Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Westfield baserad på MX-5
1, 2, 3   >>
4537 besök totalt
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Westfield baserad på MX-5

Drivlinan till MX-5 sitter som gjuten i en Seven, här taget lite längre. Ingen egentlig nyhet, men en artikel att läsa:

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/202575/westfield_1600m.html


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Man undrar ju: vill nån verkligen bygga en Westfield med bara 109 hästar? Satsa så mkt pengar och få så lite?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det kan nog bli en kul bil.

och om effekten känns tam så såg det ut att finnas en hel del plats för ett modifierat och avgasbromsförsett grenrör.

_________________
Jonas Edling
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare


Ärligt talat, jag tycker effekt-tänkandet på Sevensidan är obegripligt. 109 (116 skall det eg. vara) hk räcker riktigt länge. Man får oxo gratis en riktigt skön och tätstegad låda, mycket varvtålighet. Med 1.8 maskinen blir det 130 hk. Jag har liksom svårt att förstå hur 200hk kan vara "benchmark". Tar man en Miata som är en hyfsat snabb bil varvtidsmässigt och ändå fixar 0-100 på 8.5 sek och lättar ner till 600 kg startvikt med förare från 1100 så borde det räcka liksom.... det kanske blir 6 sek till hundra.

Vi började med 60 hk och 1,3 liter med en stående förgasare i bilen (Sign "D5":s bil) den väger väl nu 525 kg utan förare och är då åtminstone 30 kg för tung gissar jag.... Idag är det ca 120 hk på 1,6 liter och det är sällan den blir frånkörd...

Men det kommer ständigt byggas bilar med grova fyrkantrör, stora turbomaskiner, 700-750 kg startvikt och 16" fälgar som inte fungerar bra att köra. Man får en kompentent hot rod men jag tycker man tappat mycket av det som "gör en Seven". Oj nu låter det lite hårt.... men jag har provat andras Sevenbilar som liksom bara inte träffat tavlan.

Skulle jag bygga idag skulle Miata motor+låda vara det givna valet. thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Nu är ju inte Westfield-MX-5an enbart motor+låda utan nästan allt (instrument, el, spindlar, drivaxlar, styrning...).

Man kan ju se det som ett extremt exempel på att plocka allt från en och samma bil.

Att det sen är vanligare med skrothögar till Miator för £1000 i England än i Sverige eller Tyskland (men det förkommer rullande bilar för under _2000) spelar ju in en hel del hur vettigt det känns ekonomiskt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Jag har undrat lääänge hur lång tid det skulle ta dig att hitta detta

En super lätt miata !


Din våta dröm Kristoffer

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kristoffer R skrev:
sanningar och mkt kloka ord


Tack! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Vad har Miata motorn för geometri; borr, slag?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



supersonett skrev:
Jag har undrat lääänge hur lång tid det skulle ta dig att hitta detta

En super lätt miata !


Din våta dröm Kristoffer


Hahaha!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kristoffer R skrev:

Ärligt talat, jag tycker effekt-tänkandet på Sevensidan är obegripligt.


Det är väl inte så svårt att tänka sig varför? Eftersom bilkonceptet är lätt så behövs det inte så ohyggligt mycket motor för att få ohyggliga acc-resurser! Sen att egenskaper som du uppskattar försvinner är ju en sak, men det bli ju inte obegripligt för det.

Satt och grunnade på vad det är som gör just en miatadrivlina så lämplig och fann det svårt att inse att först, men nu antar jag att det är det finns inte så många alternativ på viktmässigt hyggligt lätta drivlinor med längsmonterad motor med passande växellåda nuförtiden, är det rätt antaget?

_________________
Pär Hylander
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Vad väger en Miata-Westfield isf?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Pär Hylander skrev:
Kristoffer R skrev:

Ärligt talat, jag tycker effekt-tänkandet på Sevensidan är obegripligt.
Satt och grunnade på vad det är som gör just en miatadrivlina så lämplig och fann det svårt att inse att först, men nu antar jag att det är det finns inte så många alternativ på viktmässigt hyggligt lätta drivlinor med längsmonterad motor med passande växellåda nuförtiden, är det rätt antaget?
Tillgång på delar (världens mest sålda sportbil) och driftsäkerhet måste väl också vara en ganska bra anledning.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



superMOG skrev:
-Vad har Miata motorn för geometri; borr, slag?

Det är en B6ZE(RS), 78x83.6 mm
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine
Ventilfjädrarna och lyftarna verkar klara av ca 7600-7800rpm innan de börjar få problem.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Adress till en site i USA som bygger en Westfield med Miata motor


http://www.flyinmiata.com/westfield/updates.php

//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Man kan ju jämför med deras Sierra-baserade kit, man kan plocka med sig betydlligt mer från Miatan.
Sen tror jag att USA-marknaden är en stor anledning till att kitet blivit till, man hittar nog inte så många Sierror där...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Citat:
Det är väl inte så svårt att tänka sig varför? Eftersom bilkonceptet är lätt så behövs det inte så ohyggligt mycket motor för att få ohyggliga acc-resurser! Sen att egenskaper som du uppskattar försvinner är ju en sak, men det bli ju inte obegripligt för det.


Jag svarade nog på apex inlägg mest; det är många aspirerande Westfieldbyggare jag pratat med som reagerar likadant som han gör och kvider när man föreslår en 1,6 Xflow Ford eller motsvarande - det MÅSTE ju vara en 2,0 Zetec med styggt trim. Desutom blir det faktiskt billigt jämfört med att köpa allt som krävs för ett Ford + Zetec - baserat bygge iom att så mycket av Miatan används.

Citat:

Satt och grunnade på vad det är som gör just en miatadrivlina så lämplig och fann det svårt att inse att först, men nu antar jag att det är det finns inte så många alternativ på viktmässigt hyggligt lätta drivlinor med längsmonterad motor med passande växellåda nuförtiden, är det rätt antaget?


Längsmonterad frå början
Bra oljesump som tål R-däck utan mods
Tål ihållande höga varv
Pajar typ aldrig
Kort, tätt stegad växellåda med fantastisk växlingskänsla, robust också
Bra grenrör (kanske ej används dock)

Citat:
Din våta dröm Kristoffer


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Nu spann nog tankarna iväg mer än lovligt...

Hur stämmer hjulbasen och cockpitplaceringen på Westfielden med Miatan? Anledningen till frågan är att kanske en Miata-replika-kaross i glasfiber vore att föredra framför en Seven-dito över rörramschassit? Av både aerodynamiska som estetiska skäl, sen har vi typ en Ginetta med bättre komponenter, ju....?

Nä, jag förstår och omfamnar seven-tanken och jag tycker att sevens är läckra, men det vore just lagom stolligt om Westfield eller ngn annan erbjöd en "rörramskonvertering" av t e x Miata med rörramskit och plastkaross. Marknadsmässigt är det nog ingen hit med "Din bil kommer att se exakt likadan ut, men väga 400 kg mindre". Men coolt vore det och med ett lagom krockat vrak, så...

P g a bättre aerodynamiska egenskaper skulle också 'Miator' börja klå sevens i SPVM Roadsport...

Fotnot: Jag är ingen förespråkare för att rörramsreplikor ska dominera över självbärande bilar, egentligen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
De stämmer fint, man behöver inte mixtra med lådan utan växelspaken kommer upp rätt. Spårvidd är bra, styrväxel är snabb från början, spindlar fram gjorda för dubbel länk t.ex. Vet inte hur de gjorde där bak men det borde vara gott med gratis klump (inkl diffbroms om man köper rätt Miata), drivaxlar och spindlar där oxo. Det är ju också blandning av special och Sierra annars.

Klassiska "donor's" till Lotus-aktiga Seven är ju knepigt att hitta idag, Triumph styrväxel och spindlar t.ex. Och Ford Escort eller Morris Ital axlar med trumbromsar. Miatan är en ganska liten bil jämfört men en Sierra iaf...

Vå får väl vänta tills nån bygger en (NEJ det blir inte jag)

Dock tror jag att vill man att bilen skall se ut som en Miata skall man ha en Miata. Tar man den till "Seven-obekvämlighetsnivå" blir den sannolikt jättelätt. T.ex. utan ruta och med lock över passagerarsidan....
Men då är en Sylva eller Fischer Fury (samma bil med annat namn) ett bättre val.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Kristoffer R skrev:
Dock tror jag att vill man att bilen skall se ut som en Miata skall man ha en Miata. Tar man den till "Seven-obekvämlighetsnivå" blir den sannolikt jättelätt. T.ex. utan ruta och med lock över passagerarsidan....


Jag tror typ 700kg är genomförbart genom att ersätta dörrar med stålrör, tunna glasfiber "fasta" dörrar, skärmar, huv, baklucka, ingen ruta och mycket "swiss cheese" i övrigt.

För övrigt i nån av artiklarna jag läste om Westfield MX5-an stod vikten som 540kg har jag för mig. Fet chans. iafl inte med ruta, normal kaross och aluminiumpaneler...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Bättre att sätta på en klassisk Lotus Elan-kaross isf. En kopia av kopian verkar som en dålig affärsidé.

om man med Miata-prylar kunde bygga en förbättrad Elan så tror jag fler än jag skulle bli sugna! thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Allmänt banåkaforum
Westfield baserad på MX-5
1, 2, 3   >>
4537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande