Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Mäkinen på nya zeeland.
2318 besök totalt
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Mäkinen på nya zeeland.

Usch, det är en svår tid på året. Det är väldigt lång tid kvar till våren och tiden när man kan få ur sig allt det upplagrade köradrenalinet.
Det blir ju inte bättre av såna här filmsnuttar. Jag kanske skulle postat den på forumets grussprutaravdelning? Det var lite rejälare på den tiden dom hade en riktig växelspak att bryta i, inte några fåniga paddlar att peta på. Finska svordomar och grussprut! Perkele! thumbs up ,

Det är lite mörkerkörning lite i början.

http://www.youtube.com/watch?v=ZfRrYB7aa4s&mode=related&search . . . .

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



Helt fantastiskt!
Som banåkare är man tvåa, rallydrivers rule!

Härligt "finska noter" oxå. Typ: Vänster.........Krön........Höger......
Inte som Solberg som väl är värst? 47,8graders kurva, kattskit på innern, lada nymålad med bergslagsröd cuprinol på vänster sida, 4 sälgträd och en björk på höger, björken är 2,674mm hög, pissnödig huggorm på utgången - don't cut.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Ja jävlar, man blir ju åkrädd bara av att titta på filmen.

Att de inte kraschar mer än de ändå gör är ju otroligt mtp. hur fort de kör på dessa vägar.

_________________
Anders Berglund
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



BTG skrev:
Helt fantastiskt!
Som banåkare är man tvåa, rallydrivers rule!

Härligt "finska noter" oxå. Typ: Vänster.........Krön........Höger......
Inte som Solberg som väl är värst? 47,8graders kurva, kattskit på innern, lada nymålad med bergslagsröd cuprinol på vänster sida, 4 sälgträd och en björk på höger, björken är 2,674mm hög, pissnödig huggorm på utgången - don't cut.



_________________
William Ekström
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Den va bra
Extra roligt när man kan finska med thumbs up

I början när dom sladdar lite lååångt så säger Tommi till kartläsaren att han ska stänga fönstret därför kartisen skrattar lite

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61



På tal om finnar o rally. Den här är lite lustig också: http://www.youtube.com/watch?v=wqQhQSbe6fw

mvh,
Edvard

_________________
Edvard Wendelin
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



edvard skrev:
På tal om finnar o rally. Den här är lite lustig också: http://www.youtube.com/watch?v=wqQhQSbe6fw

mvh,
Edvard


haha, vilkett sätt att uttrycka sig på, nog för taskig engelska men det där var bara för mycket
"Something came through the seat, upp in the ass of Timo" och så gör han den där handgesten som salt på såren
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Här är det också hyffsad attack...
http://www.youtube.com/watch?v=gScBGQfVeNE

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
CK
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 68



Megablade skrev:
Här är det också hyffsad attack...
http://www.youtube.com/watch?v=gScBGQfVeNE


Rätt så imponerande att se hur pass mycket han planerar körningen.
Speciellt s-kurvs kombinationer där han lägger upp förställ innan man ser att det kommer en kurva.

Hur pass exakta är egentligen noter?
Eller är det så att dom kommer ihåg hur specialsträckorna går?

_________________
Christopher Kent

BMW 1M -12
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Nu hade ju jag aldrig Colin och dom andra pojkarnas tempo eller förmåga men, noter anges i ca 10 metersintervaller, tex vänster två plus, 30, K vänster i vägskäl osv. Dom här gubbarna skriver ju egna noter så det kan säkert variera. Jag tror att dom har två eller tre genomkörningar av varje sträcka(i lagligt tempo!) på sig att skriva noterna. Med andra ord, det är nog en kombination. Dels så minns dom kanske till viss del hur det ser ut, men till största del så är det noterna dom går efter.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
CK
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 68



Megablade skrev:
Nu hade ju jag aldrig Colin och dom andra pojkarnas tempo eller förmåga men, noter anges i ca 10 metersintervaller, tex vänster två plus, 30, K vänster i vägskäl osv. Dom här gubbarna skriver ju egna noter så det kan säkert variera. Jag tror att dom har två eller tre genomkörningar av varje sträcka(i lagligt tempo!) på sig att skriva noterna. Med andra ord, det är nog en kombination. Dels så minns dom kanske till viss del hur det ser ut, men till största del så är det noterna dom går efter.


Är det ungefär så här eller?

Vänster 2 plus = 2:ans växel högt varv
30 = 30 meter till nästa not
K = krön

_________________
Christopher Kent

BMW 1M -12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



PCS 6592 skrev:
Megablade skrev:
Här är det också hyffsad attack...
http://www.youtube.com/watch?v=gScBGQfVeNE


Rätt så imponerande att se hur pass mycket han planerar körningen.
Speciellt s-kurvs kombinationer där han lägger upp förställ innan man ser att det kommer en kurva.

Hur pass exakta är egentligen noter?
Eller är det så att dom kommer ihåg hur specialsträckorna går?


Det är väl iofs lite individuellt..... men noter som man gör själv är oftast väldigt exakta och man åker på noterna till 80-90% och sen memorerar man vissa snabba speciella partier, där iaf jag hade i noterna en notering som typ "Memory" som not.

mest använde man det på Finska där på vissa sträckor farten och spårvalet är så viktigt.... Och man iaf förr i tiden tränade helt kopiöst mycket (dvs körde varje sträcka 10-12 gånger) nu är det iofs annorlunda iom att det är begränsningar på träningen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



PCS 6592 skrev:

Är det ungefär så här eller?

Vänster 2 plus = 2:ans växel högt varv
30 = 30 meter till nästa not
K = krön



Nu är ju inte jag ngn rallyförare, men jag är tämligen övertygad om att det är gradering på hur tvär kurvan är , inte vilken växel.
Exempel:
vänster 5=vädigt svag vänster
vänster 1=ganska tvär vänster

Sen är det nog snarare 30m till det kartläsaren hänvisar till, i det här exemplet krön.

För att tydliggöra det hela tar jag ett ytterligare ex:

Vänster 1, 30 krön blir då:
Efter den där skittvära kurvan därframme kommer det ett krön.

(Vill jag tro att det är iaf, efter att ha tittat på några månaders rally-tv)

edit: ändrade lite fakta, samt stavfel

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



Megablade skrev:
Nu hade ju jag aldrig Colin och dom andra pojkarnas tempo eller förmåga men, noter anges i ca 10 metersintervaller, tex vänster två plus, 30, K vänster i vägskäl osv. Dom här gubbarna skriver ju egna noter så det kan säkert variera. Jag tror att dom har två eller tre genomkörningar av varje sträcka(i lagligt tempo!) på sig att skriva noterna. Med andra ord, det är nog en kombination. Dels så minns dom kanske till viss del hur det ser ut, men till största del så är det noterna dom går efter.


näe noter anges inte i 10meters intervaller....

noter anges (för dom flesta iaf) som körnoter...... dvs varje förändring oavsett längd emellan skrivs upp.....

typ

L2 open + 100 over kinks to Crest medium jump 50 R4 tightens 3 to L1 junction.

Då vet man att det är en vänster ca 90gradare som öppnar litegrann (lång kurva) till 100m raksträcka fast vägen svänger lite höger/vänster men spåret är rakt till ett krön där bilen lättar fast man kan ändå hålla fullt över krönet och 50meter efter krönet så är det en snabb högerkurva som nyper till en medium höger som övergår senare till en vägkorsning med en väldigt tvär vänsterkorsning.

men idag finns det hjälpmedel för att skriva noter automatiskt ..... Arne som gjorde Coralba-tripparna förrut har utvecklat ett hel automatiskt sätt att skriva noter som en del topp-team använder har jag för mig numera.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



Tobbe... skrev:
PCS 6592 skrev:

Är det ungefär så här eller?

Vänster 2 plus = 2:ans växel högt varv
30 = 30 meter till nästa not
K = krön



Nu är ju inte jag ngn rallyförare, men jag är tämligen övertygad om att det är gradering på hur tvär kurvan är , inte vilken växel.
Exempel:
vänster 1=vädigt svag vänster
vänster 6=ganska tvär vänster

Sen är det nog snarare 30m till det kartläsaren hänvosar till, i det här exemplet krön.

För att tydliggöra det hela tar jag ett ytterligare ex:

Vänster 5, 30 krön blir då:
Efter den där skittvära kurvan därframme kommer det ett krön.

(Vill jag tro att det är iaf, efter att ha tittat på några månaders rally-tv)


Svenskar, finnar, engelsmän kör med beskrivande noter........ fransmän kör med fartnoter dvs vilken växel man åker på....... fast hur fasiken fransmännen klarar skriva och åka på såna noter förstår inte jag... men dom gjorde det iaf när jag tävlande.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



verkar som måttangivelser på raksträckan är viktig för ekström klagade ju på att dom hade varit för slarviga med det när han åkte i tyskland med skodan tidigare i höst
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Efter att ha sett dessa imponerande körningar nu måste jag bara få kontra med den allra bästa :P
http://www.youtube.com/watch?v=pdzP4qsW6jE&mode=related&search . . . .

_________________
/David Johansson
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
wipe skrev:
Efter att ha sett dessa imponerande körningar nu måste jag bara få kontra med den allra bästa :P
http://www.youtube.com/watch?v=pdzP4qsW6jE&mode=related&search . . . .

The ultimate flopp!

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator

Man kan ha säkerhetsnoter eller fartnoter.
Antingen beskriver noterna hur vägen ser ut sen får man själv göra en bedömmning av hur man ska köra.
Det är det vi har i Sverige numera kallas arrangörsnoter, de skrivs av en person till alla som ska köra.
Det var liv för några år sen det hette säkerhetsnoter innan. Alla vill väl ha fartnoter men det är såklart mycket dyrare.

Fartnoter får man skriva själv och då skriver man mer hur man ska köra. Går grymt mycket fortare.

Vilken växel man ska ha kan ju ändras när man har andra däck osv.
Det är stor skillnad på en 4:a på en smal väg och en 4:a på en bred.

Bert Svensson skrev:
verkar som måttangivelser på raksträckan är viktig för ekström klagade ju på att dom hade varit för slarviga med det när han åkte i tyskland med skodan tidigare i höst


Annars vet man ju inte när man ska bromsa, man får räkna som en tok sen blir det ändå fel :P
Jag tycker avstånden är det viktigaste. Om jag bara vet hur långt det är till nästa hinder så blir man säkrare.


PCS 6592 skrev:


Rätt så imponerande att se hur pass mycket han planerar körningen.
Speciellt s-kurvs kombinationer där han lägger upp förställ innan man ser att det kommer en kurva.

Hur pass exakta är egentligen noter?
Eller är det så att dom kommer ihåg hur specialsträckorna går?


Noterna är mer exakta än man kan tro, nu är ju Colin nåt speciellt han saknar nämnligen förstånd.
Men det är just det som är tjusningen, när man tex planerar en sväng som kommer direkt efter ett krön - redan innan krönet.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator


_________________
Daniel Steiner
Citera
krigsman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 118



BTG skrev:
Helt fantastiskt!
Som banåkare är man tvåa, rallydrivers rule!

Härligt "finska noter" oxå. Typ: Vänster.........Krön........Höger......
Inte som Solberg som väl är värst? 47,8graders kurva, kattskit på innern, lada nymålad med bergslagsröd cuprinol på vänster sida, 4 sälgträd och en björk på höger, björken är 2,674mm hög, pissnödig huggorm på utgången - don't cut.



_________________
Niclas Krigsman www.krigsman.com
Citera
Bilder o videos
Mäkinen på nya zeeland.
2318 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande