| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Projektbegränsning... Var ska man sätta stopp?
|
2145 besök totalt |
|
Hur långt ska man gå egentligen? För att slippa att alltid stå med en halvklar bil när banåkasäsongen startar, införskaffades för någon vecka sedan en tom kaross där jag planerar att göra de förändringarna som jag egentligen skulle gjort på nuvarande bil. Det sträcker sig till bland annat bygga en ny bakvagn, styva upp karossen samt eventuellt försöka mig på att fixa till en ny framvagn också. Någon mindre plåtmodifiering finns också i tankarna. Högsta prio var ju att fixa till en ny bakvagn och bur i lugn och ro och det var därför det köptes en tom kaross. När väl karossen är "färdig" är det ju ganska bekvämt att flytta över alla prylar (motor, låda, inredning osv) från den gamle. Efter att karossen skjutsats in i garaget och tankeverksamheten började ta fart, började ju tankarna kretsa kring en individuell bakvagn istället för den tilltänkta trelänken, kanske flytta bensintanken till lämpligare ställe och massera plåten så att man kan få plats med ett normalt avgassystem utan att behöva dra det under golvet. "Det är ju lika bra när man ändå är igång". Tanke nummer två gick genast mot corvettens transaxel eftersom man ändå var inne på individuell bakvagn. Men då får man nog göra tämligen stora ingrepp och då är frågan om det inte är lika bra att bygga ett nytt chassie istället? Det finns många fördelar med det. Dels kan man bli av med bilens nuvarande wettexegenskaper och man kan ju passa på att ordna aerodynamiken med ett slätt golv, en vettig venturi där bak samt omplacera div delar som man irriterat sig på att de antingen sitter i vägen eller sitter för trångt.
Tanke nummer tre började då gå mot att; om man ändå ska bygga helt nytt, kan man ju skita i alla regler som redan finns, sätta motorn bakom stolarna och spåra ur ordentligt! Galet, javisst. men alla kan ju inte vara civiliserade. Fast då kanske man inte behöver låsa sig till en firebirdkaross från mitten av 70talet...
Hur ska man egentligen begränsa sig när man börjar från grunden? Spontant känns det inte überavancerat att konstruera en bil med motorn bak istället för transaxelversionen (båda två förutsätter nybyggnation av det mesta under karossen). Jag ser mina mekaniska kunskaper som rätt goda, har bra CADvana och tillgång till program och kunniga kollegor. Jobbet har en maskinpark som gör att jag kan klara av det mesta (egentligen behöver man ju bara TIGsvets och kap ) om jag skulle råka ut för att behöva tillverka något fäste eller liknande. Tanken är väl att börja med att CADa en översikt så att man kan få en uppfattning om svårighetsgraden och om det helt enkelt är genomförbart.
Den stora risken med omfattande projekt brukar ju vara att de avstannar och jag misstänker att jag också ligger i den riskzonen om ett par år varför man egentligen inte ska göra något allt för vilt. Det här blev en rätt flummig post... Vet faktiskt inte riktigt vad jag ville få ut av det hela men ni kanske kan ge era inputs på det hela? Hur hade ni begränsat er egentligen?
Vad är "lagom" nivå? Ska man ens bemöda sig med att kasta ut pinnen som håller bakaxeln till fördel för en individuell? |
||
|
Kanske lägga nåt år på att köra så mycket det går och optimera den plattform du har nu innan du projekterar nästa?
Annars kan du ju börja bygga en egen rörram till valfri kaross (GT40 med en halvmeters bubbla på taket tex ).
|
||
|
Förtydligande;
Det var inte tänkt att jag skulle börja slakta karossen i år...
Jag kommer fortsätta uppgradera nuvarande bil, men bara mindre uppgraderingar. Bakvagnen är tex något som inte kommer bytas ut mot ny konstruktion, mest pga att det är då kapen åker fram och då är det egentligen kört (dvs när väl kapen sätts i karossen, kommer den inte ut på ett par år ). Bur blir det nog inte heller...
|
||
|
Jag tycker det verkar som att du är i samma situation som både jag och Andreas Millbro.
Dvs man har insett att bilen man har är en skithög och man skulle vilja göra så mycket ändringar så man har jobb för hela livet.
Det vi har kommit fram till är följande: Nöjd dig med bilen som den är, kör på bana, det är kul Sen planerar man att bygga den "riktiga" bilen, dvs den bilen man egentligen vill ha i en ideal värld. Och då kommer du snabbt komma fram till att det är inte en pontiac du vill ha, eller iaf inte en riktig gjord av stål utan något helt annat. Och på det spåret är man.....
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Det vettiga (om man gillar Firebirdens utseende) är väl att gjuta av den och handla en hög med rör som man kan knåpa ihop med bara ytterlinjerna som begränsning. Att hålla på och modda befintlig plåt blir bara en massa extra jobb som man egentligen hade kunnat slippa och dessutom få en bättre slutprodukt.
Alternativet är att kapa ut ett "fyrkantigt" hål i golvet bakom stolarna och måtta in önskad bakvagn. Generellt sett ger steg för steg-moddar mest bara irritation. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Re: Projektbegränsning... Var ska man sätta stopp?
Vad är det du själv vill, egentligen? Börja reda ut den delen så kanske resten ger sig med tiden?
Är det skruva du vill göra? Eller bygga något "på riktigt"? Eller är det köra? I mitt fall har jag bara hunnit börja på punkt 1 och 2 på min långsiktiga lista: 1. Lära mig köra bil 2. Lära mig meka med bil 3. Bygga en ren ban/busbil från grunden (I nuläget sneglar jag på en GT40-replika, men vem vet...) . . . 99. Bygga en egen konstruerad banbil Håller nog med Lennart om att småplocka lite (känns som att bygga om en befintlig klassas in där, om man inte gör som Urban med hans Swift!) i längden gör att man får begränsa sig? Kanske bättre att satsa på en rörhög och få det precis som man vill? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Jag tycker Lennart's förslag är bäst, lägg tiden på att skapa schyssta gjutpluggar, gjut av den, flytta över rutorna, och på sikt bygg en hel rörram under karossen med allt geometriskt "rätt" och delad bakvagn osv osv.
EDIT givetvis skulle jag under tiden också "hitta" en kopia av Solid Works och lära mig använda det så man kan rita upp ramen innan och passa in allting i förväg
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Absolut inget fel i det och det är ofta lika mycket jobb att planera som att utföra (men billigare att göra "fel" och ändra i SW). Men då vore det lämpligt med en 3Dvisningskomponent till forumet så det bli enkelt att presentera vad man menar.
|
||
|
Äh, du har ju redan en bil du uppenbarligen gillar att köra på bana så ös på bara.. körtid kan du ju få..!
Så vad gäller ditt drömprojekt - om du inte känner för att låta bygget ta tid så skippa det helt.. annars - BYGG..!! 50% av sporten är garagetiden ju..!! =) blir du klar så blir du klar, om inte så tja, du har ändå haft roligt, vem bryr sig om det blir en pallbocksracer egentligen? så länge DU har kul så har DU kul! dvs strunta i vad folk tycker och gör vad du känner för!
_________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Ett helt generellt och seriöst menat svar:
-Sätt dig ner och definiera mål och omfattning. Gärna också en tidsrymd inom vilken dina aktiviteter ska rymmas. Definiera sedan etappmål. om du t ex väldigt gärna vill ut och köra nästa säsong (exempel på etappmål), så ska du ju inte riva delar som du inte hinner få ihop igen. Dvs, välj 'strider du kan vinna' mätt mot etappmålen. Ursäkta om jag rapat upp självklarheter....
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
SuperMOG; om ma ska försöka sig på en målformulering så borde det väl vara något i stil med att bilen är tänkt till att åka och äta glass med, köra banträffar och att utveckla mig själv både som förare och konstruktör (de två sistnämda sakerna låter iof lite småtöntigt... Fast alla som är bilintresserade är väl egentligen ganska töntiga
). Hade jag byggt den för en specifik tävlingsklass, hade ju klassreglerna begränsat och därmed hade inte denna typen av frågeställning uppkommit.
Nåja, kul att det finns fler som resonerat och kommit fram till att deras bilar är skithögar och att arbetet med att få den bättre blir för stort.. Fast det är ju en utmaning i sig...
Westfield; Jag har redan solidworks (fullt lagligt) på hemdatorn via jobbet, samt jag har kollegor som är hyperintresserade av CAD och gärna ställer upp med tips och idéer om jag skulle köra fast på något. Detta var väl egentligen grundtanken att kunna rita upp det mesta och därmed få en någorlunda förståelse för hur stort arbete det blir innan man ens satt kapen i karossen. Dessutom kan man väldigt lätt ta reda på vikt, vridstyvhet, flex i konstruktionen osv! För att förtydliga en gång till, har jag ju numera en bil som fungerar (nåja.. nästan iaf) och en tom kaross som jag tänker slakta. Dvs nästa år ska jag rasta pontiacen! vem vet, man kanske bankar huvudet i gatan efter det och frågar sig hur man kunde lägga så mycket tid i garaget när köra är det roligaste som finns i hela världen? Den som lever får se.
|
||
Fast det kanske inte är fel att snegla på en tävlingsklass ändå? Rätt som det är har du kanske tröttnat på alla glassar och har ekonomi och körerfarenhet så du blir sugen på att tävla. Om du ändå kommer lägga ner så mkt tid och pengar så är det ju inte fel om bilen kan användas då? Själv tycker jag ett motsägelsefullt ekipage är tilltalande på något vis, dvs ett gammalt jänke-järn som uppför sig som en formelbil är helrätt...
|
Jag tycker du verkar vara på väg att hoppa över, eller ivf skjuta rejält på framtiden, vad jag tror är en av dom trevligaste, och möjlighen även mest påfrestande faserna, av ditt pågående bygge.... nämligen att få det till att gå hyggligt med nuvarande koncept. Jag tror du har minst en sommarsäsongstestande, en vintersäsong av större justeringar och ytterligare en sommarsäsong innan innan den beter sig anständigt på banan. om du tror att du nästan är klar nu så tror jag du tror väääldigt fel
Det är ju nu du har chansen att lära dig ännu mer och äntligen få återkoppling på allt arbete. Bygga bil har du gjort, nu ska du ställa in den oxo (och så klart ha trevligt under tiden) Visst kan du skaffa ngt nytt att att greja med när andan faller på, men "låna" inga grejor från den nästan körklara bilen.... _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag står i samma situation. Och så här har jag funderat.
Man måste få bilen körbar och (säljbar) så fort som möjligt. En bil som inte funkar är en pengingförstöring utan motstycke. Sedan samlar man delar för de ändringar man vil göra i framtiden. ombyggnaden görs när alla delar finns på hyllan. Att skaffa en ny kaross är jättebra. Då kan bilen rulla under tiden man gör stora förändringar . Jag tycker absolut att du ska hålla dej till den karossmodell som du har. Det har ju blivit lite av ditt varumärke. Och varför skulle en Firebird bli sämre än något annat. Hur många har egentligen lyckats bigga en mittmotorbil som faktiskt är snabb och användbar..?? Att bygga en helt ny bil är jättekul...men ett mastodontjobb. Och jag tror inget på att ha Seriösa ombyggnader av karosser, som du är inne på nu.....ska börja på marknivå. Rätt markfrigång. Plant golv. Avgassystem. Gott om plats för hjul mm..mm. Jag tycker inte du ska bygga på Corvette bakvagn.....utan ta en ordentlig titt på Lincoln MK8. Mycket bra grejor...till en bråkdel av priset. (jag har ett par stycken på hyllan) Lite lortfattat.....men jag har problem med bredbandet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Det ligger lite i vad superMOG säger ang modifieringar, men samtidigt känns det som om skaparglädje förtas när man måste följa reglementen.
Tanken är vettig, jag ska fundera på den! Skiftar inte regler lite hit och dit med tiden samt att vissa raceklasser dör och andra uppstår? Känns ganska trist om man står där om fem år med en bil som inte är godkänd längre eller att klassen upphört? Pär; Jo... När jag menade "färdig" tänkte jag på färdig i benämningen att inget större jobb kommer göras. Det ska bli kul att fibbla med hjulvinklar, däcktryck, finjusteringar i drivlinan osv och jag räknar inte med att sätta några rekord varken denna eller nästa sommar. Däremot kommer jag nog ha barnsligt kul!
Den nya karossen var väl mest tänkt som "när andan faller på", samt att hindra mig från att påbörja något större projekt på nuvarande (rullande) bil och därmed missa nästa säsong också! Butterfly; Tack för inputsen. Att Firebirden blivit mitt varumärke har jag faktiskt aldrig tänkt på... Får väl helt enkelt ta och låsa mig till -74modellen och inget annat. Nu var jag ju inte inne på corvettens bakvagn, utan bara dess transaxellåda som är rätt smidig tycker jag. Jag har kikat på lincolnens bakvagn, men tycker inte att det är något att satsa på om man bygger allt annat från grunden (dock är den nog oslagbar om man ska transplantera den in i en befintlig kaross!! När jag postade denna tråden, frågade jag mig själv varför jag gjorde det egentligen... hur skulle någon kunna bidra till det flummet jag presenterade. Bevisligen har den hjälpt väldigt mycket hittills! Stort tack till alla som bidragit med åsikter, fortsätt gärna. |
||
|
Hade tydligen inte fattat upplägget riktigt när jag skrev, tydde det som att du dragit på dig ytterligare åratal av skruvande innan kurvkontakt skulle bli möjlig. Sorry...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Jag känner igen mig i Jeppsons tankar. Efter att ha grismeckat på Rekorden i nästan 5 år så fick jag ju äntligen ut den på lite körning i höstas. Vissa saker funkade klockrent, andra funkade sådär och vissa saker funkade inte alls bra. Bromsarna tex...
Visst har jag också grandiosa planer för min tyska gubbsedan, bla motorbyte, men det blir inte denna vintern. Bilskrället är ju inte ens regbesiktigad än så jag får hel enkelt lugna ner mig lite. Samla på sig roliga prylar kan man ju däremot göra hela tiden...
oj vad jag svamlar, kanske inte tillförde nåt till ämnet... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2145 besök totalt |