Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta till carbon på Porsche 996a
1 besök senaste veckan (3744 totalt)
Chris Ter

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Har en Porsche 996a, som är lättad, väger strax under 1200kg.(ca 100-120kg/mindre än orig.)
Inför vintern har jag funderingar på att byta lite delar på bilen, så som skärmar, huv & ev. dörrarna.
Någon som vet vad delarna väger i original utförande?

1- Framskärm?
2- Huv? (utan fästen etc)
3- Dörr? (helt tom dörr, utan ruta, el, dörrsidor etc)

Vill gärna ha carbon. Det är ju så snyggt också !
Skulle det bli någon vestäntlig skillnad ?

Stuttgart-Conections har Carbon delar, dessa väger;
Porsche 996 Carbon front wing. Gata 2.3kg - Fullrace1.4kg.

Porsche 996 Carbon Door. Gata 6.4kg - Fullrace 3.5kg.

Porsche 996 Carbon Bonnet. Gata 7.2kg - Fullrace 3.8kg.

Finishen verkar ok på denna lilla bild ivarje fall!

Uppsala
Här sen Okt 2004

Man vill nog ha en bur om innan man sätter i 3.5 kg plastdörr. Sidokrockskyddet i en sån måste vara läskigt lågt. (Men du kanske har bur redan?).

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
- Sidokrockskyddet i en sån måste vara läskigt lågt?
- Kanske obefintligt, men skulle det vara så stor skillnad på en 6.4kg gentemot 3.5kg dörr?
- Är det sidokrockskyddet som väger 2,9kg?

Har bur, men endast halv bur!

Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Citat:
Finishen verkar ok på denna lilla bild ivarje fall!

Japp, det ser tjusigt ut. thumbs up
En annan viktig sak för att det ska bli bra är passformen vilket är svårt att se på bild.
Det bästa är nog att kolla med andra som köpt delar av samma leverantör för att få en uppfattning om hur den är.

Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003

Vad har du gjort på bilen hitills för att lätta den drygt 100kg?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Vi har kolfiberhuv på vår RUF-demobil (996 Turbo).

Enligt RUF
Huven sparar 8.3 kg
Fenders front sparar 2.5 kg
Dörr sparar 8.6 kg per dörr.

De dörrar jag sett på bilarna nere i Pfffenhausen ser helt original ut, man skulle aldrig kunna ana att det var en kolfiberdörr förutom att de känns väldigt lätta.
Jag har aldrig sett sidobur på de bilarna, dock så sitter ju RUFs egna integrerade bur i taket.
(säkerhetstänkandet är nog också annorlunda hos vissa av de kunderna.)

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Vi har kolfiberhuv på vår RUF-demobil (996 Turbo).

Enligt RUF
Huven sparar 8.3 kg
Fenders front sparar 2.5 kg
Dörr sparar 8.6 kg per dörr.

Ca 30 kg alltså. Gissar på storleksordningen 1000 kr/kg eller så? Sett ur viktbesparings/prestandavinst så finns det rimligen mer prisvärda alternativ. Men sen tillkommer ju klart utseendet av kol oxo...

Makrolonrutor t.ex är nog mer priseffektiva, då kan man ju få läckra ventilationslösningar oxo. Sen verkar du ju ha diverse mattor och sånt som inte behövs, lackad plåt är ju snyggt ;-) Passagerarstol kanske kan monteras ur ;-)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
Men sen tillkommer ju klart utseendet av kol oxo...

Personligen tycker jag inte att det var speciellt snyggt med kolfiberhuv i "kolfiberfärg", den är lackad svart så utseendemässigt är det 0 skillnad tills man öppnar huven och ser underdelen.

Jag har svårt att se att det skulle se bra ut med kolfiberdörrar och andra delar i kolfiber och andra delar av karossen i originalfärg.

Smaken är som baken, men det skulle mest likna ett förvirrat pussel.

Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Finns det några tester som visar hur mycket svagare kolfiberdörr är än en vanlig dörr?

Skulle vara bra att veta om man ska slå bort tanken eller fortsätta drömma.

Håller med om att kolfiber ska lackas, även om lacken väger några gram. thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hotte skrev:
Finns det några tester som visar hur mycket svagare kolfiberdörr är än en vanlig dörr?
En dörr som endast konstruerats för att hålla lacken på plats tål nog inte alltför stor sidokrock, men det går ju att konstruera krockskydd av kolfiberhonycomb också om man vill.

Chris Ter

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jim Profit - Vad har du gjort på bilen hitills för att lätta den drygt 100kg?

- Det som lättats eller tagits bort är; Mycket av elektroniken, ljuddämpande kaross material, komfortstolar utbytta, baksäte, reservhjul....

Man kan ju alltid ta bort mycket mer, säkert 5-10kg i inredningen så som golmattor, ljud anläggning (det är skönt ibland att lyssna på annat än wroom, wroom :-). .
Sådant kan man ju alltid ta bort ändå vid bankörning. Tycker att min bil e bantad bra nu, så kan man banta bilen på omkr. 30kg med skärmar, huv, dörrar och dom extra 5-10kilona så tycker jag de e ok.

Dessa vikter är vad Stuttgart Connection ger på sina carbon prylar;

Skärm Vikter mellan 2,3kg - 1,4kg. Originalskärmens vikt= i.u kg.
Dörrar Vikter mellan 6,4kg - 3,5kg. Originaldörrens vikt=16,8kg.
Huv Vikter mellan 7,2kg - 3,8kg. Originalhuvs vikt=14,9kg.

Så det är väl ungefär samma uppgifter som RUF.

Håller väl med dom flesta här att kofiber blir inte snyggt i allt för stora mängder, men en huv i kol e enl. min mening.. thumbs up

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Men måste du inte stoppa i ljudisolering i kolfiberdörrarna? Annars kan det nästan kvitta att du har kvar stereon. Finns väl risk att du inte hör den ändå.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Jag skulle aldrig byta till kolfiberdörrar utan en riktig komplett racebur innanför. Tänk om man skulle sladda in i något, eller få någon annan klantskalle i sidan. Då ligger man risigt till. Och för vad, några sparade kilon på en gatbil?

(PCS #9240)
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

BjörnH skrev:
Jag skulle aldrig byta till kolfiberdörrar utan en riktig komplett racebur innanför. Tänk om man skulle sladda in i något, eller få någon annan klantskalle i sidan. Då ligger man risigt till. Och för vad, några sparade kilon på en gatbil?

Har inte en huv (vart fall om den sitter framtill) också en funktion att vara energiupptagande vid krockar? Det kanske är lika dumt att byta den?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Micke Holmström skrev:
BjörnH skrev:
Har inte en huv (vart fall om den sitter framtill) också en funktion att vara energiupptagande vid krockar? Det kanske är lika dumt att byta den?
Var det inte Volvo som hade krockfilmer på "pirathuvar" som inte vek sig utan fortsatte plana genom vindrutan (och stoppades av nackstöden)... En lättad kolbiberhuv är nog för fladdrig för att penetrera vindrutan iofs.

Nån har nämnt stötupptagande saker i kolfiber nån gång (tror det var för sidepods eller liknande), men minnet sviker ju totalt.
En balk i dörren av samma material som nosarna i F1?

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Niklas Falk skrev:

En balk i dörren av samma material som nosarna i F1?

Fast F1 nosarna är väl bara kända för att ta upp krafter i bilens längdriktning, kolfiber är svårt att trycka ihop, men inte så svårt att knäcka?

Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Micke Holmström skrev:

Säkert har även huven en uppgift när det gäller att ta upp krockvåld. Bilen är ju konstuerad som en helhet. Men jag skulle personligen ha lättare för att byta huven, som ju inte är det enda som står mellan mig själv och en eventuell bil/lyktstolpe/mur som dyker upp framifrån. Där finns det ju annat som tar i. Armbågen däremot är VÄLDIGT nära den farliga yttervärlden...

(PCS #9240)
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande