Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Placering av kylaren fram på bil med mittmotor?
2457 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag håller på med kylsystemet till den saab motoriserade mini'n.

Fråga:

1. Kylaren kommer sitta fram och motorn mittmonterad, min idé är att använda saabens org vattenpump och ingen elpump eller liknande, (läste i en annan tråd att per eklund kör pikes saaben så). Jag tänker dra rören i "Kardantunneln" vad är dock lämplig dimention? rören kommer vara ca 2m långa. Vad för material är ok att använda? Koppar, aluminium eller rostfritt eller kanske rentav plast?

2. Vart bör jag lämpligen placera exp-kärlet? kylaren har inga utgångar för expkärlet utan dessa sitter på motorn, skall man sätta kärlet bak vid motorn då eller skall man bygga ngn slags förgrening?

3. Jag tänkte ha ett värmepaket i bilen, skall jag koppla in detta på ledningen som går i kardantunneln fram till kylaren eller på motorn?

Jag kan förtydliga med ngn bild senare om jag förklarar luddigt kanske ngn rallycrossåkare som kan bena ut mina frågor thumbs up

tack på förhand!

mvh

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

1. rören i Speedstern är ~35mm (mittmotor med frontkylare och std vattenpump)

2. Bak vid motorn

3. Ta värmen på avsett ställe vid motorn (snabbare värme och ingen påverkan av det uträknade flödet)

Anders Bisting
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Dude skrev:

2. Bak vid motorn

3. Ta värmen på avsett ställe vid motorn (snabbare värme och ingen påverkan av det uträknade flödet)

Det är ju guld, man får tacka för det snabba svaret thumbs up

Vad tror du om materialval för rören?

Mvh

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Cooper Killen skrev:
Dude skrev:

2. Bak vid motorn

Det är ju guld, man får tacka för det snabba svaret thumbs up

Vad tror du om materialval för rören?

Mvh

Sitter aluminium i Speedster, men koppar borde ju funka lika bra.
Plast skulle jag inte ens tänka på.

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

iof så kommer jag svara likadant som föregående talare men det kan ju ändå vara intressant att få "kvittens"...

Rören på Ultimor är ca 35 mm och materialet är aluminium. Vatten till värmen tar man på avsett ställe vid motorn. Min motor hade dock inget sådant ställe så då får man improvisera...

Många kör med orginalpump men jag valde en elektrisk för att kunna rotera vattnet efter att motorn stannat.

Expansion sitter högt på väggen bakom kupén. (framför motorn) Vi drar även en luftslang från kylarens övre del bak till expansionskärlet annars blir det luft i kylaren. (det sitter inget lock på kylaren)

Lycka till med kul bygge.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Kenson skrev:
Expansion sitter högt på väggen bakom kupén. (framför motorn) Vi drar även en luftslang från kylarens övre del bak till expansionskärlet annars blir det luft i kylaren. (det sitter inget lock på kylaren)

Behövs ingen slang från kylaren och bak.
Räcker med en liten luftningsnippel i närheten av/eller i kylaren.
Fast för det mesta behövs inte ens kylaren luftas(om inte anslutningarna sitter ruggigt korkat).

På Speedstern, så har jag testat att både lufta och inte lufta utan skillnad. Däremot vet jag att andra har haft lite knep och knåp med sina Speedstrar.

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Dude skrev:
Kenson skrev:

Behövs ingen slang från kylaren och bak.
Räcker med en liten luftningsnippel i närheten av/eller i kylaren.
Fast för det mesta behövs inte ens kylaren luftas(om inte anslutningarna sitter ruggigt korkat).

På Speedstern, så har jag testat att både lufta och inte lufta utan skillnad. Däremot vet jag att andra har haft lite knep och knåp med sina Speedstrar.

Kylaren sitter lägre än motorn och rören matar kylaren underifrån. Självklart kan man lufta manuellt vid kylaren men det är ju lättare att bara lufta bak vid motorn.

Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

VW-transportern med wasserboxer (sen 80-talare med vattenkyld boxerfyra) har ju motorn bak och kylaren fram. Den har plaströr hela vägen.... så det fungerar ju bevisligen med plaströr.

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Varför skulle det inte funka med plaströr?
Man får ju ta med plastens egenskaper i beräkningarna. Värmetålighet, hållfasthet, plasticitet, o.s.v.
Hur får man bra kopplingar med plaströr?

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Volvosmurfen skrev:
Varför skulle det inte funka med plaströr?
Man får ju ta med plastens egenskaper i beräkningarna. Värmetålighet, hållfasthet, plasticitet, o.s.v.
Hur får man bra kopplingar med plaströr?

Visst skulle det gå med plaströr. Dock måste de klara av att hantera glykolkoncentrationer på i alla fall 50% vid 130 grader C. De måste också klara tryck på ett par bar.

Tvivlar på att det blir någon större skillnad på prestanda/pris sett i förhållande till aluminiumrör.
Citera
Skruva banåkabil
2457 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande