Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (8401 totalt) |
Har kollat runt lite och funnit att Mercedes fjädrar har liknande diameter som min manta.
Kör nu med Bilstein Racing dämpare fram/bak och en H&R sänksats = för mjuk. Så nya hårdare fjädrar behövs, har dessa uppgifter på Mercedes fjädrarna. Fram: 6.5varv Tråddiameter:17.2mm N/mm:116.98(668.46 Ib/in) Bak: 6.5varv Tråddiameter: 15.8mm N/mm:75.69(432.51Ib/in) Fjäder infon är tagen från --> http://groda.no-ip.org/~stefan/sprin Hela bilen vägde 1120kg Framaxel 660kg Bakaxel 450kg Skulle dessa fjädrar bli "rätt" på min bil? fuling har du något svar? ![]() _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
MR är utväxlingsförhållandet mellan hjulet och fjädern.
Lite tumme pekfinger ligger MR MacPersonben ca 0,94 A-armar 0.6-0,8 Stelaxel med fjädern stående på hjulaxen MR=1 Allså hur lägre MR dessto hårdare fjäder behövs det för att uppnå samma hjulkonstant. Hmm nu är väll inte hjulkonstant värdens bästa namn men det är den fjäderkontant man får vid hjulet vid en viss MR. Sök i forumet på MR, hjulkonstant, fjäderkonstant så lär du hitta massor. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag sökte å hitta en hel del. Har ju A-armar fram iaf,bak så är det stel axel med fjädern framför axeln. Räcker det? Annars så hur ska jag beräkna/mäta utväxlingen? _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Lite halvmarigt att förklara i ord, ialla fall för mig
![]() Kan du fota bak och framvagn??? Så kan jag tala om vad du skall mäta. Sitter fjädern framför hjulaxen bak blir inte MR 1, hmm beror lite hur det ser ut. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ta detta bildligt nu, men tänk dig att du lyfter bilen från marken och knuffar upp ett hjul 10 mm och en dämpare eller fjäder pga detta rör sig 8 mm, så har du en utväxling / Motion Ratio / MR på 8/10 = 0.8 = 80%.
Bildligt sa jag för att utväxlingen varierar utefter fjädringsvägen, det går inte att få ngt vettigt ut av att mäta som jag beskrev ovan. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Precis...
Det hade varit kul att få en någorlunda klar uppfattning om vad det här handlar om. MR.. BR.. Och hypotenusan ur styrstångens panegyriska förhållande till tjänstevikten... ![]() Skämt åsido, jag fattar nada när fulingen pratar om vad man skall mäta och vilka värden man skall ta fram. Vore som sagt kul att få ett hum om det. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
ok
Här har vi 2st gubbar, Anders och Bertil. Nu är det så att Bertil(B) är fa... så mycket tyngre än Anders(A). Vi säger Anders väger 50kg och Bertil 100kg. Nu sätter vi gubbarna på en gungbräda typ A------o---B Pga att Bertil är tyngre än Anders måste han sitta närmare leden där gungbrädan vickar runt för att de skall väga gämt. Hur mycket längre ut sitter Anders än Bertil??? Jo Anders måste sitta på dubbla avståndet, eller om vi nu vill Bertil sitter på halva avståndet. Vad nu MR, heter något på utrikiska som jag inte kan stava till ![]() om vi för enkelhets skull säger att Bertil sitter 1m ut, hur långt ut måste då Anders sitta för att det skall väga jämt????? Jo 2m, eller????????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jepp, hoppas det snart når saker som är krångligare ![]() _________________ Per Ferm |
||||
Jag förstår inte ens vad MR är för något...
Annars hade jag försökt svara på det. ![]() Verkar vara väldigt invecklat. ![]() Ungefär på samma nivå som att försöka räkna ut fyllnadsgrader eller avstämningar för extraktorgrenrör. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Nej, det är inte så krångligt. MR = Motion Ratio ("Rörelse förhållande", mellan fjäder och bärarm) Alltså hur mycket fjädern komprimeras i förhållande till hur mycket fjäderbenet rör sig. Säg att man vill ha en beräknad hjulkonstant på 90N/mm. Om fjädern bara komprimeras 80mm när fjäderbenet rör sig 100mm har man en MR på 80/100 = 0.8 Då behöver man en hårdare fjäder för att kompensera för detta = 90/0.8 = 112.5N/mm. EDIT: Justering _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (8401 totalt) |