| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
grenrör och insugs bygge på 5:a
|
6138 besök totalt |
|
Ska till och förbereda lite inför snickring av insug och grenrör till min motor. Är en volvo 242:a som jag åker bana och lite gata med. Motor är en 5 cylindrig volvo B5234T effekt runt 450Hk troligt effekt område 3700-7000varv Portad topp GLT-kammar Insugskam : 250gr Duration o 8,45 i lyft Avgaskam : 252,6gr Duration o 8,45 i lyft turbon kommer troligen att bli en singel entry GT30 TURBIN trim 84 ind 60 ext 55 A/R 0,82 KOMPRESSOR trim 52 exd 76 ind 55 A/R 0,70 Hur bygger man ett grenrör på en femma? 5-1 ? Sen hur grov ska iner diam på rören vara, ska rörens diam vara som ventilens diam? Ska man pröva att få det så rakt som möjligt en bit (2cm) från toppen innan man gör en böj? Tänkte pröva få alla rören lika långa om det nu går.. Så till insuget Tänkte köra med raka trattar , längd ca 50cm från ventilens tallrik och göra ny plenium. (om plats finnes) Men ang spjällets placering har set några som monterat det i framkant mott IC, bra då sliper man ju en massa böjar innan spjället men hur funkar det att ha spjället i framkant på detta viset? cylindern längstbak för mest luft? Funderar på att göra pleniumet kommer koniskt, störe framtill och avsmalnande bakåt. Lite bilder oxå .. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
På Audis värsting 5:or har de extraktor 5-3-1 och det sägs ge bäst flöde, borde funka på volvos också
_________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||||
|
Re: grenrör och insugs bygge på 5:a
Innerdiametern på rören ska vara lika stort som avgasporten, om det inte går att få exakt så får du gå upp i diameter och inte lägre. luften sägs vilja ha en så "rak" väg som möjligt, problemet blir då att turbon kommer långt ut i från motorn och kan vara ett problem. Försök göra så få snäva böjar som möjligt bara. Sen så sägs det på turbomotorer spelar rörens längd mindre roll jämfört med sugmotorer, men visst om du orkar göra dig besväret att lägga den tiden så var så god
Eftersom du ska bygga på en 5:a så är nästan ett måste att tillverka en 5-stjärnskollektor, jag skickar en bild nedan om du inte vet hur de ser ut. Jag köpte min färdig. kostade mig 900 kr för att få en i rostfritt..
Hoppas dessa svar leder dig frammåt i bygget
Mvh Micke _________________ Mikael Olofsson |
||||
|
Re: grenrör och insugs bygge på 5:a
Aha så måtta upp avgasporten då och pröva få till rören så, för avgasporten är ju lite oval.. Vart får man tag i en sådan där kollektor? Tänkte bygga i svartstål Spelar ingen roll hur rören kommer in i kolletorn?
Tack för tipsen _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Du kan prova http://www.cp-service.se
Han bygger både grenrör och insug till allt möjligt trevlig och inte omöjlig kille.. _________________ Sven Sandström |
||||
|
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Uj uj va snygga saker _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Jag skulle tro att för bästa resultat så ska det byggas i tändföljd, men det är ett problem med 5:or. Jag har själv försökt klura ut ett bra grenrör för en 5:a men lyckas inte få till det, och om du letar efter andra grenrörsbyggen så hittar i alla fall inte jag ett som är byggd så...
Jag har handlat min kollektor på www.rstuning.se. Skapliga priser. om du hittar en bild på en 5:a som är har tändföljden i en cirkel så skulle jag vara tacksam om du skickar in den hit eller mailar mig bilden Hoppas du löser det! _________________ Mikael Olofsson |
||||
|
Jag kör med en B5234T (borde kanske heta B5234K i min bil eftersom jag kör med kompressor...) i min sjua...
Fö att få plats fick jag bygga ett nytt grenrör. Bifogar lite bilder som du kanske kan ha lite nytta av. Jag utgick grån ett GLT-grenrör som jag kapade upp och pusslade ihop...
Inte det vackraste men helt klart funktionellt och prisvärt.... Att rören inte är exakt lika långa skiter jag i eftersom jag överladdar.....
Jag lyckades få till tändföljden så att avgaspulserna skickas ut runt, runt, runt...... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
|
hur tjokt material ska man bygga peniumet i? Alu är det.. Kommer väl ladda max 2bar i framtiden..
hittade bilder på ungefär hur jag hade tänkt mig..
Hittade även en bild på grenrör med femma i 240
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Såhär kan ett volvogrenrör se ut: http://www.petergproduction.com/1ee2
Insuget gör du i 3mm alu, det räcker. Var bara tvungen att ladda upp en bild från PeterG åsså...
_________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6138 besök totalt |