| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Aluminium Bells till bromsskivor?
|
9165 besök totalt |
|
Jag har lite funderingar på om det skulle gå att på ett relativt enkelt sätt svarva eller fräsa ur naven på mina standardskivor som är blytunga och ersätta dessa nav med egentillverkade i alu. Bra eller anus? Vad ska man isf använda sig av för nitar eller bultar för att para ihop de olika delarna och vilken sorts alu bör man ha och vilken är minsta rekomenderade tjocklek? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
|
Du menar modda en standard slitdetalj för att sedan behöva göra nya allt eftersom du behöver byta ut dem?
Hur stor är prisskillnaden mellan orginalskivor och flytande skivor i motsvarade storlek ("slitdetaljen")? Skulle det inte fungera att göra bells till redan befintliga flytande skivor (som passar dina ok)? |
||||
|
Re: Aluminium Bells till bromsskivor?
Anus. Standardskivorna har oftast en helt annan kvalite (sämre) än rotorer. Finns det dåliga rotorer? Bult och mutter, M6 eller M8 beroende på antal. Minsta rekommenderare tjocklek på vad? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tänkte på dimensionen på naven som man isf gör i alu istället för original som är i stål/gjutgods. _________________ Jonas Edling |
||||
Det kan vara en variant att göra så också, någon som vet vad lösa skivor utan nav kan gå på? Bör vara ca 325mm i diameter. _________________ Jonas Edling |
||||
Allt från $40 till 4000Sek. AP-skivor från england i din dimension ligger på ca 2000Sek /st. Wilwood från USA ca $40-> Från KH kostar dom typ 3500Sek/st _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Beror lite på diameter och vilken offset det blir, men åtta-tio millimeter kan vara ok. _________________ Roland Johansson |
||||
|
om du har tänkt skaffa en skivring av lite högre kvalité så är utbudet mer begränsat pga att originalskivorna till BMWn är 25mm tjocka och de flesta "raceskivor" ligger kring 28-32mm i den dimensionen.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
|
Du vill inte byta ok gissar jag. Annars tycker jag M3E36 skivor är rätt trevliga. Har sånna på min bil och dom har ju nav i alu och är mycket lättare. Dessutom finns de snabbt tillgängligt den dagen du behöver nya. Sen tror jag Stacke har en PFC variant av den också?! Det kan han väl svara på själv isåfall.
|
||||
Jo det vill jag väl iofs, men det är en fråga om ekonomi också
om E36 skivorna har nav i alu så borde de vara en hel del lättare. Är det någon som vet vikten på en sådan? De är väl 315mm eller minns jag fel då? Borde väl kunna funka tillsammans med E46 oken? Tanken från början var en relativt enkel och billig lösning för att spara vikt och dessutom är det rätt kul att göra egna prylar. _________________ Jonas Edling |
||||
Fast om det endast skiljer 3mm så borde man väl kunna fräsa av lite på beläggen? Hmm, kanske även behöver modda i oket för att få in skivan men det borde väl gå att lösa... _________________ Jonas Edling |
||||
Jag har ett par skivor i garaget som du kan få kolla på _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
jag tänkte göra egna bells till mina framskivor,dels för att det ser ballare ut
sen så måste jag köra med 5-10mm spacers fram för att inte oken ska ta i fälgarnas ekrar, då kan jag köra med tlite tjockare centrum till skivan samt 10mm längre org bultar...vips så slipper jag köra med äckliga spacers som bara ställer till det så fort man skiftar hjul...
detta är ingen rejsbil så det är inte så noga....sen jobbar jag som CNC fräsare så det blir ju billit
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
Det låter bra, du får testa hur det funkar och om det blir bra. Sen får du visa bilder på det sen vet du vem som ringer i jakten på material
Vilken sorts alu ska man ha till bellsen? _________________ Jonas Edling |
||||
7075... Och är inte skivor och nav alltför offsettade så räcker det med 7mm gods. Det har i alla fall vi kört i dom flesta fall. /Martin |
||||
Går ju att sätta en distans mellan okhalvorna så den biten inte blir nåt problem. |
||||
Inte om man åker med enkols gjutjärnsok
_________________ Jonas Edling |
||||
|
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9165 besök totalt |