Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vilken bil är roligast för turistkörning på Ringen?
<<   1, 2, 3, 4, 5
13484 besök totalt
G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005
Inlägg: 57



d_b skrev:
RS Patrik skrev:

Konstigt att det är OK att hacka ner på de som har förverkligat sina drömmar och håller på att lära sig köra med. Men skulle man säga samma sak till någon med en bil i 25 000 kronors klassen då hade man varit dryg... thumbs down thumbs down åt sådana inlägg. Prislappen är väl helt ovidkommande så länge alla har kul med sina bilar! oavsett pris.


Det är väl inte så konstigt att det "hackas" på folk som är långsamma i snabba bilar... Om så är fallet vet man ju vart den felande länken sitter (bakom ratten ). Sen om det är rätt eller fel är ju en annan fråga.

Alla är vi ju nybörjare någon gång, och det bör respekteras - annar blir tröskeln för hög. Men det är klart, sitter man i en Carrera GT, Ferrari Enzo eller varför inte en 964 RS för den delen så förväntas det gå undan, och det med all rätt i mina ögon.

Man får helt enkelt välja sälv vilken typ av exponering man drar på sig. Jag får t.ex. leva med att inte kunna utnyttja min bil till max och att det finns folk som har åsikter om det.





Jo de måste jag nog säga att det är, det är närmast pinsamt att vara så avundsjuk.

_________________
Gustav Berggren
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



G.Berggren skrev:
d_b skrev:
RS Patrik skrev:

Konstigt att det är OK att hacka ner på de som har förverkligat sina drömmar och håller på att lära sig köra med. Men skulle man säga samma sak till någon med en bil i 25 000 kronors klassen då hade man varit dryg... thumbs down thumbs down åt sådana inlägg. Prislappen är väl helt ovidkommande så länge alla har kul med sina bilar! oavsett pris.


Det är väl inte så konstigt att det "hackas" på folk som är långsamma i snabba bilar... Om så är fallet vet man ju vart den felande länken sitter (bakom ratten ). Sen om det är rätt eller fel är ju en annan fråga.

Alla är vi ju nybörjare någon gång, och det bör respekteras - annar blir tröskeln för hög. Men det är klart, sitter man i en Carrera GT, Ferrari Enzo eller varför inte en 964 RS för den delen så förväntas det gå undan, och det med all rätt i mina ögon.

Man får helt enkelt välja sälv vilken typ av exponering man drar på sig. Jag får t.ex. leva med att inte kunna utnyttja min bil till max och att det finns folk som har åsikter om det.





Jo de måste jag nog säga att det är, det är närmast pinsamt att vara så avundsjuk.


Avundsjuk? Visst, klart jag är avundsjuk på någon som har en Carrera GT och ännu mer på någon som har en Enzo. Hade jag inte haft en egen 964 RS skulle jag vara avundsjuk på personer som har det oxå

Men det handlar ju inte bara om pengar och möjligheter att förverkliga drömmar, utan även om att kunna framföra det fordon man rattar i linje med vad det är ämnat till, eller åtminstone ha dom abitionerna... Det är oxå ngt man bör vara avundsjuk på/respektera; förmågan att kunna ratta. För det är väl ändå det det handlar om på en racerbana?

Enligt min mening är en racerbana det ultimata forumet för prestationer. Och givetvis, om man sitter i en snabbare bil skruvas förväntingar på prestationerna upp - inget konstigt med det. Samtidigt har jag i den här tråden pratat om att "parkeringsegenskaperna" oxå är viktiga, och det står jag för.

Men jag tror att det blir svårt att komma ifrån det faktum att snabba bilar förväntas gå snabbt. Och om man nu vill köra runt i en bil som man inte kan hanterar fullt ut (som jag själv gör) bör man även utrusta sig själv med en stor portion självdistans

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



d_b skrev:
G.Berggren skrev:
d_b skrev:
RS Patrik skrev:

Konstigt att det är OK att hacka ner på de som har förverkligat sina drömmar och håller på att lära sig köra med. Men skulle man säga samma sak till någon med en bil i 25 000 kronors klassen då hade man varit dryg... thumbs down thumbs down åt sådana inlägg. Prislappen är väl helt ovidkommande så länge alla har kul med sina bilar! oavsett pris.


Det är väl inte så konstigt att det "hackas" på folk som är långsamma i snabba bilar... Om så är fallet vet man ju vart den felande länken sitter (bakom ratten ). Sen om det är rätt eller fel är ju en annan fråga.

Alla är vi ju nybörjare någon gång, och det bör respekteras - annar blir tröskeln för hög. Men det är klart, sitter man i en Carrera GT, Ferrari Enzo eller varför inte en 964 RS för den delen så förväntas det gå undan, och det med all rätt i mina ögon.

Man får helt enkelt välja sälv vilken typ av exponering man drar på sig. Jag får t.ex. leva med att inte kunna utnyttja min bil till max och att det finns folk som har åsikter om det.





Jo de måste jag nog säga att det är, det är närmast pinsamt att vara så avundsjuk.


Avundsjuk? Visst, klart jag är avundsjuk på någon som har en Carrera GT och ännu mer på någon som har en Enzo. Hade jag inte haft en egen 964 RS skulle jag vara avundsjuk på personer som har det oxå

Men det handlar ju inte bara om pengar och möjligheter att förverkliga drömmar, utan även om att kunna framföra det fordon man rattar i linje med vad det är ämnat till, eller åtminstone ha dom abitionerna... Det är oxå ngt man bör vara avundsjuk på/respektera; förmågan att kunna ratta. För det är väl ändå det det handlar om på en racerbana?

Enligt min mening är en racerbana det ultimata forumet för prestationer. Och givetvis, om man sitter i en snabbare bil skruvas förväntingar på prestationerna upp - inget konstigt med det. Samtidigt har jag i den här tråden pratat om att "parkeringsegenskaperna" oxå är viktiga, och det står jag för.

Men jag tror att det blir svårt att komma ifrån det faktum att snabba bilar förväntas gå snabbt. Och om man nu vill köra runt i en bil som man inte kan hanterar fullt ut (som jag själv gör) bör man även utrusta sig själv med en stor portion självdistans


Håller inte riktigt med dig där David, tycker faktiskt att har man förverkligat sin dröm, så skall man knappast gasa som Hans Joachim Stuck det första man gör. De som gör det, ja det har ju även det diskuterats här och vi vet ju resultatet.
Tvärtom tycker jag de som bygger upp sitt kunnande om sin (dröm)bil skall ha en eloge i jmf med de som bara blåser på. Sedan håller jag med dig om att det är på banorna som det skall gå fortare, men förhoppningsvis kommer det också. De flesta som har drömbilar är inga puckon, då hade de inte kunnat jobba ihop till bilarna. Sedan skall man inte glömma att övning ger färdighet, inte minst med bankörning.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Är inte hela den här diskussion bara alldeles onödig??

Det är i min åsikt iaf väldigt subjektivt vad man finner som den "roligaste" bilen för banbus. Det kanske tom är så att man måste ha en kompromiss för att den också skall passa till vardags.

Vet inte riktigt var du ville komma med denna tråden Lars? Tror inte den skall styra ut i en diskussion om dyra kontra billigare bilar och dess vara eller icke vara, och vad som gäller om man kör fort eller inte med sin "dyra" bil så spelar det väl inte så stor roll.
Det handlar väl om att man har kul, iaf så länge det inte är tävling för då är man ju där för att vinna och köra fortast!! thumbs up

För tillfället tycker jag att det är skitkul med 968:an, kanske för att jag vågar lite mer med den än vad jag kanske skulle göra i en t.ex GT3. Sen är jag ju förste man att erkänna, trots att jag vet det inte spelar nån roll, att det är lika beroendeframkallande varje gång att köra förbi en GT3, GT2, M3, RS eller dylikt.

Hur som helst så ser jag med spänning fram emot att se dig på Ringen i vår Lars! oavsett vad du åker i.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Qvisfr skrev:
Är inte hela den här diskussion bara alldeles onödig??


Åtminstone så är det dags att inse att flera på forumet inte delar samma åsikt om saken.

Roligast bil på ringen borde kanske formuleras utifrån en given budget eller given körförmåga.

Diskutera gärna vidare utifrån grundfrågan men slå av lite på känslorna.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Tja, min tanke med denna diskussion vara bara att få höra lite grand om vad ni andra tycker är den roligaste bilen att köra turistkörning på Ringen med. Självklart är det i de flesta fall roligare ju snabbare (= dyrare) det går, men just på Ringen har jag ingen ambition om att köra en toksnabb bil. Det extremaste man kan tänka sig, t.ex. en FXX, skulle ju vara det ultimata på en platt GP-bana eller alla svenska banor, men jag tror inte att någon skulle vilja köra fullt med den på Nordslingan. Även Walter Röhrl verkar ju rätt svettig när han berättar om hur han satte sin bästa tid på Ringen med en Carrera GT. Kort sagt, jag tror inte att Ringen, som är en så pass gammal och speciell bana med gupp och liknande, är gjord för de allra snabbaste bilarna. Visst, det går att ta sig runt extremt fort, men det är verkligen med hjärtat i halsgropen. Kanske är det så att det är 964 RS med viss chassimodifiering som blev den perfekta kombinationen av fart och precision för Ringen? I alla fall har ju självaste Walter Röhrl just köpt en.

Jag tror hur som helst att jag hittat svaret för min egen del: en sprillans ny vit Renault Clio RS III ,Coupe", inte på turistkörningen, men väl i VLN 2007! Förhandlingar pågår med övriga i teamet och familjen...

/Lars

_________________
/Lars Nottehed
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



nottehed skrev:
Jag tror hur som helst att jag hittat svaret för min egen del: en sprillans ny vit Renault Clio RS III ,Coupe", inte på turistkörningen, men väl i VLN 2007! Förhandlingar pågår med övriga i teamet och familjen...

/Lars


Kul Lars! thumbs up

Det ser vi fram emot att följa med stor spänning!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



nottehed skrev:
...jag tror inte att Ringen...är gjord för de allra snabbaste bilarna.


Kanske kanske kanske är det så att de allra snabbaste bilarna inte är gjorda för Ringen...?

Skämt åsido, håller med Fredrik om att en Clio III RS i VLN låter riktigt intressant (och roligt)!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Skall man inte börja med att definiera roligast?
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



johann skrev:
Skall man inte börja med att definiera roligast?


Mkt varierande från person till person, tror jag?!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Nürburgring
Vilken bil är roligast för turistkörning på Ringen?
<<   1, 2, 3, 4, 5
13484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande