mobil, verkstads samt Martins nummer om du vill. _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Jag har hans nummer till garaget samt 3-4 andra nummer, 073617xxxx är hans senaste va? Vem är Martin? Han har jag aldrig pratat med
Ursäkta för offtopic, kan ta det via PM sen om du vill Vilket komp landar du på? Vad kör du med för tjocklek på spesso packningen? låter du förbränningsummen vara orörda eller gröper du ut ngt? _________________ Joakim Karlsson |
||||
Tyvärr så kan jag inte allt i detalj utan detta bygge sköts helt och hållet av Jonas och Martin.
Jag vet bara det stora hela runt projektet. Så ser det ut när orginal påten är borta. Bagaget, reservhjuls baljan borta för att göra ett platt golv + en förstärkning mellan fjäderbenstornen. Stolpen mellan fjäderbenstornen är tänkt som fästpunkt för 4 punkts bältena tror det blir en bra vinkel så. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta EVOluzione Racing. | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (94908 totalt) |