| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Racetech
			 
			
			Lämplig krängningskonstant!
		 | 
		2554 besök totalt | 
| 
			 
							Lämplig krängningskonstant!                                  
					Hej! Jag undrar vad som kan vara en lämplig krängningskonstant för en banbil som kommer gå på ~260 breda slicks? Samt vilken bredd på däcken kan vara lämpligt fram resp. bak? (Mellan 240 och 290) Viktfördelningen är ~55/45 _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07  | 
	||||
| 
			 
							
							ok. Nu blev det lite missförstånd och jag glömde ta med en del saker.
 
					Jag menar förstås totala krängningsmotståndet (fjäder+krängare) om vi utgår från: axelavstånd:2.8m däcksbredd fram: säg 250 däcksbredd bak: säg 270 framvagn: mcpherson bakvagn: modifierad original bakvagn bmw e36, fjäder på dämpare (se bild)  
 
Det jag är ute efter är om jag är i rätt ocean med nuvarande fjädrar o krängare eller om jag skall öka (minska?) fjäderhårdheten. Nuvarande fjädrar: 160N/mm fram 100N/mm bak Nuvarande krängare: 40-70N/mm fram 20-40N/mm bak _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07  | 
	||||
			
 Är krängarvärden för hela krängarne eller per hjul???? Vad väger skrotet? + viktfördeling? Fjädervärdena är fjäderer och inte på hjulet, eller? MR fram ligger i krokrna 0,94, men vad ligger den på bak????? _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||
| 
			 
							
							Krängarvärden är hela krängarna.
 
					Bilen väger ca.1150 fördelat ~52/48 Fjädervärden är på fjäder, ja. Jag har inte hunnit kolla på MR bak men det bör vara runt 0.8. Edit: Men det kan lika gärna vara över 0.9, så säg mellan 0.8 och 0.95. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07  | 
	||||
| 
			 
							
							På en bakvagn med släpande bärarm där fjäderbenet sitter infäst bakom hjulcentrum bör väl MR bli över 1   
					 
						_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back  | 
	||||
| 
			 
							
							BARA krängarvärden.
 
					Pratar jag totalt krängsingsmotstånd är det fjäder + kränagre. Nuvarande krängare: 40-70N/mm fram 20-40N/mm bak om detta är vad du har på hjulen så ligger du inom rätt bollblank. Men lite mjuk fram och lite hårt bak med utgångspunkt är mitt ooooooooOHYGLIA överslag  
EDIT: Hur är högen att köra med dessa/nuvarande värden??? Över/understyrd??????? _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||
			
 Är det inte snätt bakåtriktade bärarmar??? Med längsgående svingarar och fjäder bakom hjulaxen så blir MR>1. _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||
			
 Förlåt, jag menar förstås motsvarande 0.8 fast på rätt sida 1-strecket..   
Då vet jag att jag ligger hyfsat rätt. Jag vet inte hur den beter sig eftersom den är i uppbyggnadsfasen. Men förra året med samma krängare och 100N fjädrar fram samt 60 bak så understyrde den lite grann. Nu är det alltså lite hårdare bak i förhållande till fram så det är väl ett steg i rätt riktning. Vad jag var ute efter var om de var tillräckligt hårda med avseende på fästet i däcken. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07  | 
	||||
| 
			 
							
							Hmm, mestadels ingången. Dock endast i skarpa lågfartsböjar.
 
					Jag tror att detta berodde mer på hjulvinklarna som inte riktigt var vad dom skulle bak. Justeringsmöjligheterna är ju inget underverk på BMW:s bakvagnar original.  
						_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07  | 
	||||
![]()  | 
		
			Racetech
			 
			
			Lämplig krängningskonstant!
		 | 
		2554 besök totalt | 
