Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
tips och idéer för ett race-projekt välkomnas
2875 besök totalt
86barettaguy
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
tips och idéer för ett race-projekt välkomnas

Kan presentera mig först kanske. Är en ständigt planerande kille som har kollat på SLC.se med jämna mellanrum sedan några år och tänkte att nu fanken ska jag ge mig in i forumet med funderingarna kring mitt senaste projekt (som jag hoppas kunna ge liv någon gång i framtiden).

Nå, projektet går i stort sett ut på att det måste gå att bygga en bil som både kan köras lagligt på gatan och dessutom inte nödvändigtvis blir ett rundningsmärke i någon av de mindre avancerade racing-klasserna. Började fundera på det här för ett litet tag sedan (nå, bygga race för gata har jag funderat på länge, men möjligheten att använda den på bana har jag inte tänkt på förrän nyligen) men har haft andra projekt emellan.

Naturligtvis måste det första steget vara att leta upp en lämplig klass samt ett dugligt objekt. helst vill man ju inte vara tvungen att ge sig på motorn men annars är byggkostnaden är inget som jag vill hänga upp mig på. Man kan ju alltid ställa av objektet och bygga i etapper.

Så vilka klasser skulle ni föreslå? och vilka bilar skulle kunna fungera? Vad kan ni ge för tips?

Har för övrigt en ford orion i garaget som jag nog kan övertyga frugan om att jag ska ha när det blir dags för ny bil till familjen, men jag misstänker att den inte räcker längre än till garageuppfarten

_________________
Per Kristoffersson

glömde jag något mer nu? säg gärna till isf
Citera
86barettaguy
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
skönt att se att det finns åtminstone en volvo 240 med i racen förresten. fick nästan skrämselhicka när jag bara såg nyare bilar som lika gärna kunde ha kommit direkt från STCC

_________________
Per Kristoffersson

glömde jag något mer nu? säg gärna till isf
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Börja med att läsa reglementet .....massor av gånger....för de olika klasserna på SLC.........
Sedan sorterar du bort de klasser som inte påssar dej...

En bakhjulsdriven orion.....skulle väl vara något..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Du måste läsa reglerna för forumet också........och skriva ut ditt mamn


Eller...det kanske inte gäller SLC-delen..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ButterflyRacing skrev:
Du måste läsa reglerna för forumet också........och skriva ut ditt mamn


Eller...det kanske inte gäller SLC-delen..??

Jo, här i SLC-forumet är det nog fritt fram för helt anonyma gäster och allt.

Angående lämplig bil och klass kan det även vara bra att fundera på om man vill köra långlopp eller sprint. Det blir ju lite olika upplägg med de två varianterna eftersom man är fler förare vid långlopp och alltså måste ha med sig fler i teamet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera





Gäst

ButterflyRacing skrev:
Du måste läsa reglerna för forumet också........och skriva ut ditt mamn


Eller...det kanske inte gäller SLC-delen..??


visst ja... missar man inte det ena så missar man det andra

ska fixa till det.
Citera
86barettaguy
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

En bakhjulsdriven orion.....skulle väl vara något..??


hmmm... jo... med rejäla spoilers... dubbelturbo... motorn i baksätet... *dreglar* *tittar i plånboken* eller kanske inte fast det kan vara intressant att kolla upp ändå

_________________
Per Kristoffersson

glömde jag något mer nu? säg gärna till isf
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



86barettaguy skrev:
fast det kan vara intressant att kolla upp ändå


I Enland bygger man ju om Escorter med bakhjulsdrift.......så det kan inte vara så svårt...........och sedan en Pinto motor....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera





Gäst

ButterflyRacing skrev:
86barettaguy skrev:
fast det kan vara intressant att kolla upp ändå


I Enland bygger man ju om Escorter med bakhjulsdrift.......så det kan inte vara så svårt...........och sedan en Pinto motor....


sant. Och här i Sverige finns det ju en del ombyggda S40. det kan ju inte vara omöjligt att genomföra, om man bara vet hur det ska gå till. Då kan jag ju dessutom få både motor o växellåda liggande till nästa projekt
Citera
86barettaguy
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
hoppsan. det var jag som var "gäst" nu... där ser man... sömn kanske är nödvändigt ändå.

_________________
Per Kristoffersson

glömde jag något mer nu? säg gärna till isf
Citera
86barettaguy
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 5


Trådstartare
Nå, men finns det inga idéer om vilka bilar som skulle vara dugliga utgångsobjekt (om vi hoppar de mer avancerade klasserna o håller oss till de mer standard-betonade)? är inte så insatt i vad jag ska leta efter för egenskaper... misstänker att individuell hjulupphängning o skivbromsar (kan man förresten byta ut en trumbroms mot en skivbroms?) runt om är relativt positivt?

_________________
Per Kristoffersson

glömde jag något mer nu? säg gärna till isf
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Brorsan har en röd välvårdad original Porsche 924 Turbo till salu för 27000. 170 hk original, lätt att skruva upp laddtrycket på. Bra aerodynamik = snabb på rakorna, grymma bromsar som ej behöver uppdateras för bankörning (samma skivor och ok som 928 resp 911 har jag för mig), ganska rejäl växellåda. Relativt lätt bil redan utan lättning. Det enda som inte är original är avgassystemet som är ganska grovt... Fint bruksskick, hel och ren.

Det som behövs för att kunna tävla är att sätt i en bur, skaffa racestol/bälten, huvudströmbrytare etc och göra en vagnsbokbesiktning (dvs för att få köra bilen på tävling). Det går fortfarande att behålla den gatreggad.

Se annonsen
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4677

OBS "Snackare" är helt ointressant, ring enbart om du är seriöst intresserad av att köpa.

********************************
Citat Peter Utzon

Efterhand som jag lättade min 924T vägde jag de lösa delarna.
Det finns en lista på min hemsida under "Tidningsartiklar"
Lägsta vikten som jag har "vägt in" bilen på efter race var 895kg.

Prestanda med otrimmad motor (170hk) och 1012kg
Knutstorp 1,09,40
Kullen (gamla asfalten) 1,01,95 (lär vara ca. 1s snabbare med nya)
F-berg 48,94
(Alla tider med 205-50-15 R-däck)

http://194.236.144.246
********************************
OBS Peter är en extremt snabb förare vilket betyder en del också. DS
Citera
Allmänt banåkaforum
tips och idéer för ett race-projekt välkomnas
2875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande