Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2960 besök totalt |
detta måste gjort ont både för föraren & bilen..*suck*
detta måste gjort ont både för föraren & bilen..*suck* http://www.wreckedexotics.com/m3/m3_ _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||
Hej Magnus På väg till Sportbilens dag i juni låg det en ferarri 355 ute på en åker utmed e4:an. den såg betydligt värre ut. Själv trodde jag att det var en 911 men de som varit ute och tittat på vraket tog modellen på fälgarna!!! Enligt utsago befann sig föraren på sjukhus med endast chockskador. Utifrån det man såg av vraket så borde ingen ha överlevt. Killen i 355:an hade kört i 290 när bilen blev luftburen efter ett gupp....... Sedan tycker jag själv inte om kraschbilder. Även om de kan vara en god påminelse om att köra inom sin och bilens gränser! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Såg oxå bilen o trodde det var en 911;a!!!
När vi åkte förbi så stog det en bärgningskille o rev sig i huvudet över hur han skulle få bilen över viltstängslet o de ca förtio meter som den flugit ut på åkern!!! ofattbart att föraren överlevde ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Under midsommarhelgen så kraschade en Ferrari 360 i Schwedenkreutz på ringen och landade på taket och fattade eld.
![]() ![]() Både föraren och passageraren omkom. ![]() ![]() Även där spekulerades det i att bilen skulle ha lättat över krönet och "flippat" runt. OBS! Jag är inte helt säker på att det var orsaken till den tragiska olyckan och vill inte sprida falska rykten. Men med tanke på var bilen låg så är det inte helt osannorlikt att det var så det gick till. Kan det vara så, att Ferrarin borde ha en annorlunda utformad front på sina bilar? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Som flera anda trodde även jag att det var en 911a innan jag såg fälgarna samt luftintagen på sidorna.
Det var en yngre kille som körde samt en något äldre man som passagerare. Båda klarade sig som sagt förvånansvärt bra. Själv gissade jag på att någon gått samma öde tillmötes som James Dean. Men det är kul att se även moderna superbilar har bra passiv säkerhet. _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||
Vid den senaste scuderia kursen kraschade en GT2a på samma ställe. Teorin var att bilen lyfte i krönet vid Schwedenkreuz och att föraren kompenserade för ett litet felaktigt spår genom att "svänga i luften". När bilen sedan landade var det med några graders rattutslag. Enligt mekarna på Raffay (det var ägarens bil) hade den runt 550 hkr och "gick undan". Ingen skadade sig men bilen var "avskriven". Det är små marginaler. Mvh Anders Kaarle |
||||
Det låter mer som ett förarmisstag med Porschen. Men om bilen är felkonstruerad så att den lätt får luft under bilen som får den att lyfta och volta, så tycker jag det är värre. ![]() Det måste kännas hemskt att plötsligt bli pilot i en vinglös farkost! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Tror att det var prat i Zandlådan om att det var några ojämnheter på E4;an just där 355 for av. O kommer man i farter närmare trehundra så blir väll en ojämnhet som ett fartgupp!
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Farsan brukar hänga på samma forum som Ferrariföraren (förövrigt en gammal klasskompis också)
Kan återge lite av händelseförloppet som jag hört det... Dom kom i (enligt föraren 110km/h ![]() Föraren är chockad och sprang runt för att kolla med passageraren, båda var omskakade men ok. Nästa problem var att hitta mobiltelefonen, all packning låg nämligen utspridd över åkern, en efterföljande bil stannar iaf och ringer polisen som dyker upp en stund senare. Konversationen var som följde. Polis: -Hur fort gick det där egentligen? Föraren: -110km/h Polis: -Gick det där i 110 så ska jag äta upp min mössa... Föraren: -ok vi säger att det gick i 111km/h så slipper du äta upp mössan.." Hur som helst, polisen skjutsar in dom i Ferrarin till sjukhuset varpå nästa konversation började.. Sjukhuspersonlen: - Vad har hänt?? Polisen: -Dom här körde av motorvägen. Personalen: -VAD GÖR NI? olyckor i 100km/h räknas som trauma och ambulans ska tillkallas.. Polisen: -om det räknas som trauma i 100km/h så får ni vårda grabbarna bra, för ni kan lägga till cirka 200km/h på hastigheten ![]() Men som sakt dom klarade sig bra och var till och med på mantorp en kort stund senare under dagen, dock mörbultade.. Ägaren av bilen funderar på att stämma vägverket för att dom inte skyltat för guppen (dom är klart märkbara i 110km/h också)... |
||||
Tyvärr finns det alltför många gupp på svenska motorvägar!
![]() Tur att det slutade såpass bra som det gjorde utanför Mantorp! Men det låter inte som att bilen voltade runt pga att den lyfte "a lá Mercedes på Le Mans"!?! Snarare var det väl som Porschen vid Schwedenkreutz som landade aningen snett och fick kast!?! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Man behöver inte flytta norrut. Flytta till Borås kommun istället. Vi har en stadsplanerare (eller vem det nu är som planerar vägar och gator) som är en kvinna på 25 år som inte har körkort... Och det är sant. ![]() Gissa om vi får blomlådor mitt i vägen istället för lagningar eller ny beläggning. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Det här låter bekant, körde själv en väldigt tidig lördagsmorgon på väg till Mantorp i '110Km/h' .... Och vid ett ställe en bit från Mantorp var det en kort svacka där vägen förmodligen sjunkit pga tjälen där bilen lättade ordentligt, som tur var höll jag kvar ratten i samma läge när jag landade med ett vackert fyrverkeri backspegeln från avgassystemet när det gick i backen ![]() ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
RE: vägkvaliteten!
Se det som jag gör ännu en anledning till slalomkörning. Ser ni inte guppen? Svårt och se guppen Skaffa lägre bil re. Stämma vägverket Lycka till! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jo, vi har utvecklat ett visst sinne för konbanekörningar med hjälp av dessa, men det är så trist på ojämn kullersten. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
För några år sedan fanns det en STOR svacka i E4'an någonstans mellan Mjölby/Norrköping(kommer inte ihåg mer exakt) i högerfilen. Kadetten jag hade då hade dåliga dämpare och fjädrar med noll väghållning och jag råkade köra ner i svackan i ~140km/h och fick inte kontroll på bilen på bra länge, ett rent under att man inte körde av. Men iaf, man lärde sig att svackan fanns där och att man skulle hålla sig i vänsterfil tills den dag man upptäckte att de hade SÄNKT hastighetsgränsen till 70... Några månader senare vart den igenfylld och hastighetsgränsen vart höjd igen. Ferrarin på åkren... Såg inte Ferrarin, men satt jämnte när tjejen körde upp från Småland och fick se en S80 som stod på andra sidan med en bärgare bakom. Reagerde efter några sekunder på att bärgarn stod 70-80 meter bakom S80'n och tyckte det verkade konstigt om den skulle ta S80'n på flaket. Först när vi körde förbi bärgarningsbilen såg jag bärgaren bakom den stå ocj klia sig i huvudet och kolla ner på åkern, det enda man såg var att viltstängslet var borta. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2960 besök totalt |