| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Mäkinen på nya zeeland.
|
2318 besök totalt |
|
Mäkinen på nya zeeland.
Usch, det är en svår tid på året. Det är väldigt lång tid kvar till våren och tiden när man kan få ur sig allt det upplagrade köradrenalinet.
Det blir ju inte bättre av såna här filmsnuttar. Jag kanske skulle postat den på forumets grussprutaravdelning? Det var lite rejälare på den tiden dom hade en riktig växelspak att bryta i, inte några fåniga paddlar att peta på. Finska svordomar och grussprut! Perkele! ,
Det är lite mörkerkörning lite i början. http://www.youtube.com/watch?v=ZfRrY _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
Helt fantastiskt!
Som banåkare är man tvåa, rallydrivers rule! Härligt "finska noter" oxå. Typ: Vänster.........Krön........Höger...... Inte som Solberg som väl är värst? 47,8graders kurva, kattskit på innern, lada nymålad med bergslagsröd cuprinol på vänster sida, 4 sälgträd och en björk på höger, björken är 2,674mm hög, pissnödig huggorm på utgången - don't cut. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
_________________ William Ekström |
||||
|
På tal om finnar o rally. Den här är lite lustig också: http://www.youtube.com/watch?v=wqQhQ
mvh, Edvard _________________ Edvard Wendelin |
||||
haha, vilkett sätt att uttrycka sig på, nog för taskig engelska men det där var bara för mycket
"Something came through the seat, upp in the ass of Timo" och så gör han den där handgesten som salt på såren
|
||||
|
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Rätt så imponerande att se hur pass mycket han planerar körningen. Speciellt s-kurvs kombinationer där han lägger upp förställ innan man ser att det kommer en kurva. Hur pass exakta är egentligen noter? Eller är det så att dom kommer ihåg hur specialsträckorna går? _________________ Christopher Kent BMW 1M -12 |
||||
|
Nu hade ju jag aldrig Colin och dom andra pojkarnas tempo eller förmåga men, noter anges i ca 10 metersintervaller, tex vänster två plus, 30, K vänster i vägskäl osv. Dom här gubbarna skriver ju egna noter så det kan säkert variera. Jag tror att dom har två eller tre genomkörningar av varje sträcka(i lagligt tempo!) på sig att skriva noterna. Med andra ord, det är nog en kombination. Dels så minns dom kanske till viss del hur det ser ut, men till största del så är det noterna dom går efter.
||||
Är det ungefär så här eller? Vänster 2 plus = 2:ans växel högt varv 30 = 30 meter till nästa not K = krön _________________ Christopher Kent BMW 1M -12 |
||||
Det är väl iofs lite individuellt..... men noter som man gör själv är oftast väldigt exakta och man åker på noterna till 80-90% och sen memorerar man vissa snabba speciella partier, där iaf jag hade i noterna en notering som typ "Memory" som not. mest använde man det på Finska där på vissa sträckor farten och spårvalet är så viktigt.... Och man iaf förr i tiden tränade helt kopiöst mycket (dvs körde varje sträcka 10-12 gånger) nu är det iofs annorlunda iom att det är begränsningar på träningen. |
||||
Nu är ju inte jag ngn rallyförare, men jag är tämligen övertygad om att det är gradering på hur tvär kurvan är , inte vilken växel. Exempel: vänster 5=vädigt svag vänster vänster 1=ganska tvär vänster Sen är det nog snarare 30m till det kartläsaren hänvisar till, i det här exemplet krön. För att tydliggöra det hela tar jag ett ytterligare ex: Vänster 1, 30 krön blir då: Efter den där skittvära kurvan därframme kommer det ett krön. (Vill jag tro att det är iaf, efter att ha tittat på några månaders rally-tv) edit: ändrade lite fakta, samt stavfel
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
näe noter anges inte i 10meters intervaller.... noter anges (för dom flesta iaf) som körnoter...... dvs varje förändring oavsett längd emellan skrivs upp..... typ L2 open + 100 over kinks to Crest medium jump 50 R4 tightens 3 to L1 junction. Då vet man att det är en vänster ca 90gradare som öppnar litegrann (lång kurva) till 100m raksträcka fast vägen svänger lite höger/vänster men spåret är rakt till ett krön där bilen lättar fast man kan ändå hålla fullt över krönet och 50meter efter krönet så är det en snabb högerkurva som nyper till en medium höger som övergår senare till en vägkorsning med en väldigt tvär vänsterkorsning. men idag finns det hjälpmedel för att skriva noter automatiskt ..... Arne som gjorde Coralba-tripparna förrut har utvecklat ett hel automatiskt sätt att skriva noter som en del topp-team använder har jag för mig numera. |
||||
Svenskar, finnar, engelsmän kör med beskrivande noter........ fransmän kör med fartnoter dvs vilken växel man åker på....... fast hur fasiken fransmännen klarar skriva och åka på såna noter förstår inte jag... men dom gjorde det iaf när jag tävlande. |
||||
|
Efter att ha sett dessa imponerande körningar nu måste jag bara få kontra med den allra bästa :P
http://www.youtube.com/watch?v=pdzP4 _________________ /David Johansson |
||||
The ultimate flopp!
||||
|
Man kan ha säkerhetsnoter eller fartnoter.
Antingen beskriver noterna hur vägen ser ut sen får man själv göra en bedömmning av hur man ska köra. Det är det vi har i Sverige numera kallas arrangörsnoter, de skrivs av en person till alla som ska köra. Det var liv för några år sen det hette säkerhetsnoter innan. Alla vill väl ha fartnoter men det är såklart mycket dyrare. Fartnoter får man skriva själv och då skriver man mer hur man ska köra. Går grymt mycket fortare. Vilken växel man ska ha kan ju ändras när man har andra däck osv. Det är stor skillnad på en 4:a på en smal väg och en 4:a på en bred.
Annars vet man ju inte när man ska bromsa, man får räkna som en tok sen blir det ändå fel :P Jag tycker avstånden är det viktigaste. Om jag bara vet hur långt det är till nästa hinder så blir man säkrare.
Noterna är mer exakta än man kan tro, nu är ju Colin nåt speciellt han saknar nämnligen förstånd.
Men det är just det som är tjusningen, när man tex planerar en sväng som kommer direkt efter ett krön - redan innan krönet. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
||||
![]() |
Bilder o videos
Mäkinen på nya zeeland.
|
2318 besök totalt |