| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4-Punktsbälte
|
13531 besök totalt |
|
4-Punktsbälte
Hej! Ska sätta 4-punktsbälte i bilen (E30 M3). Har ni nå bra förslag på hur jag ska gå till väga? gärna lite bilder.. /Jonas _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
|
har du bur?
för det kan vara rent livsfarligt att sätta i en 4-6 punkts bälte ifall du saknar bur eller åtminstånde båge och har du bur eller båge så är det väll bara att svetsa dit ett stadigt stag som du kan fästa bältet i om du fäster bältet i hathyllan eller fjäderbens tornet eller nått annat ställe i en bil utan bur så kan det vara dödligt vid en krock i bakeden (det blir du eller stolen som ska gå sönder först och jag tippar på att du går sönder före stolen slits loss från golvet) och polisen räknar inte det som bälte men jag antar att du redan viste det
_________________ // Mikeal Rylen |
||||
Varför skulle stolen hålla bättre om man har bur eller båge?
Nu får du allt räta ut argumenten. Jag har sett andra argument mot att sätt fyrpunktsbälten i en bil utan båge (de har dessutom diskuterats en hel del här på rejsa) men inte detta. I en modern bil med bältessträckare sitter man lika hårt fast som i en bil med fyrpunktsbälten (ja, jag har provat) problemet med trepunktsbälten är dock att en axeln inte sitter fast. I gengäld kan man få problem med sk underglidning i fyrpunktsbälten. _________________ Mattias Meldert |
||||
Hmm, antar att du menar att man blir påkörd bakifrån? Hur kan då bältet spela in? e30m3 ursäkta ot. Hur du kan göra beror lite på hur bilen i övrigt kommer se ut. Har du något baksäte kvar? Har du original stolar? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
|
Frågan är om man ska ha 4-punktsbälter överhuvudtaget, underglidningsrisken är stor, vanligt 3-punkt är bättre på just detta. Det är mycket bättre att gå på 6-punkt direkt.
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Frågan e oim detta även gäller i bilar med "åka fort stolar" dvs skalstolar? Har fått för mig att risken är betydligt mindre där.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Så tyvärr kan man inte göra något generellt antagande. Fast varför skulle man chansa? Ska man ändå byta bälte kan man väl skaffa ett riktigt 6-punktsbälte istället för ett 4-punkt som kan fungera men där du inte kan vara säker. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Hur har du kommit fram till detta och varför
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
[Något OT från att montera 4p-bälte i en M3 E3
]
Bil utan bur/båge vs 4/6 punktsbälte har diskuterats tidigare här, se Wankelsports utläggningar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Angående 4 vs 6 punktsbälte så var det väl underglidning som är faran med 4-punkts och därför rekommenderas väl 6-punkts? [/Något OT från att montera 4p-bälte i en M3 E3 ]
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
om man rullar en bil och taket kommer in så sitter man ju där utan möjlighet att komma åt sidan/undan som med vanliga säten och 3p bälten. Om man nu hinner komma åt sidan. så tänker jag.. kan vara fel att tänka så men jag skulle vilja ha bur om man verkligen sitter fast i stolen. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
_________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
Jag finner det föga troligt att jag kan glida under i min skalstol. Man sitter väldigt långt ner med baken. Men vem vet, tillägg för de två extra remmarna är ju faktiskt bara en fråga om några hundralappar. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
skulla nog kollat in på tråden igår
det jag syfta på med bur är att har man inte det och vill fästa nånstans så har jag förstått det att en hel del fäster i hatthyllan eller fjäderben/stötdämpartronet och det jag kan dra för slutsats är att smäller man bakenden på bilen så påverkar det fästfunkten så blir man påkörd bakifrån så kommer bältet att slappas och de problem som kommer när kroppen inte bromsas direkt av bältet men det är inte det jag tänkte på i första hand utan ifall man klotar, blir påkörd i sidan i bak eller kör på nått så bakvagnen flyttas antingen i sidled eller bakåt så säger vi att bältet klarar 5ton och två som går bak så blir det 10 ton minst innan de går av och de krafterna som kommer när man knäcker en bil så bakdelen flyttas så kommer det motståndet som bröstkorgen inte göra så stor skilnad och efter som bältet håller så blir det stolens infästning som blir det första som ger vika efter föran och sen har man inte ens båge och klotar så kan man bli krossad av taket då man inte kan komma undan det som man gör med ett 3punkts bälte (därav tycker jag minst krav på båge) och har man bur så fäster man bältet i buren och välger nått ganska nära stolen som inte flyttar sig fast bilen blir smäld i alla vinklar och med buren så bör deformeringen av bilen att minska ganska bra med räkte min motivering ? (det är inte de vanligaste smällarna med en bil men det förekommer ju att folk får sladd och sätter bakenden i ett träd, sten eller mötande eller parkerad bil och riskera att knäcka nacken ifall man våltar låter inte heller nått jag skulle hoppas på att det inte hender) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Det där har diskuterats vid några tillfällen tidigare här på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=323 (Martin G gillar inte 6p-bälten i burlös bil) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19975 (samma tråd som Magnus K länkar till ovan) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4291 Jag köper de argument Dude, Wankelsport och Gripenland lägger fram, dvs att det är bättre med 6p-bälte oavsett om bilen har bur eller inte. Att man "viker sig undan" en eventuell smäll med 3p-bälte förefaller inte så troligt. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
VTI (Väg och trafikinstitutet) har utfört en serie tester på 4/6p bälten samt olika stolar (Rapport 283). Bla Recaro, OMP och Sparco provades. Både stålrörsstolar och skalstolar. 50 km/h full frontal krockpuls (max 32g, medel 25g). Åkande med 4p bälten drabbades av underglidning i samtliga stolstyper. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
kan göra ett tilläg och det är ska man ta det säkraste sättet så toror jag på det jag skrev MEN
tittar man på vissa bilar så är B-stolpen tilräkligt starkt så det håller för ganska mycke pofresnign på taket men jag tror att det det är bra att veta hur kraftigt det är ifall man ska riskera det sen så känner jag till en som har fått nackproblem efter ha klotat med en folkrac bil då bågen slogs in och tröck slog på hjälmen (han hadde bara knappa 5cm från hjälmen till rören ) sen så tycker jag man ska tänka på vart man fäster bältet så man inte riskerar att fästpunkten flyttas iförhållande till stolen vid en krock _________________ // Mikeal Rylen |
||||
1. Om du smäller så hårt att bältesinfästningen rör sig en betydande längd, så tror jag att din stol redan har pajat helt. 2. se ovan 3.
4. Läs tråden som André V hänvisar till 5. Att ha korta bälten bakåt kan ge betydligt större skador på kroppen än långa. Detta pga att bältets möjlighet att sträcka sig och därmed ge kroppen en mjuk uppbromsning minskas. Dessutom ger längre bälten mindre vinkelförändringar(mindre ökning av spänningen) vid sidsmällar där bilen t.ex. viker sig(ifall nu bältet sträcker sig betydligt, så misstänker jag att ryggstödet går sönder innan). Dock ger midjedelen av bältet den största delen skyddet vid sidosmällar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tror du han hade klarat sig bättre med ett 3-punktbälte
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
den enda stora nackdelen jag ser med 4-6 punkts bälte är att det inte sitter upprullningsdon på dem. dock gäller detta enbart i lägre hastigheter. (läs under 50 km/h) upprullningsdonet gör så att bältet kan sträcka sig lite och nacken klarar sig bättre. då man i trafik oftast smäller i hastighetet under 50 km/h så rekomenderar iallafall jag att man inte har på sig något annat än 3 punkts bältet. ska man däremot köra hårt på bana, ute i "roslagen" på kurviga vägar med träd mm osv osv så kommer nog 4-6 punkt göra mer nytta än skada. även bilar med bältessträckare låter bältet direkt efter krockvåldet precis nått föraren (vid frontal krock) att slacka efter någon cm för att det ska bli mjukare uppfångning av kroppen. dessutom ovanpå detta så sitter ju upprullningsdonet kvar på bilar med bältessträckare så detta kan fortfarande sträckas lite i rullen med bältes bandet. (det är alltså själva bältet som sträcker sig, dvs blir lite längre och "fjädrar".)
har tyvärr ett par vänner som är sjukskrivna med nackskador av frontal krock med 4-6 punkts bälte. deras nackar blir aldrig vad de va förut. båda har krockat i ca 30 km/h. mina personliga prioriteringar vid 4-6 punkts bälte är: bur, då även hjälm. nack krage, skalstol. däremot vet jag inte hur jag skulle göra om jag hade bur i trafik, skulle jag använda 3 punkts bälte för att må bättre i nacken eller 4-6 för att slippa träffa buren med huvudet? tror såhär när jag tänker efter att 4-6 åker på då, då skipper man dö av skallskador iallafall. my 2 cent. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
4-Punktsbälte
|
13531 besök totalt |