| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Handbroms-ok
|
1 besök senaste veckan (25284 totalt) |
|
Hmmmm willwood har ju för max 20 mm tjocka skivor. Skulle det vara möjligt att fixa en spacer på något vänster så att man kan få i en 25 mm skiva eller kommer jag sabba hela oket då?
Funderar på att sätta mina framok samt skivor bak men har lite problem med handbromsen. Känns inte direkt värt att bygga hydralisk handbroms. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Volvo 440/460/480, s40/v40 samt dom nya s40/v50 är dom volvo modeller som har inbyggd mekanisk handbroms i bakoken
vissa renaulter har det också, tror nästan det är alla med skivbromsar bak från mitten av 90 talet och framåt, dom äldre har jag ingen koll på _________________ Michael Ralston |
||
|
En bekant som håller på o bygger en hotrod tog saab framok o satte bak (alltså en sån där konstig saab som har handbromsen på framhjulen) om jag inte minns fel
Edit: oj ! såg nu att saab-ok redan blivit nämnda _________________ Mats Andersen |
||
Med ca 80-85% av bromsförmågan fram så behövs det inte mycket bakbromsar. Fint med 60/40 FWD va????
Gärna bilder på ok _________________ Johan Sjölinder |
||
Alla sierror/scorpior med v6or har skivor bak tror jag och dom har sånna ok. Dock enkolvs men det är ju bilar som är vanliga på skroten iallafall. _________________ /David Johansson |
||
Hela VAG gruppen med skivor bak har inbyggd handbroms, finns för både solida och ventilerade skivor. Mazda 626 _________________ Roland Johansson |
||
Länk till vår leverantör på jobb http://www.budweg.com/budwegweb/catalogue/search.asp går att söka på bilmodell, art nummer eller likn. ( åsså förstoringsglaset så kommer massa info)
Exempel: Audi 80 är ju ganska vanligt Opel Astra G ( de med skivor ) (lucas att föredra)
Vofflo v40 _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
bobo> borde det inte gå o hitta några MC-ok som är delbara så du kan sätta nån distans imellan för o anpassa till rätt skivtjocklek. Tror utbudet på begagnade hydrauliska MC-ok borde vara större än gocart dito.
fuling> 93ss/sc har jag hört ska ha mekanisk handbroms i oken också. Ifall du vill hålla dej inom märket =) varför inte köra med og900/9000 oken föresten. Själv tycker jag dom funkar bra, lätt o justera hanbromsen är det ju iaf. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||
|
allas vår b-tema
http://www.biltema.se/carparts/carpa vet inte säkert att de är likadana ok som 80talarna, alltså hydrauliska med vajer _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
Beror ju lite på var stötdämparen sitter men i VAG sortimentet finns just den modell av ok du har, men en del har handbromsvajern uppåt och en del neråt (och innan någon tror att höger och vänster ok har förväxlats så har de inte det, luftnippeln uppåt...) så man kan ju välja vad som är lämpligt för att sedan dra vajern vidare. _________________ Roland Johansson |
||
Johan, här är en bild på Renaultoken jag yrade om. Armen till wiren går åt andra hållet jämfört med dina ok. Wiren kommer ganska nära skivan. Kanske funkar.
Bilden föreställer höger sida. Från insidan. Oket sitter bakom axeln. |
||
|
såna där små-ok, klarar man besiktningen med såna? Verkar som att kolven i iaf ett av mina bak-ok har kärvat ihop, så nu får man fundera på alternativa lösningar. Helst något som är lite mer service-vänligt än fiero-oket...
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Ok med h-broms
Hej. Håkan här. Jag har nog tänkt att göra en variant på min Alfa som blir ett broms ok och ett enkelt mekanskt h-broms ok per sida. Funderar på att flytta ut mina bak ok till hjulen och sätta supertunna skivor därinne med små h-broms ok. Jag gick och kolla lite på biltema och hittade ett modernt glidande alu ok som var superlätt. Kolla det nr 66-5010 38 mm kolv Vilken storlek är det du tänker på? H http://www.alfapower.nu/viewthread.p _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
|
var tvungen att kontrollmäta kolven från oket som jag håller på med nu. hade ju kunnat ha sån tur så att de uppgifter jag fått varit fel, och det var de. Kolven är inte 45mm, som jag fått höra, utan 47,6mm...
alu-ok säger du... känns mer o mer som att man skulle försöka ta bort handbroms-funktionen på Fiero-oket och montera ett extra ok (biltema) bara för handbroms _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Handbroms-ok
|
1 besök senaste veckan (25284 totalt) |