|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

19 Okt 2006 09:31
Pär Hansson skrev: | ...Marknadsmässigt är det nog ingen hit med "Din bil kommer att se exakt likadan ut, men väga 400 kg mindre"... | Jag skulle vara beredd att betala ganska mycket för ett sådant kit.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226
Moderator
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

19 Okt 2006 10:21
'snygg färg på skjortan!
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251
|
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543

19 Okt 2006 17:16
hrm, miataseven har jag alltid velat bygga, hoppas att westfield inte hinner köpa slut på lämpliga donatorer innan jag har möjligheter till bygge..
_________________ /Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
|
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596

19 Okt 2006 18:07
-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
|
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403

19 Okt 2006 18:50
Hur vanligt är det att man använder nån bmw 4:a som donator för seven-byggen?
Hur bra skulle en sån vara jämfört med tex miata-alternativet?
_________________ William Ekström
|
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047

19 Okt 2006 20:23
Mmm...tex den 4-cylindriga M3-snurran från E30'n med tillhörande vx-låda i en seven
_________________ Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251

19 Okt 2006 22:46
superMOG skrev: | -Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller.... | Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.
Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).
Växellådan däremot är rätt trevlig.
|
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403

19 Okt 2006 22:59
Megablade skrev: | Mmm...tex den 4-cylindriga M3-snurran från E30'n med tillhörande vx-låda i en seven  |
Joo det är ju det mest uppenbara valet
Men även fyrorna från vanliga svensson-modeller borde väl va rätt ok?
_________________ William Ekström
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator

19 Okt 2006 23:04
Det har ju pratats lite kort om BMW som donator till Sevenbyggen.
Tunga och höga motorer är väl det som först kommer fram som nackdelar.
En S14 (M3-motor) är ju dyr att renovera och trimma (om den behövs trimmas) dessutom.
om man söker så hittar man nog lite info om detta. Tror tom det fanns mått på totalhöjd av motorn nedskrivna.
Nu vet jag iofs inte vad en motor till en Miata väger men det känns som den skulle väga in som en M42 (318is) ungefär?
_________________ /Anton Lillsund
|
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596

20 Okt 2006 07:28
Niklas Falk skrev: | superMOG skrev: | -Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller.... | Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.
Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).
Växellådan däremot är rätt trevlig. |
Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig.
Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:
Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på
Någon annan japanare? Har Fiat något?
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251

20 Okt 2006 07:58
superMOG skrev: | Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:
Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på
Någon annan japanare? Har Fiat något? | Det är ju synd att Hondas B motorer (Civic mfl) snurrar åt fel håll, annars hade de passat fint. De svarar bra på klassiskt trim och kanalerna är fina.
Växellådor och diffar brukar väl inte gilla att snurra baklänges (konvertera en diff till att sitta uppochned)
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_engine_rotation
|
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300

20 Okt 2006 08:01
superMOG skrev: | Niklas Falk skrev: | superMOG skrev: | -Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller.... | Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.
Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).
Växellådan däremot är rätt trevlig. |
Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig.
Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:
Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på
Någon annan japanare? Har Fiat något? |
Hondas Vtec motorer...en S2000 Drivlina i en Seven är nog inte tråkigt.
Miatan är en rolig bil men skulle jag bygga Seven så skulle jag vilja ha mycket mer klipp i maskin än vad en Miata motor leverar. Då är MC motor mycket mer lockande, mer effekt, häftigare ljud och ännu bättre växellåda.
//Björn
|
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46

20 Okt 2006 08:03
superMOG skrev: | Niklas Falk skrev: | superMOG skrev: | -Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller.... | Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.
Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).
Växellådan däremot är rätt trevlig. |
Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig.
Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:
Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på
Någon annan japanare? Har Fiat något? |
F20c från Honda S2000 - dyr men 2 liter och 240hk.
K20a från Honda Civic-Type-r om man lyckas matcha den med nån lämplig låda. 200Hk 2 liter, samt stort utbud pga många sålda CTR:er.
Synd som skam i sevensammanhang är att hondas tidigare motorer snurrar åt fel håll, B16a2 på 1,6 liter och 160hk eller Storebror B18c på 200hk hade suttit som gjuten annars.
_________________ Per Björe-Dahl
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048

20 Okt 2006 08:06
Wankelmotor är perfekt, om man inte ska ha bilen för långresor (2 l/mil). Härligt ljud oxå!
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251

20 Okt 2006 08:20
En R6motor i ett chassi/kaross byggt efter den vikten och effekten (dvs inte ett sevenchassi byggt för att acceptera en roveråtta) är ett lite annat djur...  (200litershästar vid 15krpm, dräggel)
Allt beror lite på vad man vill börja med och hur mycket pyssel man tänkt sig innan man känner sig "klar".
En Miatawestfield borde smidig att få ihop eftersom man behöver jaga färre delar. En MC-seven som viktoptimeras blir betydligt jobbigare eftersom man förmodligen inte vill använda vilka detaljer som helst (varför optimera en del men skita i resten).
Men tyvärr är ju inte amatörbyggningsreglerna så lämpliga för motorbytare. Det hade ju varit trevligt att börja med en Miatawestfield och sen konvertera den till MC-drift. Spindlar, uprights, styrning, diff mm är ju inte så fel.
|
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596

20 Okt 2006 08:35
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

20 Okt 2006 08:42
superMOG skrev: | https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31478&highlight=wilcox
Uppfyller det mesta men priset kanske inte passar alla
går nog att pruta lite iof...  |
IMHo: 65 kSEK, för 150 hk, e' väldigt dyrt.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048

20 Okt 2006 08:55
C20XE är ju en mkt populär motor. Lätt-trimmad och hållfast.
Peugeot MI16 148 hk ur 1,8 l kan ju vara ett bra alternativ, enligt uppgift lättrimmad.
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
|
|