Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om till 4wd?
1, 2   >>
4769 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bygga om till 4wd?

Funderade idag över möjligheterna att bygga 4wd på projektbilen! De är en Kadett C så de är ett motorbyte på g också!!

Frågan är bara hur man ska få drivningen fram! Att fixa nav är ju en sak, men från låda till en diff är problemet! Motorn vill jag sätta så långt bak som möjligt egentligen, så den hamnar nog bakom framvagnsbalken, de kommer bli en 4 cyl turbo maskin! Jag hade en galen ide om en fwd låda, rakställd motor och en annan slutväxel antingen i lådan eller i bak och "fram" axel! Men de måste väl finnas nått bättre sätt? nån som har nån finurlig ide?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Varför inte en GSi 16v motor med v-låda & fördelningslåda från Calibra T ?

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Varför inte en GSi 16v motor med v-låda & fördelningslåda från Calibra T ?

För att de för de första blir betydligt framtungare än vad jag hoppas på att få bilen! Samt att jag måste vända motorn så den står på snedden istället för rakt som den gör nu

De blir med andra ord ÄNNU bökigare än att bygga som jag själv först föreslog!

Nån annan som har nån lösning som kan funka? gärna en som inte innefattar dubbla motorer!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Absolut enklast lär det vara med motor och diffar från en trevlig bil med 4x4 och längsmonterad motor. Ford Sierra/Scorpio, till exempel - väljer du typ 9-låda (från en 2.8) finns det ju sprängkåpa som passar Opelmotorer att köpa över disk. Fast så mycket mer än 200-220 hk ska man inte köra genom den.

MT-75 håller bättre men har fast sprängkåpa.

BMW E30 ix har samma uppbyggnad av drivlinan så den är också ett alternativ. Båda har fördelen av att ha en "lös" framdiff med drivaxel genom oljetråget, går hyfsat lätt att anpassa för andra motorer/bilar.

Bland annat Dax bygger ju Sevenbilar med dessa komponenter.

/Gustaf

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
therealpinto skrev:
Absolut enklast lär det vara med motor och diffar från en trevlig bil med 4x4 och längsmonterad motor. Ford Sierra/Scorpio, till exempel - väljer du typ 9-låda (från en 2.8) finns det ju sprängkåpa som passar Opelmotorer att köpa över disk. Fast så mycket mer än 200-220 hk ska man inte köra genom den.

BMW E30 ix har samma uppbyggnad av drivlinan så den är också ett alternativ. Båda har fördelen av att ha en "lös" framdiff med drivaxel genom oljetråget, går hyfsat lätt att anpassa för andra motorer/bilar.

/Gustaf

hmm... de kan ju vara nått! Hade tänkt prova på den där budget torrsumpen med saab 99 pump som sugpump så de bör ju bli plats där under tror jag... mmm...mmm... E30 ix låter väl som de robustare valet Tror den har nån sne fördelning också? Typ 30/70 eller nått sånt?

De låter ju som de enklaste i alla fall! Finns de fler vägar att gå?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Cassius skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

hmm... de kan ju vara nått! Hade tänkt prova på den där budget torrsumpen med saab 99 pump som sugpump så de bör ju bli plats där under tror jag... mmm...mmm... E30 ix låter väl som de robustare valet Tror den har nån sne fördelning också? Typ 30/70 eller nått sånt?

De låter ju som de enklaste i alla fall! Finns de fler vägar att gå?

325 ix har 40% fram och 60 bak

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Audi drivlina kanske?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Gustav Uhlander skrev:
Audi drivlina kanske?

Problemet med dessa är väl att motorn blir att hänga sju meter framför framaxeln.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
William Ekström skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Audi drivlina kanske?

Problemet med dessa är väl att motorn blir att hänga sju meter framför framaxeln.

Exakt!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Sierra/Scorpio och BMW E30 iX har samma Fergusonsystem för drivningen, beskrivet på annan plats i forumet, med en planetdiff i mitten som ger 66/34-fördelning bak/fram, klart trevligt att köra med tycker jag.

Du har helt rätt i att BMWn troligen har en kraftigare låda. Samtidigt lite dyrare prylar men det kanske man kan leva med. Använder du hela axlarna från BMWn får du ju behålla 4x100 som bultmönster också om det är viktigt...

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har ett helt drivpaket till Sierra liggande......2.9 tror jag.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

framdiffen på iX'arna brukar väl ge upp rätt fort efter 250hk om jag förstått rätt, det är få som turbokonverterar ix'ar pga att 4wd'en pajjar så lätt med lite effekt.

BMW Abuser
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Vet inte om senare årsmodeller av Sierra/Scorpio 4wd systemet vart bättre men dom tidiga var inga höjdare i hållbarhet....... sköt ett par kedjor i mellandiffen på min Sierra 4x4 -87a när jag körde rally med den och då hade vi nog inte mer än en 260 hk i den.

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Audi grejjerna håller mycket bra men, som sagt, motorn måste monteras framför bilen... Inte kul.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Fördelningslådan är ju i princip samma i sena Sierra (även Cosworth) som de tidiga och det brukar inte vara kedjan som sticker vid "normalt" bruk i alla fall.

Till Sierra finns Quaife-diffar både fram och bak och med förstärkta difflock håller de ihop förhållandevis bra. Man skulle ju kunna köra BMW-låda och Sierra Quaifediffar om man vill...

/Gustaf

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
hmm... har sierra cosworthen samma system? I så fall finns de ju en del roliga bitar där!

Men som du säger, bmw låda med ford diffar funkar nog! Bultmönstert spelar inte så stor roll för mig!

De kan inte gå att använda nån annan typ av diffar? alltså hela klumpar? om vi säger en delad bakaxel klump fram och en stel axel bak? förutsatt att de är samma utväxlingar!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Finns en 325IX med 400-500 hk kompressor som håller iaf.

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, Cossien har samma system.

Visst kan du använda vilka diffar du vill, bara totalutväxlingen stämmer. Det går ju att justera med olika stora hjul också, om det skulle knipa. Sierradiffarna finns med 3.62:1 och 3.92:1.

/Gustaf

Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

KajRune Bakken har ju monterat hela djädra motorn bakom framaxeln på sin UrQuattro-kan han kan du! Fördelen är stryktålig transmission, nackdelen är väl torsendiffen. Men-då kan man gå på det "gamla" systemet med pneumatiskt styrda diffar där du kan välja själv om du vill låsa mittdiffen eller både mittdiffen och bakdiffen Dom grejerna är inte speciellt dyra att köpa på skroten heller-hade du sagt till i somras hade du kunnat kommit hem til mig och skruva loss en komplett drivlina på en gammal 100q jag skrotade. Kul att höra va

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Men inte är väl audin byggd på de viset? :S eller de kanske den är... Har du nån länk till en bygg sida för kai's bil så man får kika lite!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Tobbe... skrev:
KajRune Bakken har ju monterat hela djädra motorn bakom framaxeln på sin UrQuattro-kan han kan du! Fördelen är stryktålig transmission, nackdelen är väl torsendiffen. Men-då kan man gå på det "gamla" systemet med pneumatiskt styrda diffar där du kan välja själv om du vill låsa mittdiffen eller både mittdiffen och bakdiffen Dom grejerna är inte speciellt dyra att köpa på skroten heller-hade du sagt till i somras hade du kunnat kommit hem til mig och skruva loss en komplett drivlina på en gammal 100q jag skrotade. Kul att höra va

Bakken använder viserligen diffar och fördelarlock från en Ford WRC, så det kan kanske inte räknas som audi. Men annars har du en poäng där

Citera
Skruva banåkabil
Bygga om till 4wd?
1, 2   >>
4769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande