| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Westfield baserad på MX-5
|
<< 1, 2, 3 >> 4537 besök totalt |
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
oj ja, jag med. Tänk om man kunde få en 600-kilos Bertonecoupé med dubbla triangellänkar runt om.
Men jag vet inte om resten av marknaden tänker som jag.
|
||||||
Det skulle nog gå bättre med siluettkarosser av Bertone, Elaner mm än med siluettkaross av Ford Fiesta (om man vill skapa racing som är rolig att titta på). Att det sen bara är ett förbättrat sevenchassi under med miatadrivlina spelar väl mindre roll. Kanske ännu ett utkast till entypsklass (tre-fyra olika karosser med likvärdiga egenskaper godkända)
Men att gjuta cupékarosser i glasfiber är inte enkelt/billigt (men om man vill ha bur under blir det lättare). |
||||||
|
-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....
Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel). Växellådan däremot är rätt trevlig. |
||||||
Joo det är ju det mest uppenbara valet
Men även fyrorna från vanliga svensson-modeller borde väl va rätt ok? _________________ William Ekström |
||||||
|
Det har ju pratats lite kort om BMW som donator till Sevenbyggen.
Tunga och höga motorer är väl det som först kommer fram som nackdelar. En S14 (M3-motor) är ju dyr att renovera och trimma (om den behövs trimmas) dessutom. om man söker så hittar man nog lite info om detta. Tror tom det fanns mått på totalhöjd av motorn nedskrivna. Nu vet jag iofs inte vad en motor till en Miata väger men det känns som den skulle väga in som en M42 (318is) ungefär? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig. Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav: Liten och nätt (BMWn går ju bort här) Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara Billig och inte omöjlig att få tag på Någon annan japanare? Har Fiat något? _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Växellådor och diffar brukar väl inte gilla att snurra baklänges (konvertera en diff till att sitta uppochned) http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e |
||||||
Hondas Vtec motorer...en S2000 Drivlina i en Seven är nog inte tråkigt. Miatan är en rolig bil men skulle jag bygga Seven så skulle jag vilja ha mycket mer klipp i maskin än vad en Miata motor leverar. Då är MC motor mycket mer lockande, mer effekt, häftigare ljud och ännu bättre växellåda. //Björn |
||||||
F20c från Honda S2000 - dyr men 2 liter och 240hk. K20a från Honda Civic-Type-r om man lyckas matcha den med nån lämplig låda. 200Hk 2 liter, samt stort utbud pga många sålda CTR:er. Synd som skam i sevensammanhang är att hondas tidigare motorer snurrar åt fel håll, B16a2 på 1,6 liter och 160hk eller Storebror B18c på 200hk hade suttit som gjuten annars. _________________ Per Björe-Dahl |
||||||
|
En R6motor i ett chassi/kaross byggt efter den vikten och effekten (dvs inte ett sevenchassi byggt för att acceptera en roveråtta) är ett lite annat djur...
(200litershästar vid 15krpm, dräggel)
Allt beror lite på vad man vill börja med och hur mycket pyssel man tänkt sig innan man känner sig "klar". En Miatawestfield borde smidig att få ihop eftersom man behöver jaga färre delar. En MC-seven som viktoptimeras blir betydligt jobbigare eftersom man förmodligen inte vill använda vilka detaljer som helst (varför optimera en del men skita i resten). Men tyvärr är ju inte amatörbyggningsreglerna så lämpliga för motorbytare. Det hade ju varit trevligt att börja med en Miatawestfield och sen konvertera den till MC-drift. Spindlar, uprights, styrning, diff mm är ju inte så fel. |
||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Uppfyller det mesta men priset kanske inte passar alla går nog att pruta lite iof...
IMHo: 65 kSEK, för 150 hk, e' väldigt dyrt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Så kan man ju inte räkna. En BD-motor är väl mkt mer än bara några hästar, vilka som helst. Ett stycke kulturhistoria, livskvalitet på ett nytt plan...ljudet...skräck i blicken på medtävlare...
![]() |
Allmänt banåkaforum
Westfield baserad på MX-5
|
<< 1, 2, 3 >> 4537 besök totalt |