Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Besiktiga bil endast med 6 pukts bälte ?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9828 totalt)
Martin Frändberg
vänersborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

jag satt och fundera på om man skulle bes min banåkar bil men jag har för mig att man måste ha kvar 3 pukts bältet vilket jag int ehar eller kan sätta dit då huvud bågen är svetsad i b-stolpen

ha rfundering på att regga bilen som ombyggt fordon skulle det gå att regga den med 6 pukts bälte då ?

bilen är en saab 900 M94

Mvh Martin
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nope.

Inte ens som amatörbyggt får du regga med 4/5/6-punkts.

Anders Bisting
Citera
Martin Frändberg
vänersborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
men det finns rally bilar som får köra på allmän väg till och från tävlingar dom borde ju inte ha kvar sitt 3 punkts bälte ?
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005

Martin Frändberg skrev:
men det finns rallybilar som får köra på allmän väg till och från tävlingar dom borde ju inte ha kvar sitt 3 punkts bälte ?

Svar nog.

Här sen Feb 2003

ett tipps oxå är att kolla upp de där reglerna vad gäller rally bilar som är reggade som det och exakt hur mycket de egentligen får köra och på vilka grunder. det är inte alltid så bra kryphål som man vill få det till själv när man "fått reda på hur det är".

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Dude skrev:
Nope.

Inte ens som amatörbyggt får du regga med 4/5/6-punkts.

Förtydligande: Du får ha 4/5/6 punkts i bilen, men det som används vid kontroll och som skall användas vid färd på allmän väg är tre-punkts och enbart tre-punkts. Det ska dessutom vara fäst i originalinfästningar och gå fritt från att nöta på stol/båge eller annat, dessutom måste inrullningen gå smidigt och inte trögt. Något enstaka amatörbyggt fordon har kommit undan med enbart midje-bälte men det är ju som att stoppa huvudet i sanden och åka utan bälte överhuvudtaget ("det händer inte mig"-tänkande).

Martin Frändberg
vänersborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jonas Aegher skrev:
Martin Frändberg skrev:
men det finns rallybilar som får köra på allmän väg till och från tävlingar dom borde ju inte ha kvar sitt 3 punkts bälte ?

Svar nog.

? min fråga va om det stämmde isf räcker det gått och väl vad menar du med ditt svar
Citera
Martin Frändberg
vänersborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jonas Aegher skrev:
Martin Frändberg skrev:

Svar nog.

? min fråga va om det stämmde isf räcker det gått och väl vad menar du med ditt svar
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Martin Frändberg skrev:
Jonas Aegher skrev:
Martin Frändberg skrev:

Svar nog.

Du får ha 4/5/6-punktsbälte i bilen, men du får inte använda det i trafik. Du får INTE ta bort originalbältena och det är dem du ska använda när du använder bilen. Om du kommer till besiktningen utan originalbälte men med 4/5/6-punktsbälte så räknas det som om du inte har något bälte.

om rallybilar registrerade som just det får ha något annat vet jag inte, men jag tror inte det. Hur som helst är det nog bara att glömma tanken att byta ut originalbältena.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Rally bilar besiktigas INTE av SBP längre, hmm finns vist vissa undantag.
Tror det är bla VOC Volvosar.
Rally bilar får INTE användas på allmänväg för utom vid tävling mellan sträckorna.
Mao man kan INTE provköra en rallybil på allmän väg utan att vara olaglig

Utifrån dätta så tror jag ej man behöver std bälterna kvar i en rallybil.

Nu är jag lite på tunn is, se bättre att KOLLA med de som vet

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

rallybilen får provköras men endast av licensierad förare
Citera
Martin Frändberg
vänersborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Så det finns alltså inga kryphål alls om man vill köra på gatan? pga av bältet bara

inte för att det är tanken att den ska gå på gatan men det är ju lite jobbigt att inte kunna prov köra ett byggen innan det är ban träff

tack för era svar Mvh Martin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:

ok, det viste jag inte.(inte hört, läst mm)
Men var står det någonstans?
Inte för jag misstror dig Bert, men jag vill vara TVÄRSÄKER.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Martin Frändberg skrev:
Så det finns alltså inga kryphål alls om man vill köra på gatan? pga av bältet bara

inte för att det är tanken att den ska gå på gatan men det är ju lite jobbigt att inte kunna prov köra ett byggen innan det är ban träff

tack för era svar Mvh Martin

Nej, det finns inga kryphål.

Varför tycker så många att det är så krångligt att ha kvar ett fungerande trepunkts rullbälte?

/Gustaf

Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

therealpinto skrev:
Varför tycker så många att det är så krångligt att ha kvar ett fungerande trepunkts rullbälte?

För att bältena oftast inte vill samarbeta med buren. I alla fall inte i min bil.

Vad är det för årsmodell på bilen då? Är den tillräckligt gammal behöver du ju inte ha bälten i den. Fast jag gissar väl på att den är för ny för såna regler.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Citat:

ok, det viste jag inte.(inte hört, läst mm)
Men var står det någonstans?
Inte för jag misstror dig Bert, men jag vill vara TVÄRSÄKER.

det blev en massa ändringar när man började homoligeringsbesiktiga rallybilarna och man slapp en massa grejer bla 3p bälte
men då fick man inte längre framföra tävlingsbilen hur som helst utan endast i samband med tävlig el provkörning och endast av licensierad förare

men ring till rooth så får du en redogörelse på exakt vad som gäller idag
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Jag måste ta bort trepunktsbältet för att överhuvud taget få in min sittafaststol i bilen. Jag har inte åkt dit än. Hur mkt kostar det om man skulle göra det?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Zebb skrev:
Jag måste ta bort trepunktsbältet för att överhuvud taget få in min sittafaststol i bilen. Jag har inte åkt dit än. Hur mkt kostar det om man skulle göra det?
Till att börja med böter för att köra utan bälte, sen kan det väl bli omreggning pga att bälte saknas.

Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Skit också... Får väl ta ut lite inredning så jag kan klämma in det någonstans. Problemet är att jag inte får emellan ett finger mellan kardantunneln och stolen.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Zebb skrev:
Skit också... Får väl ta ut lite inredning så jag kan klämma in det någonstans. Problemet är att jag inte får emellan ett finger mellan kardantunneln och stolen.
Det är ju betydligt bättre om du kan visa att det sitter där det ska (även om det är teoretiskt omöjligt att använda det). När du väl gått med på att du kört utan godkänt bälte (det är väl 1500:- nu) så borde de vara lite beskedligare. Sen får du väl vänta på "bärgare".

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Zebb skrev:

Låter som det är fästet du har problem med, bulta det i stolsfäste etc. Gör du något vettigt fäste så kommer de inte veta att det inte är original och allting frid och fröjd.

1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9828 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande