Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1937 besök totalt |
Dagens Industri "Alla Nya Bilar 2007" En sväng
Kan rekommendera körnikan på sidan 144, sista sidan. "Man brukar säga att det krävs fem varv för att lära sig banan" ![]() Nåväl, Thed Björk bjuder Håkan Matson på ett varv i en hyrd Seat Altea - gasen i botten. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re: Dagens Industri "Alla Nya Bilar 2007" En sv
[quote="Erik B"] "Man brukar säga att det krävs fem varv för att lära sig banan" ![]() quote] Tror dem menar att det behövs 5 varv innan man hittar runt banan utan karta och kompass ![]() ![]() _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Var väl en hel del fel i den artikeln?
"Drygt 2.4 mil lång" är den väl inte? Snarare 2.1, eller? och hur många kurvor är det egentligen? Han skrev väl 150 eller 175 om jag minns rätt. Man brukar väl säga att det är sisådär 75? Sen tyckte jag bilden över banan såg konstig ut. Är det någon äldre sträckning kanske? Eller nån variant där man bara använder en liten del av GP-slingan istället för hela som vid 24h och andra race? Som vanligt blir man undrande över vad den där Matsson säger... ![]() Thed Björk är däremot cool, även om jag tror vad jag vill på att han lärde sig banan på fem varv. ![]() / Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
Bilden var inte helt up to date. Starten är flytttad sedan några å roch ligger inte inne på GP-området längre...
Thed är en suverän förare, det måste jag tillstå. Lära sig banan på två varv är faktiskt starkt gjort. Och farten var inte så dålig den heller. Lite fortare än Sabine gjorde i högerstyrda (det är väl mest rejsigt så i och för sig...) diesel Transiten.. ;-) _________________ Bo Wihlborg |
||||
Man brukar säg att banan är 2.1 mil och att den har 143 kurvor. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Vem är "man"? Ska "man" tolkas som någon initierad förståsigpåare? Det finns ett otal seriösa källor som hävdar allt mellan 65 - 180... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Finns väl en "fri" tolkning på vad som är en kurva å andra sidan. Men när jag var ny inför det första Ringen besöket och pluggade namn och läste allt om Nordslingan inkl. Peeter's kurs. Då läste jag dessa siffror mer än 1 gång. Har du andra uppgifter/åsikter, välkommen in med dem ![]() _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Patrik, jag menar bara att det ofta är meningslöst att prata om antalet kurvor eftersom varje individ i princip har sin egen definition av vad en kurva är (beroende på bil också givetvis). Den ursprungliga officiella angivelsen när bygget av banan var klar var 172. Att antalet ändrats genom årens lopp med ombyggnationer här och var, främst 1970, står också klart. Allt annat är spekulation i mina ögon. ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
och var hittar man denna info? Så man inte har felaktikheter för sig... _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Det är väl fullständigt meningslöst att fundera över en siffra på "hur många kurvor" NS har. Banan ligger där den ligger och sträckningen är den den är. Vad som sedan räknas som "kurva" är för mig fullständigt ointressant...
Ps. lät visst lite tjurig där. :-) _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Det är bara att börja söka på det därninga Internet! ![]() Här är dock några startlänkar med allmänt intressant läsning om Nürburgring och bl.a. antalet kurvor: http://forums.autosport.com/showthre http://forums.autosport.com/showthre http://www.pro-steilstrecke.de http://sudschleife.8200rpm.com/ _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Tack! Bara att plugga in all info... Klubben för värdelöst vetande... _________________ Patrik Ljunggren |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1937 besök totalt |