Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
detta måste gjort ont både för föraren & bilen..*suck*
1, 2   >>
2960 besök totalt
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Trådstartare

http://www.wreckedexotics.com/m3/m3_050702_01.jpg

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hmm... den bilden var väl extrem tycker jag thumbs down Det är ju tveksamt om föraren ens överlevde som det ser ut

Uppsala
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Hmm... den bilden var väl extrem tycker jag thumbs down Det är ju tveksamt om föraren ens överlevde som det ser ut

Hej Magnus
På väg till Sportbilens dag i juni låg det en ferarri 355 ute på en åker utmed e4:an. den såg betydligt värre ut. Själv trodde jag att det var en 911 men de som varit ute och tittat på vraket tog modellen på fälgarna!!!
Enligt utsago befann sig föraren på sjukhus med endast chockskador.
Utifrån det man såg av vraket så borde ingen ha överlevt. Killen i 355:an hade kört i 290 när bilen blev luftburen efter ett gupp.......
Sedan tycker jag själv inte om kraschbilder. Även om de kan vara en god påminelse om att köra inom sin och bilens gränser!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Såg oxå bilen o trodde det var en 911;a!!!
När vi åkte förbi så stog det en bärgningskille o rev sig i huvudet över hur han skulle få bilen över viltstängslet o de ca förtio meter som den flugit ut på åkern!!!
ofattbart att föraren överlevde !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Under midsommarhelgen så kraschade en Ferrari 360 i Schwedenkreutz på ringen och landade på taket och fattade eld. thumbs down
Både föraren och passageraren omkom. thumbs down
Även där spekulerades det i att bilen skulle ha lättat över krönet och "flippat" runt.
OBS! Jag är inte helt säker på att det var orsaken till den tragiska olyckan och vill inte sprida falska rykten.
Men med tanke på var bilen låg så är det inte helt osannorlikt att det var så det gick till.
Kan det vara så, att Ferrarin borde ha en annorlunda utformad front på sina bilar?

Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003

Som flera anda trodde även jag att det var en 911a innan jag såg fälgarna samt luftintagen på sidorna.

Det var en yngre kille som körde samt en något äldre man som passagerare. Båda klarade sig som sagt förvånansvärt bra. Själv gissade jag på att någon gått samma öde tillmötes som James Dean. Men det är kul att se även moderna superbilar har bra passiv säkerhet.

ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Peeter skrev:
Under midsommarhelgen så kraschade en Ferrari 360 i Schwedenkreutz på ringen och landade på taket och fattade eld. thumbs down
Både föraren och passageraren omkom. thumbs down
Även där spekulerades det i att bilen skulle ha lättat över krönet och "flippat" runt.
OBS! Jag är inte helt säker på att det var orsaken till den tragiska olyckan och vill inte sprida falska rykten.
Men med tanke på var bilen låg så är det inte helt osannorlikt att det var så det gick till.
Kan det vara så, att Ferrarin borde ha en annorlunda utformad front på sina bilar?

Vid den senaste scuderia kursen kraschade en GT2a på samma ställe.
Teorin var att bilen lyfte i krönet vid Schwedenkreuz och att föraren kompenserade för ett litet felaktigt spår genom att "svänga i luften".
När bilen sedan landade var det med några graders rattutslag.
Enligt mekarna på Raffay (det var ägarens bil) hade den runt 550 hkr och "gick undan".
Ingen skadade sig men bilen var "avskriven".
Det är små marginaler.

Mvh

Anders Kaarle
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

AK skrev:

Vid den senaste scuderia kursen kraschade en GT2a på samma ställe.
Teorin var att bilen lyfte i krönet vid Schwedenkreuz och att föraren kompenserade för ett litet felaktigt spår genom att "svänga i luften".
När bilen sedan landade var det med några graders rattutslag.
Enligt mekarna på Raffay (det var ägarens bil) hade den runt 550 hkr och "gick undan".
Ingen skadade sig men bilen var "avskriven".
Det är små marginaler.

Mvh

Anders Kaarle

Det låter mer som ett förarmisstag med Porschen.
Men om bilen är felkonstruerad så att den lätt får luft under bilen som får den att lyfta och volta, så tycker jag det är värre. thumbs down
Det måste kännas hemskt att plötsligt bli pilot i en vinglös farkost! thumbs down

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Tror att det var prat i Zandlådan om att det var några ojämnheter på E4;an just där 355 for av. O kommer man i farter närmare trehundra så blir väll en ojämnhet som ett fartgupp!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Farsan brukar hänga på samma forum som Ferrariföraren (förövrigt en gammal klasskompis också)
Kan återge lite av händelseförloppet som jag hört det...
Dom kom i (enligt föraren 110km/h ) över ojämnheterna som finns strax innan olycksplatsen, dom lättar något och tappar kontrollen (föraren är som jag förstått det ägarens son) dunsar in i räcket på vänster sida, studsar ut igen och genom villtstängslet på höger sida och ut på åkern.
Föraren är chockad och sprang runt för att kolla med passageraren, båda var omskakade men ok.
Nästa problem var att hitta mobiltelefonen, all packning låg nämligen utspridd över åkern, en efterföljande bil stannar iaf och ringer polisen som dyker upp en stund senare. Konversationen var som följde.
Polis: -Hur fort gick det där egentligen?
Föraren: -110km/h
Polis: -Gick det där i 110 så ska jag äta upp min mössa...
Föraren: -ok vi säger att det gick i 111km/h så slipper du äta upp mössan.."
Hur som helst, polisen skjutsar in dom i Ferrarin till sjukhuset varpå nästa konversation började..
Sjukhuspersonlen: - Vad har hänt??
Polisen: -Dom här körde av motorvägen.
Personalen: -VAD GÖR NI? olyckor i 100km/h räknas som trauma och ambulans ska tillkallas..
Polisen: -om det räknas som trauma i 100km/h så får ni vårda grabbarna bra, för ni kan lägga till cirka 200km/h på hastigheten

Men som sakt dom klarade sig bra och var till och med på mantorp en kort stund senare under dagen, dock mörbultade..
Ägaren av bilen funderar på att stämma vägverket för att dom inte skyltat för guppen (dom är klart märkbara i 110km/h också)...
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Tyvärr finns det alltför många gupp på svenska motorvägar! thumbs down
Tur att det slutade såpass bra som det gjorde utanför Mantorp!
Men det låter inte som att bilen voltade runt pga att den lyfte "a lá Mercedes på Le Mans"!?!
Snarare var det väl som Porschen vid Schwedenkreutz som landade aningen snett och fick kast!?!

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Instämmer helt klart! E4'an mellan Linköping och Mantorp är urdålig!

Dock så höll sig min is på vägen i 150 iaf

Slåtte
Här sen Nov 2002

Flytta norrut så får ni känna vad dåliga vägar innebär... >

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Sörpan skrev:
Flytta norrut så får ni känna vad dåliga vägar innebär... >

Man behöver inte flytta norrut. Flytta till Borås kommun istället. Vi har en stadsplanerare (eller vem det nu är som planerar vägar och gator) som är en kvinna på 25 år som inte har körkort... Och det är sant.

Gissa om vi får blomlådor mitt i vägen istället för lagningar eller ny beläggning.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Fredrik C skrev:
Tror att det var prat i Zandlådan om att det var några ojämnheter på E4;an just där 355 for av. O kommer man i farter närmare trehundra så blir väll en ojämnhet som ett fartgupp!

Det här låter bekant, körde själv en väldigt tidig lördagsmorgon på väg till Mantorp i '110Km/h' .... Och vid ett ställe en bit från Mantorp var det en kort svacka där vägen förmodligen sjunkit pga tjälen där bilen lättade ordentligt, som tur var höll jag kvar ratten i samma läge när jag landade med ett vackert fyrverkeri backspegeln från avgassystemet när det gick i backen Fy bubblan för kvaliten på svenska vägar nuförtiden, jag är dock glad att jag inte bor längre norr ut

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

RE: vägkvaliteten!

Se det som jag gör ännu en anledning till slalomkörning. Ser ni inte guppen? Svårt och se guppen Skaffa lägre bil

re. Stämma vägverket Lycka till!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Claes Haglund skrev:
...Gissa om vi får blomlådor mitt i vägen istället för lagningar eller ny beläggning.

Aaahhh!! Chikaner!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En bit väster om Örebro finns det en hemsk svacka/sättning på motorvägen som man ska ta det lugnt över....

Brämhult
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Claes Haglund skrev:
...Gissa om vi får blomlådor mitt i vägen istället för lagningar eller ny beläggning.

Aaahhh!! Chikaner!

Jo, vi har utvecklat ett visst sinne för konbanekörningar med hjälp av dessa, men det är så trist på ojämn kullersten.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003

Ferrari

slettet

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:
En bit väster om Örebro finns det en hemsk svacka/sättning på motorvägen som man ska ta det lugnt över....

För några år sedan fanns det en STOR svacka i E4'an någonstans mellan Mjölby/Norrköping(kommer inte ihåg mer exakt) i högerfilen. Kadetten jag hade då hade dåliga dämpare och fjädrar med noll väghållning och jag råkade köra ner i svackan i ~140km/h och fick inte kontroll på bilen på bra länge, ett rent under att man inte körde av. Men iaf, man lärde sig att svackan fanns där och att man skulle hålla sig i vänsterfil tills den dag man upptäckte att de hade SÄNKT hastighetsgränsen till 70... Några månader senare vart den igenfylld och hastighetsgränsen vart höjd igen.

Ferrarin på åkren...
Såg inte Ferrarin, men satt jämnte när tjejen körde upp från Småland och fick se en S80 som stod på andra sidan med en bärgare bakom. Reagerde efter några sekunder på att bärgarn stod 70-80 meter bakom S80'n och tyckte det verkade konstigt om den skulle ta S80'n på flaket. Först när vi körde förbi bärgarningsbilen såg jag bärgaren bakom den stå ocj klia sig i huvudet och kolla ner på åkern, det enda man såg var att viltstängslet var borta.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande