| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
bilder: skräckexempel på burbygge kanske ?
|
17398 besök totalt |
|
Ett böjt rör klarar inte speciellt mycket belastning innan det viker sig, speciellt inte om det är böjt på "fel" sätt (jag minns inte vad dom olika varianterna kallas, men det finns vad jag vet två sätt att bocka på)
Man bör i så stor utsträckning som möjligt undvika att böja rör överhuvudtaget i en bur-ellar ett ramverk öht, om man inte förbinder delen ovanför med den under böjen med ett rakt rör som kan ta upp belastning. Att sen inte samla belastningspunkter på samma ställe är en dödssynd, som sett på en del av dom inlagda bilderna där en horisontalstötta avslutas på ena sidan av tex huvudbågen, för att fortsätta tex en dm ovanför eller under på andra sidan huvudbågen. Vid en deformation av en sån bur står den inte mot några krafter alls, utan viker bara ihop sig som ett korthus. Egentligen är det ju inget hokuspokus att svetsa ihop en båge/bur om man kan svetsa och tänker på belastningar vid en krock. Tänk triangulering hela tiden så är man på rätt väg!
En bra ide för att få en enkel funktionsbeskrivning om krafter är att titta på en byggställning på något husbygge, där slipper man en massa karossdelar som distraktion, men får en "kurs 1a" i hur det kan se ut-sen gäller det att hitta en byggställning som inte fuskats ihop av nån firma som lagt ett för lågt bud på byggtiden, men det är en annan historia...
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
|
Man ska försöka få krafterna att dra i eller trycka på rören i längsled
(du kan utan vidare hänga i ett pvc-rör men det knäcks på en gång om du försöker stå mitt på ett rör upplagt mellan två pallar). Ett sugrör eller en spagetti tål rätt mycket - så länge det inte böjs. Därför alla trianglar i rörramsbyggen. Därför inga krokiga rör om det kan undvikas. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Hmm.
Men om vi kolla på mitt övre dörr-rör så är det ju lite böjt lite 1½ dm innan det tar emot huvudbågen. Är det egentligen dåligt alltså? För buren kommer ju ifrån guss så han borde ju veta hur det ska vara? http://www.webe3.net/munken2/projekt Svårt att se kanske då det är så pass lite böjt men det är böjt precis innan skarvröret. _________________ /David Johansson |
||||
Hm, ingen som hade någon åsikt om det? _________________ /David Johansson |
||||
Vi måste Först och främst se på vad detta rör skall ha för syfte i rörkonstruktionen. Som de flesta redan nämnt är ett rakt rör överlägset starkast i tryckande krafter. I dragande krafter är det inte lika katastrofalt så länge röret inte är väldigt mycket böjt- vilket innebär mycket flex i konstruktionen- vilket bör undvikas så långt det går, eftersom det blir en svag länk som vid en kollition kan vara katastrofalt. Om man ser i ditt fall, så är röret inte alls böjt så mycket samt även böjt knäcken utåt mot dörröppningen, är troligen är en kompromiss för att få lite mer plats med förarstolen. I många fall är detta rör det enda skydd man har mot att en annnan bil kommer in i förarplatsen vid kollision från sidan. Så jag skulle helst inte kompromissa detta skydd genom massvis med bockar som på denna bil:
Detta rör kommer troligen att bli som en hängmatta innåt i kupén "om det nu håller" efter en sido smäll- Då röret kommer att sträcka ut sig- ont ont!! Eftersom ditt rör bockat med knäcken utåt kommer du att få lite större utrymme vid en smäll vilket är bra. Så ser man ditt bockade rör endast från sidokollisions synpunkt är det helt OK, men ser man det i en frontal krock kommer det inte att hjälpa till så mycket att hålla förarutrymmet intakt.... Men återigen- Det kommer fortfarande att vara till hjälp, men det kunder bara ha varit lite bättre för att ha maximalt skydd och styvhet åt alla håll. Ser man på en NASCAR så prioriterar dom sidokollision, så de kapar ur dörren och bockar ut en MASSIV rörkonstruktion ut mot yttre plåten så de få en större säkerhetsmarginal mot förare om något rör skulle ge sig. Här ett tips på hur kan se ut om man styvar upp ett kraftigt böjt diagonal rör för större sidokollisions skydd. Nu kan inte diagonalrörets knäck tryckas uppåt eller neråt vilket gör detta mycket säkrare, samt ger föraren mer marginaler vid sido kollision.
Så här ser ett modärnt NASCAR chassi ut. Här ser man hur sido stävorna byktar utåt för att ge föraren mer marginaler om rören skulle ge vika. Men nu är ju detta verkligen så ruggigt overkill man kan ha på en "normal hobby banracer". Men det var endast i illustrativt syfte för att visa hur det även går att göra om man är osäker att det skall hålla
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
|
Hm, du skriver att mitt det där röret skulle går utåt, jag har inte satt det utåt någonting.
Är det jättefel jag gjort då? Kul att se besiktningsgubbarnas min när man rullar in med den där buren i under bilden och ber dom krypa in genom rutan
_________________ /David Johansson |
||||
På bilden (ivarjefall) ser det ut som om ditt rör går lite utåt mot dörren vid skarven. Jag hade gussbur i min 80 gt med skarv på samma ställe. Den gick likadant, lite upp och lite ut. Nackdel med skruvad bur. http://www.vombsmotorsport.com/temp/ Så ser min sida ut. _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Bilder o videos
bilder: skräckexempel på burbygge kanske ?
|
17398 besök totalt |

