Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2754 besök totalt |
Teknisk fråga BMW M20-motor
Har justerat ventilspelet på 325:an. Spelet skall vara 0,25 mm kall. Enligt verkstadshandbok skall bladmåttet gå att föra med "visst motstånd" mellan ventil och lyftare, dvs inte sitta fast. Detta är ju ingen exakt vetenskap, så det har jag väl lyckats med olika bra på olika ventiler. Problemet som jag blivit omtalad är att motorn kan få orolig tomgång vid för tight spel. Självklart har bilen nu orolig tomgång efter justering ![]() Min fråga till AL eller våra andra M10 och M20-experter: Hur stor är risken för avbränning av ventilskaften i detta läge? Skall ju bränna runt på Sviestad imorgon, så vill helst inte ta onödiga chanser. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Re: Teknisk fråga BMW M20-motor
*rodnar stort* Expert var väl att ta i. Däremot har far min byggt en och annan kul M10 på det glada 70-talet. Han brukade sätta insug 0,05 tight och avgas enligt anvisning. Det är på avgas du har störst "brännrisk". Men som du säger, det handlar om övning och kännsla för hur tight som är rätt. Inte lätt att ta via nätet... Själv är jag på en lärokurva i ämnet och man får väl säga att det går bättre och bättre ju fler försök man gör. |
||
Har nu justerat om samtliga ventiler
![]() Samtliga nu möjliga att få dit bladmåttet så att det går att skjuta fram och tillbaka, fast med motstånd. Kanske var några ventiler som hade väl tight. Skruvar ihop, provstartar, låter motorn bli varm. Bättre men fortfarande lite störning på den jämna gången. ![]() Inte tillräckligt för att det skall synas på varvräknaren, men det känns och hörs. Aargh! Lite ojämn tomgång kan jag gärna leva med, men inte ventilhaveri! Kollade innan på BMWPower.nu, där stog det enbart det jag redan visste, så det blev man inte klokare av. Får väl låta motorn kallna och justera om avgassidan igen ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Ursäkta en dum saaboist men kan inte felet vara typ tjuvluft vid orolig tomgång????
Sen har jag lite har inte jag en anning om det är sprut eller fugge/fuggar på en M10 e M20, ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte har en susing om vad en M10 snurra är för något. _________________ Johan Sjölinder |
||
Inläggen där är väl inte alltid vad man önskar även om man kan hitta guldkorn ibland ![]() Lycka till med justerandet så att man får se dig imorn på sviestad ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Nu har jag dubbelkollat avgassidan.
Spelet är ta mej f***n rätt! ![]() Nu får det vara så här, bära eller brista.... Självklart kan mina numer gamla slangar vara orsak, men då borde jag ju haft problem före det att ventilkåpan lyftes. Troligtvis är det på insugssidan som det fortfarande är lite tight. Håll tummarna! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Det kan inte vara ventilkåpspackningen som är lite taskig då? För om det läcker lite där så kan man väl få orolig tomgång?
![]() Skruvar du tex av oljepåfyllningslocket så suger ju motorn lite tjuvluft där => taskig tomgång... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2754 besök totalt |