| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
2.9L fordmotor i Toyota Starlet (rwd)?
|
1507 besök totalt |
|
Funderar på att sätta i lite värre motor i bilen som just nu är en vinterhäck och sen ha den som lite banåkarbil i sommar. Då jag förra sommaren åkte på ringen med 80 trötta hästar hade det varit kul med lite mer mos till denna sommar. Är det någon som har satt i en 2.9L v6a från scoprio eller sierra? Hade då tänkt köra på volvo 240 bakaxel. Får motorn platts öht? _________________ /David Johansson |
||||
|
Ford V6an är ganska liten faktiskt. Har du 6an liggande? Mät lite isåfall.
Den blir säkert tyngre än Star Trekens 1300, men det går ju att lösa med kraftigare fjädrar mm fram. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
sen fixar du en bakaxel ifrån en Tercel, de ska tydligen vara diffade. _________________ Per Ferm |
||||
|
Re:
hm, hur ska du klara det med en v6a? Jag har haft en Starlet och bakaxeln känns inte direkt stabil. Samma bromsarna. Men det är rätt inställning. Får idka lite offensiv marknadsföring någon annanstans
_________________ Per Ferm |
||||
|
I översta inlägget står det att det ska dit en 240 axel
Jag har haft en turbokonverterad starlet 1,3, den käkade drivaxlar med god aptit så länge som det satt originalaxel på bilen. Monterade sedan dit en 1031 axel som svetsdiffades. Efter det la sig bilen på taket då axeln skar i ca 100km/h oljan hade läckt ut.
Det funkar iaf att åka med volvoaxel om man använder sig av 850/x70 hjul som har en offset på fälgarna som gör att de bygger mer inåt än 240/740 hjulen. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Haha, trodde du skulle skriva "Det funkar iaf att åka med volvoaxel om man använder sig av olja i diffen"
Jo, att jag måste ha andra fälgar vet jag redan. Ska ut och måtta ngn dag och se ifall det kan tänkas få platts. Annars får jag väll kapa där det tar i och bygga om, på nått sätt ska det väll kunna gå
Ang bromsar och det så lugnar jag mig lite med det så länge, det får isf hamna på en egen budget. _________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Det funkade att åka utan olja också, fast inte så länge...
Som sagt var så går det! Kanske valsa lite skärmkanter (om inte rosten redan ätit upp dem )
Motormässigt har jag sämre koll men vet flera som åker med B23 maskiner i och det verkar funka. _________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1507 besök totalt |