Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lämplig krängningskonstant!
2551 besök totalt
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Lämplig krängningskonstant!

Hej!
Jag undrar vad som kan vara en lämplig krängningskonstant för en banbil som kommer gå på ~260 breda slicks?
Samt vilken bredd på däcken kan vara lämpligt fram resp. bak? (Mellan 240 och 290)
Viktfördelningen är ~55/45

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

För att räkna ut krängran så bör man ha koll på
Bak och framvagnsgeomtri
Fjäderhårdheter bak och fram
CGH
axelavstånd
Däckbredder b o f
Hmm nu har jag säker glömt något vetalt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
ok. Nu blev det lite missförstånd och jag glömde ta med en del saker.
Jag menar förstås totala krängningsmotståndet (fjäder+krängare)
om vi utgår från:
axelavstånd:2.8m
däcksbredd fram: säg 250
däcksbredd bak: säg 270
framvagn: mcpherson
bakvagn: modifierad original bakvagn bmw e36, fjäder på dämpare (se bild)






Det jag är ute efter är om jag är i rätt ocean med nuvarande fjädrar o krängare eller om jag skall öka (minska?) fjäderhårdheten.
Nuvarande fjädrar:
160N/mm fram
100N/mm bak
Nuvarande krängare:
40-70N/mm fram
20-40N/mm bak

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Nuvarande fjädrar:
160N/mm fram
100N/mm bak
Nuvarande krängare:
40-70N/mm fram
20-40N/mm bak


Är krängarvärden för hela krängarne eller per hjul????

Vad väger skrotet? + viktfördeling?

Fjädervärdena är fjäderer och inte på hjulet, eller?

MR fram ligger i krokrna 0,94, men vad ligger den på bak?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Krängarvärden är hela krängarna.
Bilen väger ca.1150 fördelat ~52/48
Fjädervärden är på fjäder, ja.
Jag har inte hunnit kolla på MR bak men det bör vara runt 0.8.
Edit: Men det kan lika gärna vara över 0.9, så säg mellan 0.8 och 0.95.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

obs nu ett riktigt höftskott.

Krängarvärden i N/mm per hjul
Fram ca 140 +-0,25%

Bak ca 40 +-0,25%

_________________
Johan Sjölinder
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Hmm! Menar du att det är vad jag har?
Eller bör ha???

Edit: Med krängarvärden, menar du bara krängaren eller fjäder+krängare?

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På en bakvagn med släpande bärarm där fjäderbenet sitter infäst bakom hjulcentrum bör väl MR bli över 1

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

BARA krängarvärden.

Pratar jag totalt krängsingsmotstånd är det fjäder + kränagre.

Nuvarande krängare:
40-70N/mm fram
20-40N/mm bak


om detta är vad du har på hjulen så ligger du inom rätt bollblank.
Men lite mjuk fram och lite hårt bak med utgångspunkt är mitt ooooooooOHYGLIA överslag

EDIT:
Hur är högen att köra med dessa/nuvarande värden???
Över/understyrd???????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
På en bakvagn med släpande bärarm där fjäderbenet sitter infäst bakom hjulcentrum bör väl MR bli över 1


Är det inte snätt bakåtriktade bärarmar???

Med längsgående svingarar och fjäder bakom hjulaxen så blir MR>1.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
På en bakvagn med släpande bärarm där fjäderbenet sitter infäst bakom hjulcentrum bör väl MR bli över 1


Är det inte snätt bakåtriktade bärarmar???

Med längsgående svingarar och fjäder bakom hjulaxen så blir MR>1.






Förlåt, jag menar förstås motsvarande 0.8 fast på rätt sida 1-strecket..
Då vet jag att jag ligger hyfsat rätt. thumbs up
Jag vet inte hur den beter sig eftersom den är i uppbyggnadsfasen. Men förra året med samma krängare och 100N fjädrar fram samt 60 bak så understyrde den lite grann.
Nu är det alltså lite hårdare bak i förhållande till fram så det är väl ett steg i rätt riktning.
Vad jag var ute efter var om de var tillräckligt hårda med avseende på fästet i däcken.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Konstant understyr?
Eller bara i ingången/utgången på en böj???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Hmm, mestadels ingången. Dock endast i skarpa lågfartsböjar.
Jag tror att detta berodde mer på hjulvinklarna som inte riktigt var vad dom skulle bak. Justeringsmöjligheterna är ju inget underverk på BMW:s bakvagnar original.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Racetech
Lämplig krängningskonstant!
2551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande