| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta till carbon på Porsche 996a
|
1 besök senaste veckan (3744 totalt) |
|
Har en Porsche 996a, som är lättad, väger strax under 1200kg.(ca 100-120kg/mindre än orig.) Inför vintern har jag funderingar på att byta lite delar på bilen, så som skärmar, huv & ev. dörrarna. Någon som vet vad delarna väger i original utförande? 1- Framskärm? 2- Huv? (utan fästen etc) 3- Dörr? (helt tom dörr, utan ruta, el, dörrsidor etc) Vill gärna ha carbon. Det är ju så snyggt också !
Skulle det bli någon vestäntlig skillnad ?
Stuttgart-Conections har Carbon delar, dessa väger; Porsche 996 Carbon front wing. Gata 2.3kg - Fullrace1.4kg.
Porsche 996 Carbon Door. Gata 6.4kg - Fullrace 3.5kg.
Porsche 996 Carbon Bonnet. Gata 7.2kg - Fullrace 3.8kg.
Finishen verkar ok på denna lilla bild ivarje fall!
_________________ Chris Ter |
||||
|
- Sidokrockskyddet i en sån måste vara läskigt lågt?
- Kanske obefintligt, men skulle det vara så stor skillnad på en 6.4kg gentemot 3.5kg dörr? - Är det sidokrockskyddet som väger 2,9kg? Har bur, men endast halv bur!
_________________ Chris Ter |
||||
Japp, det ser tjusigt ut. En annan viktig sak för att det ska bli bra är passformen vilket är svårt att se på bild. Det bästa är nog att kolla med andra som köpt delar av samma leverantör för att få en uppfattning om hur den är. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Vi har kolfiberhuv på vår RUF-demobil (996 Turbo).
Enligt RUF Huven sparar 8.3 kg Fenders front sparar 2.5 kg Dörr sparar 8.6 kg per dörr. De dörrar jag sett på bilarna nere i Pfffenhausen ser helt original ut, man skulle aldrig kunna ana att det var en kolfiberdörr förutom att de känns väldigt lätta. Jag har aldrig sett sidobur på de bilarna, dock så sitter ju RUFs egna integrerade bur i taket. (säkerhetstänkandet är nog också annorlunda hos vissa av de kunderna.) _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ca 30 kg alltså. Gissar på storleksordningen 1000 kr/kg eller så? Sett ur viktbesparings/prestandavinst så finns det rimligen mer prisvärda alternativ. Men sen tillkommer ju klart utseendet av kol oxo... Makrolonrutor t.ex är nog mer priseffektiva, då kan man ju få läckra ventilationslösningar oxo. Sen verkar du ju ha diverse mattor och sånt som inte behövs, lackad plåt är ju snyggt ;-) Passagerarstol kanske kan monteras ur ;-) _________________ Pär Hylander |
||||
Personligen tycker jag inte att det var speciellt snyggt med kolfiberhuv i "kolfiberfärg", den är lackad svart så utseendemässigt är det 0 skillnad tills man öppnar huven och ser underdelen. Jag har svårt att se att det skulle se bra ut med kolfiberdörrar och andra delar i kolfiber och andra delar av karossen i originalfärg. Smaken är som baken, men det skulle mest likna ett förvirrat pussel. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Finns det några tester som visar hur mycket svagare kolfiberdörr är än en vanlig dörr?
Skulle vara bra att veta om man ska slå bort tanken eller fortsätta drömma.
Håller med om att kolfiber ska lackas, även om lacken väger några gram. _________________ Håkan othberg |
||||
|
||||
|
Jim Profit - Vad har du gjort på bilen hitills för att lätta den drygt 100kg?
- Det som lättats eller tagits bort är; Mycket av elektroniken, ljuddämpande kaross material, komfortstolar utbytta, baksäte, reservhjul.... Man kan ju alltid ta bort mycket mer, säkert 5-10kg i inredningen så som golmattor, ljud anläggning (det är skönt ibland att lyssna på annat än wroom, wroom :-). . Sådant kan man ju alltid ta bort ändå vid bankörning. Tycker att min bil e bantad bra nu, så kan man banta bilen på omkr. 30kg med skärmar, huv, dörrar och dom extra 5-10kilona så tycker jag de e ok. Dessa vikter är vad Stuttgart Connection ger på sina carbon prylar; Skärm Vikter mellan 2,3kg - 1,4kg. Originalskärmens vikt= i.u kg. Dörrar Vikter mellan 6,4kg - 3,5kg. Originaldörrens vikt=16,8kg. Huv Vikter mellan 7,2kg - 3,8kg. Originalhuvs vikt=14,9kg. Så det är väl ungefär samma uppgifter som RUF. Håller väl med dom flesta här att kofiber blir inte snyggt i allt för stora mängder, men en huv i kol e enl. min mening.. _________________ Chris Ter |
||||
|
Men måste du inte stoppa i ljudisolering i kolfiberdörrarna? Annars kan det nästan kvitta att du har kvar stereon. Finns väl risk att du inte hör den ändå.
|
||||
|
Jag skulle aldrig byta till kolfiberdörrar utan en riktig komplett racebur innanför. Tänk om man skulle sladda in i något, eller få någon annan klantskalle i sidan. Då ligger man risigt till. Och för vad, några sparade kilon på en gatbil?
_________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Har inte en huv (vart fall om den sitter framtill) också en funktion att vara energiupptagande vid krockar? Det kanske är lika dumt att byta den? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Nån har nämnt stötupptagande saker i kolfiber nån gång (tror det var för sidepods eller liknande), men minnet sviker ju totalt. En balk i dörren av samma material som nosarna i F1? |
||||
Fast F1 nosarna är väl bara kända för att ta upp krafter i bilens längdriktning, kolfiber är svårt att trycka ihop, men inte så svårt att knäcka? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Säkert har även huven en uppgift när det gäller att ta upp krockvåld. Bilen är ju konstuerad som en helhet. Men jag skulle personligen ha lättare för att byta huven, som ju inte är det enda som står mellan mig själv och en eventuell bil/lyktstolpe/mur som dyker upp framifrån. Där finns det ju annat som tar i. Armbågen däremot är VÄLDIGT nära den farliga yttervärlden... _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3744 totalt) |