Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
bilder: skräckexempel på burbygge kanske ?
<<   1, 2, 3, 4
17398 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Den där gör ju varken eller...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



KristianAE86 skrev:


Med risk för att verka dum, varför är det dåligt att ha det så där? Blir röret sämmre när man böjjer det eller vad?

_________________
/David Johansson
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Ett böjt rör klarar inte speciellt mycket belastning innan det viker sig, speciellt inte om det är böjt på "fel" sätt (jag minns inte vad dom olika varianterna kallas, men det finns vad jag vet två sätt att bocka på)
Man bör i så stor utsträckning som möjligt undvika att böja rör överhuvudtaget i en bur-ellar ett ramverk öht, om man inte förbinder delen ovanför med den under böjen med ett rakt rör som kan ta upp belastning.

Att sen inte samla belastningspunkter på samma ställe är en dödssynd, som sett på en del av dom inlagda bilderna där en horisontalstötta avslutas på ena sidan av tex huvudbågen, för att fortsätta tex en dm ovanför eller under på andra sidan huvudbågen. Vid en deformation av en sån bur står den inte mot några krafter alls, utan viker bara ihop sig som ett korthus.

Egentligen är det ju inget hokuspokus att svetsa ihop en båge/bur om man kan svetsa och tänker på belastningar vid en krock. Tänk triangulering hela tiden så är man på rätt väg!

En bra ide för att få en enkel funktionsbeskrivning om krafter är att titta på en byggställning på något husbygge, där slipper man en massa karossdelar som distraktion, men får en "kurs 1a" i hur det kan se ut-sen gäller det att hitta en byggställning som inte fuskats ihop av nån firma som lagt ett för lågt bud på byggtiden, men det är en annan historia...

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19329



Man ska försöka få krafterna att dra i eller trycka på rören i längsled
(du kan utan vidare hänga i ett pvc-rör men det knäcks på en gång om
du försöker stå mitt på ett rör upplagt mellan två pallar).

Ett sugrör eller en spagetti tål rätt mycket - så länge det inte böjs.

Därför alla trianglar i rörramsbyggen.

Därför inga krokiga rör om det kan undvikas.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Hmm.
Men om vi kolla på mitt övre dörr-rör så är det ju lite böjt lite 1½ dm innan det tar emot huvudbågen. Är det egentligen dåligt alltså? För buren kommer ju ifrån guss så han borde ju veta hur det ska vara?
http://www.webe3.net/munken2/projektcaprin/bur/DSC00224.jpg

Svårt att se kanske då det är så pass lite böjt men det är böjt precis innan skarvröret.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



wipe skrev:
Hmm.
Men om vi kolla på mitt övre dörr-rör så är det ju lite böjt lite 1½ dm innan det tar emot huvudbågen. Är det egentligen dåligt alltså? För buren kommer ju ifrån guss så han borde ju veta hur det ska vara?
http://www.webe3.net/munken2/projektcaprin/bur/DSC00224.jpg

Svårt att se kanske då det är så pass lite böjt men det är böjt precis innan skarvröret.


Hm, ingen som hade någon åsikt om det?

_________________
/David Johansson
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag kommer ihåg att mitt var likadant på buren i rallybilen, den köpte jag av sme'n i Rolfstorp. Undrade mest vad den hade för funktion.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



wipe skrev:
wipe skrev:
Hmm.
Men om vi kolla på mitt övre dörr-rör så är det ju lite böjt lite 1½ dm innan det tar emot huvudbågen. Är det egentligen dåligt alltså? För buren kommer ju ifrån guss så han borde ju veta hur det ska vara?
http://www.webe3.net/munken2/projektcaprin/bur/DSC00224.jpg

Svårt att se kanske då det är så pass lite böjt men det är böjt precis innan skarvröret.


Hm, ingen som hade någon åsikt om det?


Vi måste Först och främst se på vad detta rör skall ha för syfte i rörkonstruktionen.

Som de flesta redan nämnt är ett rakt rör överlägset starkast i tryckande krafter. I dragande krafter är det inte lika katastrofalt så länge röret inte är väldigt mycket böjt- vilket innebär mycket flex i konstruktionen- vilket bör undvikas så långt det går, eftersom det blir en svag länk som vid en kollition kan vara katastrofalt. Om man ser i ditt fall, så är röret inte alls böjt så mycket samt även böjt knäcken utåt mot dörröppningen, är troligen är en kompromiss för att få lite mer plats med förarstolen. I många fall är detta rör det enda skydd man har mot att en annnan bil kommer in i förarplatsen vid kollision från sidan. Så jag skulle helst inte kompromissa detta skydd genom massvis med bockar som på denna bil:


Detta rör kommer troligen att bli som en hängmatta innåt i kupén "om det nu håller" efter en sido smäll- Då röret kommer att sträcka ut sig- ont ont!!
Eftersom ditt rör bockat med knäcken utåt kommer du att få lite större utrymme vid en smäll vilket är bra. Så ser man ditt bockade rör endast från sidokollisions synpunkt är det helt OK, men ser man det i en frontal krock kommer det inte att hjälpa till så mycket att hålla förarutrymmet intakt.... Men återigen- Det kommer fortfarande att vara till hjälp, men det kunder bara ha varit lite bättre för att ha maximalt skydd och styvhet åt alla håll.


Ser man på en NASCAR så prioriterar dom sidokollision, så de kapar ur dörren och bockar ut en MASSIV rörkonstruktion ut mot yttre plåten så de få en större säkerhetsmarginal mot förare om något rör skulle ge sig.

Här ett tips på hur kan se ut om man styvar upp ett kraftigt böjt diagonal rör för större sidokollisions skydd. Nu kan inte diagonalrörets knäck tryckas uppåt eller neråt vilket gör detta mycket säkrare, samt ger föraren mer marginaler vid sido kollision.



Så här ser ett modärnt NASCAR chassi ut. Här ser man hur sido stävorna byktar utåt för att ge föraren mer marginaler om rören skulle ge vika. Men nu är ju detta verkligen så ruggigt overkill man kan ha på en "normal hobby banracer". Men det var endast i illustrativt syfte för att visa hur det även går att göra om man är osäker att det skall hålla

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Hm, du skriver att mitt det där röret skulle går utåt, jag har inte satt det utåt någonting.
Är det jättefel jag gjort då?



Kul att se besiktningsgubbarnas min när man rullar in med den där buren i under bilden och ber dom krypa in genom rutan

_________________
/David Johansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator

wipe skrev:
Hm, du skriver att mitt det där röret skulle går utåt, jag har inte satt det utåt någonting.
Är det jättefel jag gjort då?



Kul att se besiktningsgubbarnas min när man rullar in med den där buren i under bilden och ber dom krypa in genom rutan


På bilden (ivarjefall) ser det ut som om ditt rör går lite utåt mot dörren vid skarven.
Jag hade gussbur i min 80 gt med skarv på samma ställe. Den gick likadant, lite upp och lite ut.

Nackdel med skruvad bur.


http://www.vombsmotorsport.com/temp/bur/Resize%20of%20P1010008.JPG
Så ser min sida ut.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Bilder o videos
bilder: skräckexempel på burbygge kanske ?
<<   1, 2, 3, 4
17398 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande