Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2875 besök totalt |
tips och idéer för ett race-projekt välkomnas
Kan presentera mig först kanske. Är en ständigt planerande kille som har kollat på SLC.se med jämna mellanrum sedan några år och tänkte att nu fanken ska jag ge mig in i forumet med funderingarna kring mitt senaste projekt (som jag hoppas kunna ge liv någon gång i framtiden). Nå, projektet går i stort sett ut på att det måste gå att bygga en bil som både kan köras lagligt på gatan och dessutom inte nödvändigtvis blir ett rundningsmärke i någon av de mindre avancerade racing-klasserna. Började fundera på det här för ett litet tag sedan (nå, bygga race för gata har jag funderat på länge, men möjligheten att använda den på bana har jag inte tänkt på förrän nyligen) men har haft andra projekt emellan. Naturligtvis måste det första steget vara att leta upp en lämplig klass samt ett dugligt objekt. helst vill man ju inte vara tvungen att ge sig på motorn men annars är byggkostnaden är inget som jag vill hänga upp mig på. Man kan ju alltid ställa av objektet och bygga i etapper. Så vilka klasser skulle ni föreslå? och vilka bilar skulle kunna fungera? Vad kan ni ge för tips? Har för övrigt en ford orion i garaget som jag nog kan övertyga frugan om att jag ska ha när det blir dags för ny bil till familjen, men jag misstänker att den inte räcker längre än till garageuppfarten ![]() _________________ Per Kristoffersson glömde jag något mer nu? säg gärna till isf ![]() |
||||
skönt att se att det finns åtminstone en volvo 240 med i racen förresten. fick nästan skrämselhicka när jag bara såg nyare bilar som lika gärna kunde ha kommit direkt från STCC
![]() _________________ Per Kristoffersson glömde jag något mer nu? säg gärna till isf ![]() |
||||
Börja med att läsa reglementet .....massor av gånger....för de olika klasserna på SLC.........
![]() ![]() En bakhjulsdriven orion.....skulle väl vara något..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Du måste läsa reglerna för forumet också........och skriva ut ditt mamn
![]() Eller...det kanske inte gäller SLC-delen..?? ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jo, här i SLC-forumet är det nog fritt fram för helt anonyma gäster och allt. Angående lämplig bil och klass kan det även vara bra att fundera på om man vill köra långlopp eller sprint. Det blir ju lite olika upplägg med de två varianterna eftersom man är fler förare vid långlopp och alltså måste ha med sig fler i teamet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
hmmm... jo... med rejäla spoilers... dubbelturbo... motorn i baksätet... *dreglar* *tittar i plånboken* eller kanske inte ![]() ![]() _________________ Per Kristoffersson glömde jag något mer nu? säg gärna till isf ![]() |
||||
I Enland bygger man ju om Escorter med bakhjulsdrift.......så det kan inte vara så svårt...........och sedan en Pinto motor.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
sant. Och här i Sverige finns det ju en del ombyggda S40. det kan ju inte vara omöjligt att genomföra, om man bara vet hur det ska gå till. Då kan jag ju dessutom få både motor o växellåda liggande till nästa projekt ![]() |
||||
Nå, men finns det inga idéer om vilka bilar som skulle vara dugliga utgångsobjekt (om vi hoppar de mer avancerade klasserna o håller oss till de mer standard-betonade)? är inte så insatt i vad jag ska leta efter för egenskaper... misstänker att individuell hjulupphängning o skivbromsar (kan man förresten byta ut en trumbroms mot en skivbroms?) runt om är relativt positivt?
_________________ Per Kristoffersson glömde jag något mer nu? säg gärna till isf ![]() |
||||
Brorsan har en röd välvårdad original Porsche 924 Turbo till salu för 27000. 170 hk original, lätt att skruva upp laddtrycket på. Bra aerodynamik = snabb på rakorna, grymma bromsar som ej behöver uppdateras för bankörning (samma skivor och ok som 928 resp 911 har jag för mig), ganska rejäl växellåda. Relativt lätt bil redan utan lättning. Det enda som inte är original är avgassystemet som är ganska grovt... Fint bruksskick, hel och ren.
Det som behövs för att kunna tävla är att sätt i en bur, skaffa racestol/bälten, huvudströmbrytare etc och göra en vagnsbokbesiktning (dvs för att få köra bilen på tävling). Det går fortfarande att behålla den gatreggad. Se annonsen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php OBS "Snackare" är helt ointressant, ring enbart om du är seriöst intresserad av att köpa. ******************************** Citat Peter Utzon Efterhand som jag lättade min 924T vägde jag de lösa delarna. Det finns en lista på min hemsida under "Tidningsartiklar" Lägsta vikten som jag har "vägt in" bilen på efter race var 895kg. Prestanda med otrimmad motor (170hk) och 1012kg Knutstorp 1,09,40 Kullen (gamla asfalten) 1,01,95 (lär vara ca. 1s snabbare med nya) F-berg 48,94 (Alla tider med 205-50-15 R-däck) http://194.236.144.246 ******************************** OBS Peter är en extremt snabb förare vilket betyder en del också. DS |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2875 besök totalt |