Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rätt fjädrar till bilen/dämparna?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (8401 totalt)
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Har kollat runt lite och funnit att Mercedes fjädrar har liknande diameter som min manta.
Kör nu med Bilstein Racing dämpare fram/bak och en H&R sänksats = för mjuk.

Så nya hårdare fjädrar behövs, har dessa uppgifter på Mercedes fjädrarna.
Fram: 6.5varv Tråddiameter:17.2mm N/mm:116.98(668.46 Ib/in)
Bak: 6.5varv Tråddiameter: 15.8mm N/mm:75.69(432.51Ib/in)
Fjäder infon är tagen från --> http://groda.no-ip.org/~stefan/springs/springs.php

Hela bilen vägde 1120kg
Framaxel 660kg
Bakaxel 450kg

Skulle dessa fjädrar bli "rätt" på min bil?


fuling har du något svar?

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Inga svar, men frågor
MR bak och fram???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
fuling skrev:
Inga svar, men frågor
MR bak och fram???


ojj Hur mäter man det?

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

MR är utväxlingsförhållandet mellan hjulet och fjädern.

Lite tumme pekfinger ligger MR
MacPersonben ca 0,94
A-armar 0.6-0,8
Stelaxel med fjädern stående på hjulaxen MR=1

Allså hur lägre MR dessto hårdare fjäder behövs det för att uppnå samma hjulkonstant.
Hmm nu är väll inte hjulkonstant värdens bästa namn men det är den fjäderkontant man får vid hjulet vid en viss MR.

Sök i forumet på MR, hjulkonstant, fjäderkonstant så lär du hitta massor.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
fuling skrev:
MR är utväxlingsförhållandet mellan hjulet och fjädern.

Lite tumme pekfinger ligger MR
MacPersonben ca 0,94
A-armar 0.6-0,8
Stelaxel med fjädern stående på hjulaxen MR=1

Allså hur lägre MR dessto hårdare fjäder behövs det för att uppnå samma hjulkonstant.
Hmm nu är väll inte hjulkonstant värdens bästa namn men det är den fjäderkontant man får vid hjulet vid en viss MR.

Sök i forumet på MR, hjulkonstant, fjäderkonstant så lär du hitta massor.



Jag sökte å hitta en hel del.
Har ju A-armar fram iaf,bak så är det stel axel med fjädern framför axeln.

Räcker det? Annars så hur ska jag beräkna/mäta utväxlingen?

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Lite halvmarigt att förklara i ord, ialla fall för mig

Kan du fota bak och framvagn???
Så kan jag tala om vad du skall mäta.

Sitter fjädern framför hjulaxen bak blir inte MR 1, hmm beror lite hur det ser ut.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ta detta bildligt nu, men tänk dig att du lyfter bilen från marken och knuffar upp ett hjul 10 mm och en dämpare eller fjäder pga detta rör sig 8 mm, så har du en utväxling / Motion Ratio / MR på 8/10 = 0.8 = 80%.

Bildligt sa jag för att utväxlingen varierar utefter fjädringsvägen, det går inte att få ngt vettigt ut av att mäta som jag beskrev ovan.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare



Så här ser bak vagnen ut iaf.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



Denna tråd börjadeju så pedagogiskt och bra, kan ni inte slutföra den?

_________________
Per Ferm
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Precis...
Det hade varit kul att få en någorlunda klar uppfattning om vad det här handlar om.

MR.. BR.. Och hypotenusan ur styrstångens panegyriska förhållande till tjänstevikten...


Skämt åsido, jag fattar nada när fulingen pratar om vad man skall mäta och vilka värden man skall ta fram.
Vore som sagt kul att få ett hum om det.

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ok
Här har vi 2st gubbar, Anders och Bertil.

Nu är det så att Bertil(B) är fa... så mycket tyngre än Anders(A).
Vi säger Anders väger 50kg och Bertil 100kg.

Nu sätter vi gubbarna på en gungbräda
typ
A------o---B
Pga att Bertil är tyngre än Anders måste han sitta närmare leden där gungbrädan vickar runt för att de skall väga gämt.
Hur mycket längre ut sitter Anders än Bertil???
Jo Anders måste sitta på dubbla avståndet, eller om vi nu vill Bertil sitter på halva avståndet.

Vad nu MR, heter något på utrikiska som jag inte kan stava till , är förfållandet mellan Anders och Bertils avstånt/längd från leden.

om vi för enkelhets skull säger att Bertil sitter 1m ut, hur långt ut måste då Anders sitta för att det skall väga jämt?????
Jo 2m, eller?????????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 105



Per F skrev:
Denna tråd börjadeju så pedagogiskt och bra, kan ni inte slutföra den?


mer pedagpgiskt än fulings sista inlägg blir det inte hehe, vi har kommit in på rätt spår igen =D

mvh tobias

_________________
Tobias Albertsson
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



albertsson skrev:
Per F skrev:
Denna tråd börjadeju så pedagogiskt och bra, kan ni inte slutföra den?


mer pedagpgiskt än fulings sista inlägg blir det inte hehe, vi har kommit in på rätt spår igen =D

mvh tobias


Jepp, hoppas det snart når saker som är krångligare

_________________
Per Ferm
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad hela detta bygger på är kraft*hävarm=konstant/lika
OBS hävarmen är ALLTID vinkelrät mot kraften

Hur stor är MR i mitt gubbexempel åvan?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nåååååååååååååååå, hur stor är MR????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



fuling skrev:
Nåååååååååååååååå, hur stor är MR????


jag tror han blev tyst....

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Det var tyst jag INTE vill han/de/många skulle bli, trist

Så du icemannen kanske kan svaret/svaren???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jag förstår inte ens vad MR är för något...
Annars hade jag försökt svara på det.



Verkar vara väldigt invecklat.

Ungefär på samma nivå som att försöka räkna ut fyllnadsgrader eller avstämningar för extraktorgrenrör.

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Franzén:
om du kollar åvan, ett par inlägg up, så har jag försökt förklara vad MR är.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Franzén skrev:
Jag förstår inte ens vad MR är för något...
Annars hade jag försökt svara på det.



Verkar vara väldigt invecklat.

Ungefär på samma nivå som att försöka räkna ut fyllnadsgrader eller avstämningar för extraktorgrenrör.


Nej, det är inte så krångligt.

MR = Motion Ratio ("Rörelse förhållande", mellan fjäder och bärarm)

Alltså hur mycket fjädern komprimeras i förhållande till hur mycket fjäderbenet rör sig.

Säg att man vill ha en beräknad hjulkonstant på 90N/mm. Om fjädern bara komprimeras 80mm när fjäderbenet rör sig 100mm har man en MR på 80/100 = 0.8

Då behöver man en hårdare fjäder för att kompensera för detta = 90/0.8 = 112.5N/mm.

EDIT: Justering

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



okej...

Hur tar man reda på alla dessa värdena för att stoppa in i "formeln"?
Läste något om att ha hjulet i luften osv...

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Skruva banåkabil
Rätt fjädrar till bilen/dämparna?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (8401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande