Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5105 besök totalt |
vilken motorstyrning?
om man vill stoppa en turbomotor från en mazda 323 (1,6liter) i en mazda miata (1,6liter icke turbo) vad kan man har för motorstyrning då? vilka eftermarknadsgrejer finns det? nån som kanske har gjort det för? obs den org till turbo motorn finns inte med vid motorn... _________________ Philipp Klement |
||||
Re: vilken motorstyrning?
Ett billigt å väldigt duktigt system är detta: http://shop.vems.hu/catalog/ eller den svenska sidan: http://www.vems.se/ Skulle tippa på att nira är inom skotthåll i gemförelse! finns en hel del kompitens inom sverige på detta märke om jag har förstått det rätt ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ytterliggare alternativ:
Megasquirt, http://www.megasquirt.info/ KMS, http://kms.vankronenburg.nl/ Emerald, http://kms.vankronenburg.nl/ _________________ ![]() |
||||
Jag är på gång att byta ut mitt Vems till ett DTAS60Pro, pga att min sugmotor är lite krävande.
Annars är ju DTAE48 rätt billigt. Kanske inte så "häftigt" på pappret men det gör jobbet. http://www.dtafast.co.uk/E48_EXP.htm Kanske kan göra mig av med mitt vems om jag inte sätter det på någon annan motor. |
||||
Re: vilken motorstyrning?
Det är mao ingen större skillnad att kränga på en snigel på miatamotorn (om den inte är slut förståss). Om du ska MegaSquirta den så finns det rätt ok info om det: http://www.miataturbo.net/forums/for |
||||
jag vet tyvär inte om det sitter fördelare på eller inte..(projektet är från en kompis och jag har inte kollat på nån motor än)
men om man sätter en turbo på den org motor,går den att gatregga den då? för att det är det han vill göra...och som jag har förstått så funkar det fint fint med turbo motorn om han ändra broms och fjädra osv... tack för alla svar....hade hört om en del som ni nämde men kom faktist inte ihåg en enda...hjärnsläpp... ![]() _________________ Philipp Klement |
||||
Blir lite nyfiken varför ditt VEMS inte klarade av att hantera din motor? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Dom enda bilar du kan turbokonvertera och få lagliga är bilar som är tillverkade 1975 eller tidigare. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
jo,det trode jag med...men han mailade till nån från besiktningen och de sa att det gick bra om han ändra vissa saker på sin bil som tex broms och så vidare...om det sen ska vara ombyggd forden eller så det vet jag dock ej...
![]() _________________ Philipp Klement |
||||
Men att montera en godkänd turbomotor i en bil efter -75 ska också gå att få godkänt om även om bilen inte har turbo innan, ombyggt fordon. Givetvis en bunt regler etc att hålla sig inom. _________________ Roland Johansson |
||||
Att montera en 323 Turbomotor i en Miata i orginalskick är lite svårt eftersom fördelaren hamnar i torpedväggen, grenröret pekar fel mm (det är inte lätt att vrida en turbomotor 90 grader).
Du kan ju inte byta värst mycket (typ inget) och fortfarande hävda att avgasintyget gäller. Men det kan ju gå att övertyga om att det sitter orginalgrejjer på fast man bytt en hel del. Värdet i att få in en turbomotor i regbeviset är ju stort för en del. ombyggt fordon blir ju lite pilligt eftersom det inte räcker att byta till bromsar från senare årsmodellers Miator utan du får pilla dit annat istället (annan bilmodell, RX-7, Corrado). Vilken effekt är det i den turbomotor du funderar på (men den faller väl utanför mindre ändring iaf på vridet)? |
||||
Som jag ser det är det A&o att styrsystemet KAN LÄRA UPP SIG
efter bredbands lambdan! Altså lambdan kan fullt ut styra HELA sprutet. (om du vill ![]() om inte denna funktion finns inbyggt, glöm sprutet. Många system skriver att de kör lambdan closeloop, men de nämner inte om de är smalband eller bredband. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Först och främst är det dåligt stöd för Alpha-N, visst det funkar nu men då jag verkar vara ensam om att köra alpha-n finns det inget intresse att vidarutveckla det. Sen har jag så vassa kammar att motorn ändrar karaktär fram och tillbaka med täta intervaller därför behövs mer än 12 varvtalspunkter. Jag har fått förklarat för mig 100ggr att det räcker gott med 8 varvtalspunkter. Men tyvärr är det inte hela sanningen. Sen stödjer systemet inte överlappande dwell vilket gör att när man varvar mycket börjar det bli ont om tid för tändspolarna att laddas upp. Vi snackar 9000rpm eller mer. En vanlig motor klarar sig dock bra. DTA-systemet klarar 20000rpm så där har jag lite marginal. ![]() Det är väl dom 3 största anledningarna. |
||||
Vakumet är nästan obefintligt i min motor. Så det är svårt. Kombinationen av båda funkar inget vidare heller. |
||||
det är 200hs i den där turbo motorn ...som tydligen är max gränsen för en miata om man vill regga den
men vridet vet jag dock inte bromsar tex är det ingen problem med...ska bli ngr från porsche jag visste inte att den där motorn från 323`an inte är rak...ska man vrida den 90grader så bli ju saken betydligt mera komplicerat...trodde det var bara bolt on...men har aldrig kollat på de ens ![]() kanske enklare att trimma upp den org motor (har bara gått 11t mil eller vad det nu var...och låter rätt fräsch i alla fall... _________________ Philipp Klement |
||||
Förutsatt att bilen inte hadde katalysator när den såldes, och att motorn är katalysatorrenad och i oförendrat orginalskick, altså skall det egentligen då vara orginal motorstyrning till motorn, om de tittar efter. |
||||
Mjaaa...jag håller inte med alls faktiskt. Bredbandslambda är bara hjälpmedel och är nödvändig bara när man mappar upp motorn. Med andra ord, när du har nått din önkad map kan du lika gärna koppla bort den och låta systemet köra open-loop eller (smalbands)lambdareglerat på halvlast. Autotune är fin funktion men funkar inte så bra som folk tror i praktiken. Du måste ändå komma nära optimalmappen för att Autotune ska ta över och ställa in celler till target-värde. Annars dyker det en obehaglig överaskning ifall man råkar få en cell att gå för fett. Då misständer bilen vilket registreras av WBo2 som "snålt", vilket leder till att den fettar på ytterliggare vilket leder till att den går ännu fetare osv. Har man otur och det händer på låga varv med stora spridare hamnar man i hydrolock. Jag har inte haft problem med mappning av helt oreglerade system med extern bredbandslambda logger. Man kan låta loggern göra en matris av hur upmätta värden avviker från målvärdet och sedan kompensera för det. Med andra ord går det alldelles utmärkt att mappa upp en bil med sprut som inte har stöd för bredbandslambda. Dom flesta orginalsprut använder inte bredandslambda utan kör på closed loop vid alla förhållande förutom WOT. Då går dom på förinställda värden. Tillbaks till trådstartaren: MegaSquirt II har stöd för både Speed-Density och Alpha-N samt kan köra mixed-mode. Det där med dwell kan man också komma runt med genom att köra med EDIS och skita i fördelaren. Jag rekomenderar verkligen MSII om man är lite tekniskt bevandrad. Alpha-N funkar finfint med jättevassa kammar, framförallt på låga/mellanvarv. På högvarv kan man fasa in MAP-sensorn. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Vad kör du för spolar? Har varvat ~15500rpm med VEMS på en 4a utan problem. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Har en wastesparkspole av okänt fabrikat. Jag har inte haft problem heller det är bara som jag fått förklarat för mig att det inte funkar så bra. Konstigt. Men i vilket fall som helst så är det för lite mappunkter så jag måste byta ändå. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5105 besök totalt |