Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Westfield baserad på MX-5
<<   1, 2, 3   >>
4537 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hansson skrev:
...Marknadsmässigt är det nog ingen hit med "Din bil kommer att se exakt likadan ut, men väga 400 kg mindre"...
Jag skulle vara beredd att betala ganska mycket för ett sådant kit.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Pär Hansson skrev:
...Marknadsmässigt är det nog ingen hit med "Din bil kommer att se exakt likadan ut, men väga 400 kg mindre"...
Jag skulle vara beredd att betala ganska mycket för ett sådant kit.


oj ja, jag med. Tänk om man kunde få en 600-kilos Bertonecoupé med dubbla triangellänkar runt om.
Men jag vet inte om resten av marknaden tänker som jag.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Kraniel skrev:
...

'snygg färg på skjortan!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Kraniel skrev:
ice skrev:
Pär Hansson skrev:
...Marknadsmässigt är det nog ingen hit med "Din bil kommer att se exakt likadan ut, men väga 400 kg mindre"...
Jag skulle vara beredd att betala ganska mycket för ett sådant kit.
oj ja, jag med. Tänk om man kunde få en 600-kilos Bertonecoupé med dubbla triangellänkar runt om.
Men jag vet inte om resten av marknaden tänker som jag.
Bara för att kasta in fler veträn i elden så hade det ju kanske gått bra med ett rörramsamatörbygge med siluettkaross och aerodynamiskt golv i roadsport?

Det skulle nog gå bättre med siluettkarosser av Bertone, Elaner mm än med siluettkaross av Ford Fiesta (om man vill skapa racing som är rolig att titta på). Att det sen bara är ett förbättrat sevenchassi under med miatadrivlina spelar väl mindre roll.
Kanske ännu ett utkast till entypsklass (tre-fyra olika karosser med likvärdiga egenskaper godkända)

Men att gjuta cupékarosser i glasfiber är inte enkelt/billigt (men om man vill ha bur under blir det lättare).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



hrm, miataseven har jag alltid velat bygga, hoppas att westfield inte hinner köpa slut på lämpliga donatorer innan jag har möjligheter till bygge..

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Hur vanligt är det att man använder nån bmw 4:a som donator för seven-byggen?

Hur bra skulle en sån vara jämfört med tex miata-alternativet?

_________________
William Ekström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Mmm...tex den 4-cylindriga M3-snurran från E30'n med tillhörande vx-låda i en seven thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



superMOG skrev:
-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....
Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.

Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).

Växellådan däremot är rätt trevlig.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Megablade skrev:
Mmm...tex den 4-cylindriga M3-snurran från E30'n med tillhörande vx-låda i en seven thumbs up


Joo det är ju det mest uppenbara valet

Men även fyrorna från vanliga svensson-modeller borde väl va rätt ok?

_________________
William Ekström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det har ju pratats lite kort om BMW som donator till Sevenbyggen.
Tunga och höga motorer är väl det som först kommer fram som nackdelar.
En S14 (M3-motor) är ju dyr att renovera och trimma (om den behövs trimmas) dessutom.

om man söker så hittar man nog lite info om detta. Tror tom det fanns mått på totalhöjd av motorn nedskrivna.

Nu vet jag iofs inte vad en motor till en Miata väger men det känns som den skulle väga in som en M42 (318is) ungefär?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Niklas Falk skrev:
superMOG skrev:
-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....
Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.

Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).

Växellådan däremot är rätt trevlig.


Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig.

Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:

Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på

Någon annan japanare? Har Fiat något?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



superMOG skrev:
Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:

Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på

Någon annan japanare? Har Fiat något?
Det är ju synd att Hondas B motorer (Civic mfl) snurrar åt fel håll, annars hade de passat fint. De svarar bra på klassiskt trim och kanalerna är fina.
Växellådor och diffar brukar väl inte gilla att snurra baklänges (konvertera en diff till att sitta uppochned)
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_engine_rotation

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



superMOG skrev:
Niklas Falk skrev:
superMOG skrev:
-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....
Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.

Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).

Växellådan däremot är rätt trevlig.


Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig.

Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:

Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på

Någon annan japanare? Har Fiat något?


Hondas Vtec motorer...en S2000 Drivlina i en Seven är nog inte tråkigt.
Miatan är en rolig bil men skulle jag bygga Seven så skulle jag vilja ha mycket mer klipp i maskin än vad en Miata motor leverar. Då är MC motor mycket mer lockande, mer effekt, häftigare ljud och ännu bättre växellåda.
//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46



superMOG skrev:
Niklas Falk skrev:
superMOG skrev:
-Är inte riktigt med på varför denna Mazda motor är så speciell? okej, relativt liten och med japansk driftsäkerhet....men det får man ju inte gåshud av direkt. Ett borr slag på 78x83.6 och varvtals limit på 7200 är inget man skriver hem till mamma om heller....
Som normalandad motor är de rätt kassa litereffektmässigt (att få 100 litershästar är dyrt och jobbigt). Men det finns rätt gott om dem och de verkar gå att slita på rätt bra.

Som omodifierade eller som turbokonverterade är de rätt hyffsade (inte så konstigt när det är lågkompade turbomotorer utan snigel).

Växellådan däremot är rätt trevlig.


Som instegsmotor borde den funka bra mao, men när budget och självförtroende stiger så kanske den inte har rätt potential. Turbokonvertering i se7en går FET-bort iaf för mig.

Har vi nåt annat som kan passa med följande grundkrav:

Liten och nätt (BMWn går ju bort här)
Bra geometri; borr/slag, ventilvinklar och fina kanaler och förbränningsrum
Enkel att trimma från grundspec, dvs lätt och inte svin-dyrt med vassare hårdvara
Billig och inte omöjlig att få tag på

Någon annan japanare? Har Fiat något?



F20c från Honda S2000 - dyr men 2 liter och 240hk.

K20a från Honda Civic-Type-r om man lyckas matcha den med nån lämplig låda. 200Hk 2 liter, samt stort utbud pga många sålda CTR:er.

Synd som skam i sevensammanhang är att hondas tidigare motorer snurrar åt fel håll, B16a2 på 1,6 liter och 160hk eller Storebror B18c på 200hk hade suttit som gjuten annars.

_________________
Per Björe-Dahl
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Wankelmotor är perfekt, om man inte ska ha bilen för långresor (2 l/mil). Härligt ljud oxå!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



En R6motor i ett chassi/kaross byggt efter den vikten och effekten (dvs inte ett sevenchassi byggt för att acceptera en roveråtta) är ett lite annat djur... (200litershästar vid 15krpm, dräggel)

Allt beror lite på vad man vill börja med och hur mycket pyssel man tänkt sig innan man känner sig "klar".
En Miatawestfield borde smidig att få ihop eftersom man behöver jaga färre delar. En MC-seven som viktoptimeras blir betydligt jobbigare eftersom man förmodligen inte vill använda vilka detaljer som helst (varför optimera en del men skita i resten).

Men tyvärr är ju inte amatörbyggningsreglerna så lämpliga för motorbytare. Det hade ju varit trevligt att börja med en Miatawestfield och sen konvertera den till MC-drift. Spindlar, uprights, styrning, diff mm är ju inte så fel.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31478&highlight=wilcox

Uppfyller det mesta men priset kanske inte passar alla

går nog att pruta lite iof...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



superMOG skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31478&highlight=wilcox

Uppfyller det mesta men priset kanske inte passar alla

går nog att pruta lite iof...

IMHo: 65 kSEK, för 150 hk, e' väldigt dyrt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



C20XE är ju en mkt populär motor. Lätt-trimmad och hållfast.
Peugeot MI16 148 hk ur 1,8 l kan ju vara ett bra alternativ, enligt uppgift lättrimmad.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



ice skrev:
superMOG skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31478&highlight=wilcox

Uppfyller det mesta men priset kanske inte passar alla

går nog att pruta lite iof...

IMHo: 65 kSEK, för 150 hk, e' väldigt dyrt.


Så kan man ju inte räkna. En BD-motor är väl mkt mer än bara några hästar, vilka som helst. Ett stycke kulturhistoria, livskvalitet på ett nytt plan...ljudet...skräck i blicken på medtävlare...


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Allmänt banåkaforum
Westfield baserad på MX-5
<<   1, 2, 3   >>
4537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande