Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4537 besök totalt |
Westfield baserad på MX-5
Drivlinan till MX-5 sitter som gjuten i en Seven, här taget lite längre. Ingen egentlig nyhet, men en artikel att läsa: http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/202575/westfield_1600m.html ![]() |
||||||
![]() ![]() ![]() Ärligt talat, jag tycker effekt-tänkandet på Sevensidan är obegripligt. 109 (116 skall det eg. vara) hk räcker riktigt länge. Man får oxo gratis en riktigt skön och tätstegad låda, mycket varvtålighet. Med 1.8 maskinen blir det 130 hk. Jag har liksom svårt att förstå hur 200hk kan vara "benchmark". Tar man en Miata som är en hyfsat snabb bil varvtidsmässigt och ändå fixar 0-100 på 8.5 sek och lättar ner till 600 kg startvikt med förare från 1100 så borde det räcka liksom.... det kanske blir 6 sek till hundra. Vi började med 60 hk och 1,3 liter med en stående förgasare i bilen (Sign "D5":s bil) den väger väl nu 525 kg utan förare och är då åtminstone 30 kg för tung gissar jag.... Idag är det ca 120 hk på 1,6 liter och det är sällan den blir frånkörd... Men det kommer ständigt byggas bilar med grova fyrkantrör, stora turbomaskiner, 700-750 kg startvikt och 16" fälgar som inte fungerar bra att köra. Man får en kompentent hot rod men jag tycker man tappat mycket av det som "gör en Seven". Oj nu låter det lite hårt.... men jag har provat andras Sevenbilar som liksom bara inte träffat tavlan. ![]() Skulle jag bygga idag skulle Miata motor+låda vara det givna valet. ![]() ![]() ![]() |
||||||
|
||||||
Nu är ju inte Westfield-MX-5an enbart motor+låda utan nästan allt (instrument, el, spindlar, drivaxlar, styrning...).
Man kan ju se det som ett extremt exempel på att plocka allt från en och samma bil. Att det sen är vanligare med skrothögar till Miator för £1000 i England än i Sverige eller Tyskland (men det förkommer rullande bilar för under _2000) spelar ju in en hel del hur vettigt det känns ekonomiskt. |
||||||
|
||||||
Det är väl inte så svårt att tänka sig varför? Eftersom bilkonceptet är lätt så behövs det inte så ohyggligt mycket motor för att få ohyggliga acc-resurser! Sen att egenskaper som du uppskattar försvinner är ju en sak, men det bli ju inte obegripligt för det. Satt och grunnade på vad det är som gör just en miatadrivlina så lämplig och fann det svårt att inse att först, men nu antar jag att det är det finns inte så många alternativ på viktmässigt hyggligt lätta drivlinor med längsmonterad motor med passande växellåda nuförtiden, är det rätt antaget? _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det är en B6ZE(RS), 78x83.6 mm http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B Ventilfjädrarna och lyftarna verkar klara av ca 7600-7800rpm innan de börjar få problem. |
||||||
Adress till en site i USA som bygger en Westfield med Miata motor
http://www.flyinmiata.com/westfield/updates.php //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Man kan ju jämför med deras Sierra-baserade kit, man kan plocka med sig betydlligt mer från Miatan.
Sen tror jag att USA-marknaden är en stor anledning till att kitet blivit till, man hittar nog inte så många Sierror där... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Jag svarade nog på apex inlägg mest; det är många aspirerande Westfieldbyggare jag pratat med som reagerar likadant som han gör och kvider när man föreslår en 1,6 Xflow Ford eller motsvarande - det MÅSTE ju vara en 2,0 Zetec med styggt trim. Desutom blir det faktiskt billigt jämfört med att köpa allt som krävs för ett Ford + Zetec - baserat bygge iom att så mycket av Miatan används.
Längsmonterad frå början Bra oljesump som tål R-däck utan mods Tål ihållande höga varv Pajar typ aldrig Kort, tätt stegad växellåda med fantastisk växlingskänsla, robust också Bra grenrör (kanske ej används dock)
![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Nu spann nog tankarna iväg mer än lovligt...
![]() Hur stämmer hjulbasen och cockpitplaceringen på Westfielden med Miatan? Anledningen till frågan är att kanske en Miata-replika-kaross i glasfiber vore att föredra framför en Seven-dito över rörramschassit? Av både aerodynamiska som estetiska skäl, sen har vi typ en Ginetta med bättre komponenter, ju....? Nä, jag förstår och omfamnar seven-tanken och jag tycker att sevens är läckra, men det vore just lagom stolligt om Westfield eller ngn annan erbjöd en "rörramskonvertering" av t e x Miata med rörramskit och plastkaross. Marknadsmässigt är det nog ingen hit med "Din bil kommer att se exakt likadan ut, men väga 400 kg mindre". Men coolt vore det och med ett lagom krockat vrak, så... P g a bättre aerodynamiska egenskaper skulle också 'Miator' börja klå sevens i SPVM Roadsport... ![]() ![]() Fotnot: Jag är ingen förespråkare för att rörramsreplikor ska dominera över självbärande bilar, egentligen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
De stämmer fint, man behöver inte mixtra med lådan utan växelspaken kommer upp rätt. Spårvidd är bra, styrväxel är snabb från början, spindlar fram gjorda för dubbel länk t.ex. Vet inte hur de gjorde där bak men det borde vara gott med gratis klump (inkl diffbroms om man köper rätt Miata), drivaxlar och spindlar där oxo. Det är ju också blandning av special och Sierra annars.
Klassiska "donor's" till Lotus-aktiga Seven är ju knepigt att hitta idag, Triumph styrväxel och spindlar t.ex. Och Ford Escort eller Morris Ital axlar med trumbromsar. Miatan är en ganska liten bil jämfört men en Sierra iaf... Vå får väl vänta tills nån bygger en (NEJ det blir inte jag) ![]() Dock tror jag att vill man att bilen skall se ut som en Miata skall man ha en Miata. Tar man den till "Seven-obekvämlighetsnivå" blir den sannolikt jättelätt. T.ex. utan ruta och med lock över passagerarsidan.... Men då är en Sylva eller Fischer Fury (samma bil med annat namn) ett bättre val. |
||||||
Jag tror typ 700kg är genomförbart genom att ersätta dörrar med stålrör, tunna glasfiber "fasta" dörrar, skärmar, huv, baklucka, ingen ruta och mycket "swiss cheese" i övrigt. För övrigt i nån av artiklarna jag läste om Westfield MX5-an stod vikten som 540kg har jag för mig. Fet chans. iafl inte med ruta, normal kaross och aluminiumpaneler... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Bättre att sätta på en klassisk Lotus Elan-kaross isf. En kopia av kopian verkar som en dålig affärsidé.
om man med Miata-prylar kunde bygga en förbättrad Elan så tror jag fler än jag skulle bli sugna! ![]() ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4537 besök totalt |