| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Besiktiga bil endast med 6 pukts bälte ?
|
2 besök senaste veckan (9828 totalt) |
|
jag satt och fundera på om man skulle bes min banåkar bil men jag har för mig att man måste ha kvar 3 pukts bältet vilket jag int ehar eller kan sätta dit då huvud bågen är svetsad i b-stolpen ha rfundering på att regga bilen som ombyggt fordon skulle det gå att regga den med 6 pukts bälte då ? bilen är en saab 900 M94 Mvh Martin |
||||||
|
men det finns rally bilar som får köra på allmän väg till och från tävlingar dom borde ju inte ha kvar sitt 3 punkts bälte ?
|
||||||
|
ett tipps oxå är att kolla upp de där reglerna vad gäller rally bilar som är reggade som det och exakt hur mycket de egentligen får köra och på vilka grunder.
det är inte alltid så bra kryphål som man vill få det till själv när man "fått reda på hur det är".
_________________ Christian Lange 458 |
||||||
Förtydligande: Du får ha 4/5/6 punkts i bilen, men det som används vid kontroll och som skall användas vid färd på allmän väg är tre-punkts och enbart tre-punkts. Det ska dessutom vara fäst i originalinfästningar och gå fritt från att nöta på stol/båge eller annat, dessutom måste inrullningen gå smidigt och inte trögt. Något enstaka amatörbyggt fordon har kommit undan med enbart midje-bälte men det är ju som att stoppa huvudet i sanden och åka utan bälte överhuvudtaget ("det händer inte mig"-tänkande). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
? min fråga va om det stämmde isf räcker det gått och väl vad menar du med ditt svar
|
||||||
? min fråga va om det stämmde isf räcker det gått och väl vad menar du med ditt svar
|
||||||
Du får ha 4/5/6-punktsbälte i bilen, men du får inte använda det i trafik. Du får INTE ta bort originalbältena och det är dem du ska använda när du använder bilen. Om du kommer till besiktningen utan originalbälte men med 4/5/6-punktsbälte så räknas det som om du inte har något bälte. om rallybilar registrerade som just det får ha något annat vet jag inte, men jag tror inte det. Hur som helst är det nog bara att glömma tanken att byta ut originalbältena. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
Rally bilar besiktigas INTE av SBP längre, hmm finns vist vissa undantag.
Tror det är bla VOC Volvosar. Rally bilar får INTE användas på allmänväg för utom vid tävling mellan sträckorna. Mao man kan INTE provköra en rallybil på allmän väg utan att vara olaglig
Utifrån dätta så tror jag ej man behöver std bälterna kvar i en rallybil. Nu är jag lite på tunn is, se bättre att KOLLA med de som vet
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Så det finns alltså inga kryphål alls om man vill köra på gatan? pga av bältet bara
inte för att det är tanken att den ska gå på gatan men det är ju lite jobbigt att inte kunna prov köra ett byggen innan det är ban träff tack för era svar Mvh Martin |
||||||
ok, det viste jag inte.(inte hört, läst mm) Men var står det någonstans? Inte för jag misstror dig Bert, men jag vill vara TVÄRSÄKER. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nej, det finns inga kryphål. Varför tycker så många att det är så krångligt att ha kvar ett fungerande trepunkts rullbälte? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
För att bältena oftast inte vill samarbeta med buren. I alla fall inte i min bil. Vad är det för årsmodell på bilen då? Är den tillräckligt gammal behöver du ju inte ha bälten i den. Fast jag gissar väl på att den är för ny för såna regler. |
||||||
det blev en massa ändringar när man började homoligeringsbesiktiga rallybilarna och man slapp en massa grejer bla 3p bälte men då fick man inte längre framföra tävlingsbilen hur som helst utan endast i samband med tävlig el provkörning och endast av licensierad förare men ring till rooth så får du en redogörelse på exakt vad som gäller idag |
||||||
|
||||||
|
||||||
Låter som det är fästet du har problem med, bulta det i stolsfäste etc. Gör du något vettigt fäste så kommer de inte veta att det inte är original och allting frid och fröjd. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (9828 totalt) |