Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
2.9L fordmotor i Toyota Starlet (rwd)?
1507 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Funderar på att sätta i lite värre motor i bilen som just nu är en vinterhäck och sen ha den som lite banåkarbil i sommar. Då jag förra sommaren åkte på ringen med 80 trötta hästar hade det varit kul med lite mer mos till denna sommar.

Är det någon som har satt i en 2.9L v6a från scoprio eller sierra? Hade då tänkt köra på volvo 240 bakaxel.
Får motorn platts öht?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Ford V6an är ganska liten faktiskt. Har du 6an liggande? Mät lite isåfall.
Den blir säkert tyngre än Star Trekens 1300, men det går ju att lösa med kraftigare fjädrar mm fram.

96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

kör bara

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33671&highlight=

sen fixar du en bakaxel ifrån en Tercel, de ska tydligen vara diffade.

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Per F skrev:

Tyvärr ligger budgeten på typ max 1000kr

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

wipe skrev:
Per F skrev:

Tyvärr ligger budgeten på typ max 1000kr

hm, hur ska du klara det med en v6a? Jag har haft en Starlet och bakaxeln känns inte direkt stabil. Samma bromsarna. Men det är rätt inställning. Får idka lite offensiv marknadsföring någon annanstans

Färingsö
Här sen Dec 2002

I översta inlägget står det att det ska dit en 240 axel

Jag har haft en turbokonverterad starlet 1,3, den käkade drivaxlar med god aptit så länge som det satt originalaxel på bilen.

Monterade sedan dit en 1031 axel som svetsdiffades. Efter det la sig bilen på taket då axeln skar i ca 100km/h oljan hade läckt ut.

Det funkar iaf att åka med volvoaxel om man använder sig av 850/x70 hjul som har en offset på fälgarna som gör att de bygger mer inåt än 240/740 hjulen.

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

M3Jonas skrev:

Det funkar iaf att åka med volvoaxel om man använder sig av 850/x70 hjul som har en offset på fälgarna som gör att de bygger mer inåt än 240/740 hjulen.

Haha, trodde du skulle skriva "Det funkar iaf att åka med volvoaxel om man använder sig av olja i diffen"
Jo, att jag måste ha andra fälgar vet jag redan. Ska ut och måtta ngn dag och se ifall det kan tänkas få platts. Annars får jag väll kapa där det tar i och bygga om, på nått sätt ska det väll kunna gå

Ang bromsar och det så lugnar jag mig lite med det så länge, det får isf hamna på en egen budget.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

wipe skrev:
M3Jonas skrev:

Haha, trodde du skulle skriva "Det funkar iaf att åka med volvoaxel om man använder sig av olja i diffen"
Jo, att jag måste ha andra fälgar vet jag redan. Ska ut och måtta ngn dag och se ifall det kan tänkas få platts. Annars får jag väll kapa där det tar i och bygga om, på nått sätt ska det väll kunna gå

Ang bromsar och det så lugnar jag mig lite med det så länge, det får isf hamna på en egen budget.

Det funkade att åka utan olja också, fast inte så länge...

Som sagt var så går det! Kanske valsa lite skärmkanter (om inte rosten redan ätit upp dem )

Motormässigt har jag sämre koll men vet flera som åker med B23 maskiner i och det verkar funka.

1507 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande