Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 13484 besök totalt |
![]() Jo de måste jag nog säga att det är, det är närmast pinsamt att vara så avundsjuk. _________________ Gustav Berggren |
||||||||
Avundsjuk? Visst, klart jag är avundsjuk på någon som har en Carrera GT och ännu mer på någon som har en Enzo. Hade jag inte haft en egen 964 RS skulle jag vara avundsjuk på personer som har det oxå ![]() Men det handlar ju inte bara om pengar och möjligheter att förverkliga drömmar, utan även om att kunna framföra det fordon man rattar i linje med vad det är ämnat till, eller åtminstone ha dom abitionerna... Det är oxå ngt man bör vara avundsjuk på/respektera; förmågan att kunna ratta. För det är väl ändå det det handlar om på en racerbana? Enligt min mening är en racerbana det ultimata forumet för prestationer. Och givetvis, om man sitter i en snabbare bil skruvas förväntingar på prestationerna upp - inget konstigt med det. Samtidigt har jag i den här tråden pratat om att "parkeringsegenskaperna" oxå är viktiga, och det står jag för. Men jag tror att det blir svårt att komma ifrån det faktum att snabba bilar förväntas gå snabbt. Och om man nu vill köra runt i en bil som man inte kan hanterar fullt ut (som jag själv gör) bör man även utrusta sig själv med en stor portion självdistans ![]() _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||||
Håller inte riktigt med dig där David, tycker faktiskt att har man förverkligat sin dröm, så skall man knappast gasa som Hans Joachim Stuck det första man gör. De som gör det, ja det har ju även det diskuterats här och vi vet ju resultatet. Tvärtom tycker jag de som bygger upp sitt kunnande om sin (dröm)bil skall ha en eloge i jmf med de som bara blåser på. Sedan håller jag med dig om att det är på banorna som det skall gå fortare, men förhoppningsvis kommer det också. De flesta som har drömbilar är inga puckon, då hade de inte kunnat jobba ihop till bilarna. Sedan skall man inte glömma att övning ger färdighet, inte minst med bankörning. _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Är inte hela den här diskussion bara alldeles onödig??
![]() Det är i min åsikt iaf väldigt subjektivt vad man finner som den "roligaste" bilen för banbus. Det kanske tom är så att man måste ha en kompromiss för att den också skall passa till vardags. Vet inte riktigt var du ville komma med denna tråden Lars? Tror inte den skall styra ut i en diskussion om dyra kontra billigare bilar och dess vara eller icke vara, och vad som gäller om man kör fort eller inte med sin "dyra" bil så spelar det väl inte så stor roll. Det handlar väl om att man har kul, iaf så länge det inte är tävling för då är man ju där för att vinna och köra fortast!! ![]() För tillfället tycker jag att det är skitkul med 968:an, kanske för att jag vågar lite mer med den än vad jag kanske skulle göra i en t.ex GT3. Sen är jag ju förste man att erkänna, trots att jag vet det inte spelar nån roll, att det är lika beroendeframkallande varje gång att köra förbi en GT3, GT2, M3, RS eller dylikt. ![]() Hur som helst så ser jag med spänning fram emot att se dig på Ringen i vår Lars! oavsett vad du åker i. ![]() ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
![]() ![]() Roligast bil på ringen borde kanske formuleras utifrån en given budget eller given körförmåga. Diskutera gärna vidare utifrån grundfrågan men slå av lite på känslorna. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||||
Tja, min tanke med denna diskussion vara bara att få höra lite grand om vad ni andra tycker är den roligaste bilen att köra turistkörning på Ringen med. Självklart är det i de flesta fall roligare ju snabbare (= dyrare) det går, men just på Ringen har jag ingen ambition om att köra en toksnabb bil. Det extremaste man kan tänka sig, t.ex. en FXX, skulle ju vara det ultimata på en platt GP-bana eller alla svenska banor, men jag tror inte att någon skulle vilja köra fullt med den på Nordslingan. Även Walter Röhrl verkar ju rätt svettig när han berättar om hur han satte sin bästa tid på Ringen med en Carrera GT. Kort sagt, jag tror inte att Ringen, som är en så pass gammal och speciell bana med gupp och liknande, är gjord för de allra snabbaste bilarna. Visst, det går att ta sig runt extremt fort, men det är verkligen med hjärtat i halsgropen. Kanske är det så att det är 964 RS med viss chassimodifiering som blev den perfekta kombinationen av fart och precision för Ringen? I alla fall har ju självaste Walter Röhrl just köpt en.
Jag tror hur som helst att jag hittat svaret för min egen del: en sprillans ny vit Renault Clio RS III ,Coupe", inte på turistkörningen, men väl i VLN 2007! Förhandlingar pågår med övriga i teamet och familjen... /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||||||
Kul Lars! ![]() Det ser vi fram emot att följa med stor spänning! ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Kanske kanske kanske är det så att de allra snabbaste bilarna inte är gjorda för Ringen...? ![]() ![]() Skämt åsido, håller med Fredrik om att en Clio III RS i VLN låter riktigt intressant (och roligt)! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 13484 besök totalt |