Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Dagens Industri "Alla Nya Bilar 2007" En sväng på Nordschle
1937 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dagens Industri "Alla Nya Bilar 2007" En sväng

Kan rekommendera körnikan på sidan 144, sista sidan.

"Man brukar säga att det krävs fem varv för att lära sig banan"

Nåväl, Thed Björk bjuder Håkan Matson på ett varv i en hyrd Seat Altea - gasen i botten.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Re: Dagens Industri "Alla Nya Bilar 2007" En sv

[quote="Erik B"]
"Man brukar säga att det krävs fem varv för att lära sig banan"
quote]
Tror dem menar att det behövs 5 varv innan man hittar runt banan utan karta och kompass

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Såg den i morse också. Gjorde en stor suck då jag så att Mattson var med i denna.
Voine, voine...

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



Tänk vad tråkigt det hade varit om man lärt sig banan på fem varv... Vad skall man göra sedan då?!!!!


_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Var väl en hel del fel i den artikeln?
"Drygt 2.4 mil lång" är den väl inte? Snarare 2.1, eller?
och hur många kurvor är det egentligen? Han skrev väl 150 eller 175 om jag minns rätt.
Man brukar väl säga att det är sisådär 75?
Sen tyckte jag bilden över banan såg konstig ut. Är det någon äldre sträckning kanske? Eller nån variant där man bara använder en liten del av GP-slingan istället för hela som vid 24h och andra race?
Som vanligt blir man undrande över vad den där Matsson säger...

Thed Björk är däremot cool, även om jag tror vad jag vill på att han lärde sig banan på fem varv.
/ Andreas

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Bilden var inte helt up to date. Starten är flytttad sedan några å roch ligger inte inne på GP-området längre...
Thed är en suverän förare, det måste jag tillstå. Lära sig banan på två varv är faktiskt starkt gjort. Och farten var inte så dålig den heller. Lite fortare än Sabine gjorde i högerstyrda (det är väl mest rejsigt så i och för sig...) diesel Transiten.. ;-)

_________________
Bo Wihlborg
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



AndreasVHaninge skrev:
Var väl en hel del fel i den artikeln?
"Drygt 2.4 mil lång" är den väl inte? Snarare 2.1, eller?
och hur många kurvor är det egentligen? Han skrev väl 150 eller 175 om jag minns rätt.
Man brukar väl säga att det är sisådär 75?
Sen tyckte jag bilden över banan såg konstig ut. Är det någon äldre sträckning kanske? Eller nån variant där man bara använder en liten del av GP-slingan istället för hela som vid 24h och andra race?
Som vanligt blir man undrande över vad den där Matsson säger...

Thed Björk är däremot cool, även om jag tror vad jag vill på att han lärde sig banan på fem varv.
/ Andreas


Man brukar säg att banan är 2.1 mil och att den har 143 kurvor.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



RS Patrik skrev:
Man brukar säga att banan är 2.1 mil och att den har 143 kurvor.


Vem är "man"? Ska "man" tolkas som någon initierad förståsigpåare? Det finns ett otal seriösa källor som hävdar allt mellan 65 - 180...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Christian Eick skrev:
RS Patrik skrev:
Man brukar säga att banan är 2.1 mil och att den har 143 kurvor.


Vem är "man"? Ska "man" tolkas som någon initierad förståsigpåare? Det finns ett otal seriösa källor som hävdar allt mellan 65 - 180...


Finns väl en "fri" tolkning på vad som är en kurva å andra sidan. Men när jag var ny inför det första Ringen besöket och pluggade namn och läste allt om Nordslingan inkl. Peeter's kurs. Då läste jag dessa siffror mer än 1 gång.

Har du andra uppgifter/åsikter, välkommen in med dem thumbs up

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



RS Patrik skrev:
Finns väl en "fri" tolkning på vad som är en kurva å andra sidan. Men när jag var ny inför det första Ringen besöket och pluggade namn och läste allt om Nordslingan inkl. Peeter's kurs. Då läste jag dessa siffror mer än 1 gång.

Har du andra uppgifter/åsikter, välkommen in med dem thumbs up


Patrik, jag menar bara att det ofta är meningslöst att prata om antalet kurvor eftersom varje individ i princip har sin egen definition av vad en kurva är (beroende på bil också givetvis). Den ursprungliga officiella angivelsen när bygget av banan var klar var 172. Att antalet ändrats genom årens lopp med ombyggnationer här och var, främst 1970, står också klart. Allt annat är spekulation i mina ögon.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Christian Eick skrev:
RS Patrik skrev:
Finns väl en "fri" tolkning på vad som är en kurva å andra sidan. Men när jag var ny inför det första Ringen besöket och pluggade namn och läste allt om Nordslingan inkl. Peeter's kurs. Då läste jag dessa siffror mer än 1 gång.

Har du andra uppgifter/åsikter, välkommen in med dem thumbs up


Patrik, jag menar bara att det ofta är meningslöst att prata om antalet kurvor eftersom varje individ i princip har sin egen definition av vad en kurva är (beroende på bil också givetvis). Den ursprungliga officiella angivelsen när bygget av banan var klar var 172. Att antalet ändrats genom årens lopp med ombyggnationer här och var, främst 1970, står också klart. Allt annat är spekulation i mina ögon.


och var hittar man denna info? Så man inte har felaktikheter för sig...

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



Det är väl fullständigt meningslöst att fundera över en siffra på "hur många kurvor" NS har. Banan ligger där den ligger och sträckningen är den den är. Vad som sedan räknas som "kurva" är för mig fullständigt ointressant...

Ps. lät visst lite tjurig där. :-)

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



RS Patrik skrev:
och var hittar man denna info? Så man inte har felaktigheter för sig...


Det är bara att börja söka på det därninga Internet!

Här är dock några startlänkar med allmänt intressant läsning om Nürburgring och bl.a. antalet kurvor:

http://forums.autosport.com/showthread.php?s=e44176196573e0915696e54ee . . . .

http://forums.autosport.com/showthread.php?s=e44176196573e0915696e54ee . . . .

http://www.pro-steilstrecke.de

http://sudschleife.8200rpm.com/

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Christian Eick skrev:
RS Patrik skrev:
och var hittar man denna info? Så man inte har felaktigheter för sig...


Det är bara att börja söka på det därninga Internet!

Här är dock några startlänkar med allmänt intressant läsning om Nürburgring och bl.a. antalet kurvor:

http://forums.autosport.com/showthread.php?s=e44176196573e0915696e54ee . . . .

http://forums.autosport.com/showthread.php?s=e44176196573e0915696e54ee . . . .

http://www.pro-steilstrecke.de

http://sudschleife.8200rpm.com/


Tack!

Bara att plugga in all info...

Klubben för värdelöst vetande...

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Nürburgring
Dagens Industri "Alla Nya Bilar 2007" En sväng på Nordschle
1937 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande